یک مقام مسئول گفت:با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق کوهستانی ۵۳۰ متر مکعب و در مناطق دشتی تا هزار متر مکعب آب را به درون زمین نفوذ می‌دهد.

ابوالقاسم‌حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر توسعه زیرساخت آبخیزداری در بالادست قنوات اظهار کرد: امسال بواسطه شرایط خشکسالی و وضعیت خاص حوزه های آبخیز، اتخاذ تمهیدات ویژه در زیر بخش های مختلف به مدیریت خشکسالی و عبور از این شرایط کمک می‌کند‌.

وی افزود: با توجه به شرایط خشکسالی، پیشنهاداتی به طور خاص در بحث قنوات برای استان های خشک در نظر گرفته شده است.

حسین پور با اشاره به ضرورت تخصیص یک هزار میلیارد تومان اعتبار از مدیریت خشکسالی به آبخیزداری و آبخوانداری، بیان کرد: در حوزه های مرکزی و جنوبی کشور استان هایی که اتکای بیشتری به کانون های روستایی و عرصه های طبیعی دارند، از این رو قرار است هزار میلیارد تومان به طور ویژه از اعتباراتی که دولت برای خشکسالی قرار می دهد، به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تخصیص داده شود که تا کنون این امر محقق نشده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای فعالیت های زیربنایی نقش مهمی در پایدارسازی منابع آبی و مقابله با پیامدهای خشکسالی دارد، گفت: اعتقاد ما بر آن است که مدیریت خشکسالی در شرایط کشور از مسیر توسعه زیرساخت های آبخیزداری و آبخوانداری می گذرد و کم توجهی به این زیربخش می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و مدیریت آبخوانداری سازمان جنگل ها ادامه داد: هم اکنون در خواست های متعددی از جانب مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طریق استانداران استان های که شرایط ویژه ای در خشکسالی دارند، می طلبد که پاسخگویی به این نیازها در بحث آبخیزداری سرمایه گذاری را تقویت کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت مخاطرات طبیعی همچون سیل و خشکسالی مستلزم استمرار سرمایه گذاران در این حوزه است، گفت: برای استفاده از تمامی ظرفیت های بارش و سیلاب و کاهش خسارات خشکسالی به حداقل نیاز است که زیرساخت ها را توسعه دهیم و کانون های جمعیت روستایی و مناطق عشایری با کمترین آسیب عبور کنیم.

حسین پور ادامه داد: ارتقای بهره وری نزولات جوی و بارش، حفظ خاک و احیای پوشش گیاهی، پایداری اکوسیستم های طبیعی و حفظ کانون های جمعیت و کشاورزی در قالب طرح جامع آبخیزداری و آبخوانداری دنبال می شود چرا که اجرای این طرح در بحث خشکسالی و ترسالی می تواند به پایداری سرزمین کمک کند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها با اشاره به اینکه احتمال وقوع سیل در تمام مناطق کشور محتمل است، بیان کرد: ارزیابی ها نشان می دهد که اگر مناطق بالادست و حوزه های آبخیز به طور کامل تحت پوشش آبخیزداری قرار گیرد، فاکتورهای خسارت زای سیل می تواند منجر به کاهش خسارت سیل شود.

به گفته وی، با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق کوهستانی ۵۳۰ متر مکعب و در مناطق دشتی تا هزار متر مکعب آب را به درون زمین نفوذ می دهد و منجر به تقویت آبخوان چاه ها و چشمه می شود.

حسین پور با در پایان بیان اینکه مدیریت خشکسالی بدون‌توجه کافی به آبخیزداری و آبخوانداری امکان پذیر نیست، گفت: اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری از جمله طرح های زیربنایی هستند که در بحث مدیریت بارش، حفظ منابع آبی و خاکی و پوشش گیاهی در شرایط ترسالی و خشکسالی دارای کارکرد هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار