به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سالهای زیادی است که برندهای مختلف خودروسازی به دنبال کشف و استفاده از تکنولوژیهای جدید برای محصولات خود و پیشی گرفتن از رقبا هستند. شاید این یکی از دلایل ساخت خودروهای الکتریکی و هیبرید البته در کنار جایگزین کردن سوختهای ناپاک و فسیلی با باتری و حفاظت از محیط زیست باشد. در کنار تولید محصولات تمام الکتریکی، یکی دیگر از مهمترین اقدامات صنعت خودرویی در این زمینه، تولید و ارائه ماشینهای خودران (Self-driving) به بازار است.
ماشین خودران، خودرویی است که میتواند محیط اطراف خود را به خوبی و درستی درک کرده و با کمترین کمک انسان (گاهی هم بدون هیچ دخالتی)، حرکت کند. این محصولات با کمک انواع و اقسام سنسورها که بخشهای مختلفی هم دارند، در جاده و خیابان به مسیر خود ادامه میدهند.
برند تسلا (Tesla) به طور جدی به ساخت خودروهای الکتریکی مشغول است و توانسته موفقیتهای بسیار زیادی کسب کند. جالب است بدانید که این غول خودروسازی، دستی هم در زمینه ساخت خودرانها دارد. ایده تعبیه سیستم اتوپایلوت (خلبان اتوماتیک/Autopilot) برای ماشینهای سواری، در سال ۲۰۱۳ توسط ایلان ماسک، صاحب برند تسلا ارائه شد. او گفت: «داشتن گزینه خلبان اتوماتیک در هواپیماها خوب است. ماشینها هم باید این گزینه را داشته باشند.»
بنابراین دستیار پیشرفته تسلا اتوپایلوت (Tesla Autopilot) شکل گرفت. این سیستم در مواردی مانند عوض کردن لاین، پارک کردن خودکار، جهت یابی نیمه خودران و کروز کنترل ترافیک به کمک راننده میآید. البته که همچنان خودرو تحت کنترل راننده است و وی در صورت نیاز باید سریعا عکس العمل نشان دهد. این کمپانی معتقد است که هدف از ارائه این سیستم، کاهش تصادفات رانندگی ناشی از بی توجهی راننده و یا خستگی است.
این برند قصد دارد که در به روزرسانیهای آینده، این سیستم را به گزینه رانندگی تماما اتوماتیک مجهز کند. البته که افراد زیادی باور دارند که هنوز تسلا به این مرحله نرسیده و به سخت افزار و تکنولوژیهای بیشتری نیاز دارد. در بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، تمامی محصولات تسلا سخت افزاری داشتند که به این سیستم مجهز بود. این سخت افزار HW۱ نام دارد. تا کنون بیش از سه نسخه از این سیستم بر روی محصولات تسلا تعبیه شده است. (HW۱, HW۲, HW ۲.۵, HW۳)
در سال ۲۰۱۵، ایلان ماسک پیشبینی کرد که خودروهای تمام خودرران تا سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهند شد. ایلان ماسک باور دارد که تا پایان سال میلادی جاری، میتواند محصولاتی با سطح پنجم قابلیتهای خودرانها را ارائه دهد. متخصصان این موضوع را غیر ممکن میدانند. با این حال در ماه سپتامبر، نسخه جدیدی از اتوپایلوت تسلا ارائه شد که در بزرگراهها و پارکینگ مانند یک سیستم تمام اتوماتیک عمل میکند.
در پی توییت اخیر ایلان ماسک که به گفته های خود در مورد خودروهای خودران واکنش نشان داده و به نوعی حرف قبلی اش را عوض کرده است، مدیر نرم افزار اتوپایلوت تسلا به سازمان وسایل نقلیه موتوری ایالت کالیفرنیا اعلام کرده ایلان ماسک درباره قابلیتهای سیستم پیشرفته کمک راننده غلو کرده است. این اظهار نظر در یک یادداشت ذکر شده که گروه PlainSite آن را منتشر کرده است.
این آخرین افشاگری درباره افزایش شکاف میان ویژگی ادعایی ماسک درباره اتوپایلوت و قابلیتهای واقعی این سرویس است. از سوی دیگر اخبار مذکور در حالی منتشر میشود که چندی قبل یک خودروی تسلا با دو سرنشین و بدون حضور راننده پشت فرمان با درخت برخورد کرد و ۲ مرد در این حادثه جان باختند.
سازمان وسایل نقلیه موتور کالیفرنیا درباره کنفرانسی با نمایندگان تسلا در نهم مارس سال جاری میلادی از جمله سی جی مور (مدیر بخش اتوپایلوت تسلا) در این یادداشت نوشته است: توییت ماسک با واقعیتهای مهندسی همخوانی ندارد. در حال حاضر قابلیت خودران خودروهای تسلا در سطح دوم است. سطح دوم قابلیتهای خودران تسلا به سیستم رانندگی نیمه خودران اشاره دارد که نیازمند نظارت یک راننده انسانی است.
ماسک در ماه ژانویه به سرمایه گذاران اعلام کرده بود: مطمئن هستم خودروهای تسلا امسال قادر به رانندگی کاملاً خودکار بدون نیاز به نیروی انسانی خواهند بود. اکتبر سال گذشته تسلا نسخه بتا یک محصول جدید به نام قابلیت کاملاً خودران را برای مالکان وسایل خودروهای این شرکت به عنوان بخشی از طرح دسترسی زودهنگام عرضه کرد. این آپدیت نرمافزاری امکان دسترسی به سیستم کمکی رانندگی خودکار در جادههای محلی و خیابانهای شهر را برای رانندگان فراهم کرد.
به گفته نمایندگان تسلا به نظر نمیرسد این شرکت تا پایان ۲۰۲۱ میلادی به سطح ۵ قابلیت خودرانی دست یابد. در این سطح خودروها میتوانند بدون نیاز به راننده و درهر شرایطی رانندگی کنند. این نخستین باری نیست که گفتگوهای خصوصی تسلا با سازمان وسایل نقلیه موتوری با ادعاهای عمومی ماسک درباره قابلیتهای خودران خودروهای این شرکت متضاد است.
برنامه دسترسی زودهنگام تسلا یک پلتفرم آزمایشی است که برای از بین بردن خطاهای موجود در نرمافزار طراحی شده و این شرکت اعلام کرده است که ۸۲۴ خودرو از تاریخ ۹ مارس تاکنون در این برنامه آزمایشی ثبت نام کردهاند که ۷۵۳ مورد از ثبتنام کنندگان کارمند شرکت بودهاند و فقط ۷۱ مورد غیرکارمند درگیر این آزمایش شدهاند.
ماسک گفت که شرکت او بسیار محتاطانه با بهروزرسانیهای نرمافزاری رو به جلو حرکت میکند و این منطقی است؛ زیرا رانندگان هنوز باید دست خود را روی فرمان نگه دارند و آماده باشند تا هر لحظه کنترل وسیله نقلیه را در دست بگیرند. اما آنچه کمتر منطقی است، پیشبینیهای ایدهآلگرایانه او از وسایل نقلیه خود برای دستیابی به فناوری کاملا خودران است؛ بهویژه هنگامی که مهندسان شرکتش داستان دیگری را برای ناظران تعریف میکنند؛ بنابراین درحالحاضر، خودروهای تسلا فقط باید با نام خودران شناخته شوند و فعلا خبری از فناوری کاملا خودران نیست.
اعتماد به خودرانها با توجه به اینکه تعداد آنها در مقابل خودروهایی که راننده هدایتشان را برعهده دارد، بسیار کم است، کار سختی خواهد بود. سیستم خودران کامل بتا تسلا بیش از حد محتاط است، اما گاهی اوقات، کاملا ترسناک به نظر میرسد. برای درک شرایط، آزمایشی در یک منطقه گردش به چپ در یک بزرگراه بدون تابلوهای راهنمایی و رانندگی در زمان شلوغی از روز انجام شد. تسلای مدل ۳ بهدنبال فرصتی برای گردش به چپ و عبور از جادهای با ترافیک روان، اما سنگین بود.
توجه به این نکته مهم است که تسلا از آن طرف جاده به سمت یک منطقه مسکونی در حرکت است، بنابراین در حالی که برخی از رانندگان برای رد شدن از هر موقعیت خطرناکی استفاده میکنند، خودرو چنین کاری نخواهد کرد. بلکه منتظر میماند تا «احساس» کند که میتواند با خیال راحت و نسبتاً آرام عبور کند. این بدان معناست که خودروی خودران شما در بعضی موارد به ظاهر برای همیشه باید منتظر بماند.
با این حال، بخش اضطرابآور قضیه شامل این قسمت نیست که دقیقا بدانید تسلا چه زمانی قصد دارد این کار را انجام دهد. بلکه، راننده باید در حالت آمادهباش کامل قرار داشته باشد و اگر تسلا در شرایطی که راننده فکر نمیکند انجام این کار ایمن است پیش برود، راننده باید فرمان را در دست گرفته و ترمز بگیرد. شما آن بازی سرگرمکننده را دیدهاید که در یک سطح چندین سر وجود دارد که بهطور نامنظم یکی یکی بیرون میآیند و شما باید با چکش بر روی آنها بکوبید؟
مشکل اینجاست که راننده نمیتواند فقط اجازه دهد خودرو پیش برود و امیدوار باشد که کار کند؛ چراکه بهراحتی میتواند باعث حادثه شود. شاید در بعضی از موارد، اگر اجازه میداد خودرو به صورت خودکار پیش برود، برای جلوگیری از ترافیک پیشرو سریعاً سرعت میگرفت و همه چیز خوب پیش میرفت، اما چه کسی میداند. این ریسکی نیست که یک راننده مایل به انجام آن باشد و دلیل خوبی هم دارد. قطعاً انگشتانمان را از روی فرمان برنمیداریم و زندگی خود را در دستان خودرو قرار نمیدهیم.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/