به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکتهای مشهور خودروسازی در دنیا به طور فزایندهای اهداف بزرگ و عمومی را برای توسعه وسایل نقلیه الکتریکی تعیین میکنند. در دههای که نیسان لیف به اولین خودروی الکتریکی معاصر و تولید انبوه تبدیل شده است، بسیاری از خودروسازان با خودروهای الکتریکی یا پلاگینهای خود روی باند واگن EV پریده اند و هیبریدهای خود شارژ مانند تویوتا پریوس کاملاً عادی هستند.
اما تاکنون هیچ خودروساز مهمی تمام تمرکز خود را در سبد EV قرار نداده است که البته چه به دلیل نزدیک بودن اهداف نظارتی و چه افزایش علاقه عمومی به اتومبیلهای برقی، به نظر میرسد که این رویه به زودی تغییر میکند. فقط زمان مشخص خواهد کرد که آیا وقایع پیش بینی شده در این گزارش واقعاً اتفاق خواهد افتاد یا همه اینها فقط وعدههایی برای جذب مخاطبان در آینده و کسب سودآوری بیشتر است.
به نقل از caranddriver، هنگامی که خودروسازان در مورد وسایل نقلیه الکتریکی صحبت میکنند، منظور آنها خودروهای خودران، هیبریدهای پلاگین، EVها و در بعضی موارد وسایل نقلیه سلول سوختی هیدروژن است که مارکهای مختلف تمایل دارند تا بتوانند با تجهیزات پیشرفته و بهره مندی از علم و دانش روز دنیا همه آنها را تولید کنند. اگر یک مدل الکتریکی واحد دارای چندین نوع مختلف باشد (به عنوان مثال، مدلهای هیبریدی و پلاگین Prius)، خودروسازان هر یک از این مدلها را جداگانه در جهت اهداف الکتریکی خود حساب میکنند.
جنرال موتورز در ۱۴ فوریه ۲۰۲۲ خودروی Chevrolet Bolt EUV کاملاً جدید را روانه بازار خواهد کرد. تولید اتومبیلهای برقی GMC Hummer نیز از پاییز آغاز میشود. در بعضی از مواقع امسال BMW اولین اتومبیل کاملاً برقی M را نشان میدهد که شاید یک نسخه اسپرت M از سدان الکتریکی i۴ باشد.
کمپانی Stellantis قصد دارد تا پایان سال ۱۰ مدل هیبریدی یا الکتریکی را در مارکهای تجاری خود (از جمله پلاگین Wrangler) روانه بازار کند. جگوار لندرور میگوید آزمایش نمونه اولیه سلول سوختی هیدروژن را از اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز میکند.
مرسدس قصد دارد تا پایان سال از طریق مارک EQ خود، ۱۰ خودروی جدید از جمله EQS ۲۰۲۲ را معرفی کند. فورد قصد دارد تا بهار ۲۰۲۲ تولید F-۱۵۰ Lightning، نسخه الکتریکی از پرفروشترین خودروی آمریکا را آغاز کند.
انتظار میرود که EV هوندا ساخته شده با مشارکت GM، و کراس اوور های این دو غول خودروسازی جاهن به زودی تولید شوند. مزدا قصد دارد تا پایان سال حداقل دو پلاگین هیبرید پلاگین را به نمایش بگذارد. نیسان قصد دارد تا پایان سال هشت خودروی سواری الکتریکی را روانه بازار کند و امیدوار است سرعت فروش ۱ میلیون دستگاه خودروی هیبریدی یا الکتریکی در سال در سطح جهانی را داشته باشد.
Acura EV، با همکاری GM طراحی شده است و برای تولید آماده میشود. انتظار میرود لندرور اولین خودروی تمام برقی خود را به نمایش بگذارد. ولوو اعلام کرد که جانشین XC۶۰ کاملاً برقی خواهد بود. این اولین وسیله نقلیه خواهد بود که از فناوری توسعه یافته از طریق سرمایه گذاری مشترک با شرکت باتری سوئدی Northvolt استفاده میکند.
آئودی قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، ۳۰ وسیله نقلیه برقی داشته باشد و ۲۰ مدل از این نوع خودروها، الکتریکی خواهد بود. بی ام و در اوایل سال ۲۰۱۷ گفت که انتظار دارد فروش خودروهای هیبریدی و الکتریکی ۱۵ تا ۲۵ درصد از فروش جهانی آن تا سال ۲۰۲۵ باشد. فورد میگوید تا سال ۲۰۲۵، ۲۹ میلیارد دلار در ماشینهای الکتریکی سرمایه گذاری خواهد کرد.
جنرال موتورز اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۵، ۲۷ میلیارد دلار در خودروهای الکترونیکی سرمایه گذاری خواهد کرد. این شرکت در نظر دارد ۳۰ دستگاه خودروی الکترونیکی در بازار داشته باشد که ۲۰ مورد از آنها در آمریکای شمالی در دسترس خواهد بود. هیوندای وعده داده است که تا سال ۲۰۲۵، ۲۳ دستگاه خودروی الکترونیکی در سراسر جهان داشته باشد که زیربنای آن پلتفرم جدید E-GMP است که در اواخر سال ۲۰۲۰ رونمایی شد.
جگوار قصد دارد تمام برقی باشد. لندرور قول میدهد تا پایان سال شش خودروی الکترونیکی داشته باشد. تویوتا قصد دارد ۶۰ دستگاه خودروی هیبریدی، الکتریکی یا پیل سوختی جدید را تا پایان سال به بازار عرضه کند و انتظار دارد سالانه به فروش ۵.۵ میلیون پیشنهاد الکتریکی برسد. فولکس واگن قصد دارد تا پایان سال ۱.۵ میلیون دستگاه خودروی برقی در مارکهای خود بسازد. ولوو متعهد شده است که تا پایان سال ۱ میلیون دستگاه خودروی هیبریدی یا الکتریکی را در جادهها قرار دهد و انتظار دارد ۵۰ درصد از فروش جهانی آن از طریق خودروهای الکتریکی صورت گیرد.
کیا وعده داده است که تا پایان سال ۱۱ دستگاه خودروی الکتریکی تولید کند. مزدا قصد دارد پلت فرم نسل جدیدی از وسایل نقلیه الکتریکی را در اوایل سال به نمایش بگذارد. جگوار لندرور قصد دارد پیشرانههای دیزلی را به طور کامل حذف کند. انتظار میرود ممنوعیت فروش خودروهای مجهز به گازوئیل و بنزین توسط انگلیس به مرحله اجرا در آید.
کیا پیش بینی کرده است که ۴۰ درصد از محصولاتش خودروهای الکترونیکی باشد. مزدا قصد دارد تا پایان سال برای هر پلاک خودرو یک نوع نام ترکیبی یا الکتریکی ارائه دهد. میتسوبیشی قصد دارد ۵۰ درصد از فروش جهانی خود را از طریق خودروهای هیبریدی یا برقی انجام دهد. سوبارو انتظار دارد ۴۰ درصد از فروش جهانی خود را از طریق خودروهای هیبریدی یا برقی انجام دهد. فولکس واگن ۶۰ درصد فروش هیبریدی یا EV را در بازار اروپا هدف قرار داده است.
آئودی اعلام کرده است که با انتقال به یک مجموعه کامل EV، تولید خودروهای با موتور داخلی را تا سال ۲۰۳۳ متوقف خواهد کرد. آئودی امکان تولید مدلهای ICE داخلی را در چین باز گذاشته است، جایی که پیش بینی میکند تقاضا برای چنین خودروهایی ادامه داشته باشد. فولکس واگن از سال ۲۰۳۳ تا ۲۰۳۵ فروش وسایل نقلیه با موتور داخلی را در اروپا متوقف خواهد کرد. این خودروساز تا کمی بعد فروش آنها را در ایالات متحده و چین ادامه میدهد و به مدت طولانیتر وسایل نقلیه ICE را در بازار نگه میدارد.
سوبارو قصد دارد یک نسخه هیبریدی یا الکتریکی از هر وسیله نقلیه را در خط تولید خود قرار دهد. به گفته کلاوس زلمر، عضو هیئت مدیره VW، به نقل از سرویس خبری رویترز، GM قصد دارد نیروگاههای دیزلی و گازی را از خط سبک خود حذف کند.
هدف جگوار لندرور قرار گرفتن تولید گازهای خروجی در نقطه صفر است.
GM قصد دارد کل عملیات خود را از نظر کربن خنثی کند.
مزدا، میتسوبیشی و نیسان گفته اند که قصد دارند به شبکه خالص انتشار کربن صفر برسند.
گذر زمان مشخص خواهد کرد که تا چه اندازه وعدههای مسئولان کمپانیهای مطرح خودروسازی جهان در مورد بازار ماشینهای الکتریکی به حقیقت میپیوندد.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/