گوگل با جریمه 500 میلیون یورویی از سوی فرانسه، سخت غافلگیر شد

نهاد نظارت بر رقابت و بازار در فرانسه به دلیل عدم پایبندی گوگل به پرداخت حق اشتراک محتوای خبری فعالان عرصه مطبوعات، آن را جریمه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، نهاد نظارت بر رقابت و بازار در  فرانسه روز سه شنبه گوگل را به دلیل عدم حسن‌نیت در مذاکره با تولید کنندگان محتوای رسانه‌‌ای و نادیده گرفتن حق مالکیت معنوی آن‌ها ، 500 میلیون یورو معادل با 593 میلیون دلار جریمه نقدی کرد. این جریمه در حالی است که فشار بین المللی به سیستم عامل های آنلاین مانند Google و Facebook (FB.O) برای تقسیم درآمد بیشتر با رسانه های خبری افزایش یافته است.

اکنون گروه فناوری ایالات متحده باید ظرف دو ماه آینده پیشنهادهایی در مورد نحوه جبران خسارت برای استفاده از اخبار خبرگزاری‌ها و سایر ناشران ارائه دهد. اگر این کار را انجام ندهد، شرکت با جریمه های اضافی حداکثر 900،000 یورو در روز مواجه خواهد شد. سخنگوی گوگل گفت که از این تصمیم بسیار ناامید شده است اما آن را رعایت خواهد کرد.

گوگل با جریمه 500 میلیون یورویی از سوی فرانسه، سخت غافلگیر شد

این غول فناوری آمریکایی گفت: "هدف ما ثابت است، ما می خواهیم با توافق قطعی صفحه را ورق بزنیم. ما بازخورد سازمان رقابت فرانسه را در نظر می گیریم و پیشنهادات خود را مطابقت می دهیم"

سخنگوی گوگل افزود: "ما در تمام مراحل کار با حسن نیت عمل کرده ایم. این جریمه تلاش های ما برای رسیدن به توافق را نادیده می گیرد و واقعیت نحوه کار اخبار در سیستم عامل های ما را زیر سوال می‌برد."

ناشران خبری APIG ، SEPM و AFP این شرکت فناوری را متهم می کنند که بر اساس بخشنامه اخیر اتحادیه اروپا که به اصطلاح "حقوق همسایگی" نامیده می‌شود، نتوانسته‌اند حسن نیت خود را در پرداخت حق اشتراک محتوای خبری فعالان عرصه مطبوعات ثابت کنند.

گوگل با جریمه 500 میلیون یورویی از سوی فرانسه، سخت غافلگیر شد

ایزابل دو سیلوا، رئیس ارگان ضد انحصارى گفت که گوگل در مذاکرات خود با ناشران به درستی عمل نکرده است. او همچنین به خبرنگاران گفت  این بزرگترین جریمه ای است که از سوی نهاد نظارت بر رقابت به دلیل عدم پایبندی یک شرکت به مقررات اعمال شده است.

منابع به رویترز گفتند APIG که نماینده بیشتر ناشران اخبار چاپ فرانسه از جمله Le Figaro و Le Monde است، حتی اگر در اوایل سال جاری توافق نامه‌ای را با Google امضا کرده باشد، همچنان یکی از شاکیان است. این منابع گفتند که این معامله تا زمان تصمیم ضد انحصاری متوقف شده است.

پرداخت حق مالکیت معنوی از سوی غول‌های دیجیتال به ناشران و تولید کنندگان محتوی آنلاین بر اساس بخشنامه مصوب اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ موسوم به «حق همسایگی» اجرایی شد. این توافقنامه یکی از بالاترین معاملات انجام شده در برنامه "News Showcase" گوگل برای جبران خسارت  و اولین نوع در اروپا بود.

گوگل با جریمه 500 میلیون یورویی از سوی فرانسه، سخت غافلگیر شد

براساس اسنادی که رویترز نشان داده، گوگل پیش تر موافقت کرده بود که برای حل و فصل اختلافات موجود بر سر حق مالکیت معنوی تولیدات رسانه‌ای طی سه سال 76 میلیون دلار به گروهی از 121 ناشر اخبار فرانسوی بپردازد.

درنهایت باید گفت 500 میلیون یورو جریمه مالی به طور مشخص نتیجه بی توجهی غول فناوری دیجیتال و مالک مهم‌ترین موتور جستجوگر اینترنتی نسبت به پرداخت حقوق مادی رسانه‌ها و تولید کنندگان محتوای خبری پس از بازنشر تولیدات آن‌ها است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار