رئیس دادگستری استان همدان گفت: سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی می‌توانند با هدف پیشگیری از وقوع جرم نقش مطالبه گرایانه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،محمدرضا عدالتخواه رئیس دادگستری استان همدان در نشست تبیینی، توجیهی و ترغیب نهاد‌های مردمی فعال و توانمند به مشارکت و همکاری با قوه قضائیه، اظهار داشت: با عنایت به ابلاغ دستورالعمل تعامل سازمان‌های مردم نهاد با قوه قضاییه در اسفند ماه سال ۹۸ توسط ریاست معزز وقت قوه قضاییه باید زمینه‌های اجرای این دستورالعمل هرچه سریعتر در استان اجرائی گردد.

او هدف از ابلاغ این دستورالعمل را بهره‌گیری از ظرفیت نهاد‌های مردمی در بخش‌های مختلف دستگاه قضائی دانست و بیان کرد: پیشگیری از وقوع جرم، حفظ و احیای حقوق عامه، صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی، حمایت از حقوق شهروندی، حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض آسیب از جمله اهداف این دستورالعمل بوده است.

این مقام قضایی با اشاره به ظرفیت عظیم نهاد‌های مردمی درجهت ترویج و اشاعه امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ‌های هنجار مانند ترویج از خودگذشتگی و عذرخواهی، افزایش سعه صدر در جامعه، ادامه داد: برخی نهاد‌های مردمی می‌توانند در کاهش آلام بزه‌دیدگان، ترمیم آسیب‌های ایجاد شده و باز اجتماعی شدن محکومین با استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس به کمک دستگاه قضایی آمده و با مشارکت و تعامل دو سویه کسانی که از ریل هنجار‌های جامعه خارج گردیدند را به مسیر درست بازگردانند.

عدالتخواه با اشاره به استفاده از معتمدین محلات و ریش سفیدان به منظور تعمیم و گسترش صلح و سازش در استان همدان گفت: با هدف ترویج فرهنگ سازش کمیته‌های مصلحین در ۱۰۰ مسجد شهر همدان فعال شده‌اند و مقرر شده است در ۳۰۰ مسجد سطح استان نیز کمیته مذکور تشکیل و فعالیت کند.

او ابراز داشت: سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی می‌توانند با توجه نوع فعالیت نهاد خود با مجموعه قضایی درجهت رفع ناهنجاری‌ها، پیشگیری از وقوع جرم و بازاجتماعی کردن اصلاح مجرمین اقدام کنند.

رئیس دادگستری استان گفت: نهاد‌های مردمی می‌توانند در صورت اطلاع از وقوع جرم یا تضییع حقوق عامه گزارشات خود را به سامانه سجام قوه قضاییه آدرس sajam.scpd.ir ارسال کرده و یا به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان اعلام کنند.
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.