مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بهسازی ناوگان سنتی با استفاده از تولیدات داخلی و از طریق اعطای تسهیلات از وجوه اداره شده در دستور کار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور پیش از ظهر امروز در بررسی روند فعالیت‌های بندر گناوه بیان کرد: استان بوشهر با دارا بودن بندر‌های بزرگ و کوچک، از نظر فعالیت‌های حمل و نقل دریایی و تجارت دریایی از استان‌های مهم ساحلی کشور است.

او با اشاره به اینکه بندر گناوه نیز از نظر فعالیت ناوگان سنتی بزرگ‌ترین بندر کشور به شمار می‌رود، افزود: برای ساماندهی فعالیت‌ها در این بندر، طرح جامع توسعه بندر گناوه در افق ۱۵ ساله مصوب شده که هدف عمده آن ایجاد زمینه برای ناوگان تجاری بزرگ‌تر و با قابلیت بهتر است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تحقق این هدف، مستلزم این است که از فضای محدود خور بتوانیم خارج شویم که به این منظور در بیرون خور، حوضچه آرامش، اسکله و پس‌کرانه برای شناور‌های بزرگ‌تر فراهم می‌کنیم.

راستاد بیان کرد: در مرحله اول طرح جامع توسعه بندر گناوه که افقی ۵ ساله دارد، زیرساخت‌های اصلی شامل موج شکن و دایک حفاظتی ایجاد می‌شود و بعد به مرور پس‌کرانه و تاسیسات رو بنایی ایجاد خواهد شد.

تلاش برای بهبود زیرساخت‌ها در بندرهای شمالی بوشهر

او ادامه داد: با توجه به جایگاه گناوه در تجارت دریایی جنوب کشور با ایجاد زیرساخت‌های جدید، توسعه بندر در خارج از خور و فراهم کردن زمینه تردد کشتی‌های منطقه ای، شاهد تحول جدی در زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این بندر خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به طرح‌هایی که این سازمان در بندر‌های شمالی استان بوشهر یعنی، خارگ، ریگ گناوه و دیلم دارد، گفت: در این بندر‌ها طرح‌هایی برای نوسازی و بهسازی زیربنا‌ها و روبنا‌ها داریم که بر اساس بازدیدی که تاکنون داشتیم روند اجرای طرح‌ها خوب و مثبت است. طرح‌های جدیدی هم برای این بندر‌ها داریم که در دست مطالعه هستند.


بیشتر بخوانید


راستاد با اشاره به نامناسب بودن زیرساخت‌های بندری در ریگ، عنوان کرد: تاکنون هیچ ساماندهی در این بندر صورت نگرفته، اما برای بهبود این شرایط طرح جامع توسعه بندر ریگ هم تصویب شده تا معضل ناوگان تجاری برای تردد و وابستگی آن‌ها به جزر و مد و رسوب‌گذاری خور برطرف شود و بدون محدودیت شناور‌های تجاری تردد کنند.

او افزود: طرح جامع بندر ریگ هم در افقی ۱۵ ساله طراحی شده است که اولویت با ساخت حوضچه آرامش و فضا برای تردد شناور‌ها است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه طرح جامع توسعه بندر دیلم نیز هفته آینده در هیئت عامل این سازمان به تصویب می‌رسد، بیان کرد: اولویت در این طرح نیز با خروج از خور و محدودیت هایش برای پذیرش شناور‌های بزرگ‌تر از ناوگان سنتی است.

ناوگان سنتی بهسازی می‌شوند

راستاد ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی متولی طرح بهسازی ناوگان سنتی است تا ناوگان تجارت منطقه‌ای کشور در زمینه صادرات و واردات نقش آفرینی مناسب تری داشته باشند.

او گفت: این کار را از طریق اعطای تسهیلات از وجوه اداره شده و تولید داخل محقق می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: صنایع دریایی داخلی شناور‌هایی طراحی کرده‌اند که به مرور بر اساس سن ناوگان اولویت بندی می‌شود که کدام شناور‌ها می‌توانند در اولویت جایگزینی قرار گیرند.

راستاد عنوان کرد: بنابراین افقی که برای توسعه بنادر تجاری کشور به ویژه بندر‌های استان بوشهر در حوزه ناوگان منطقه‌ای ترسیم شده است این است که هم زیرساخت‌ها را به روز رسانی کنیم و توسعه دهیم و هم در زمینه ناوگان بر اساس مصوبه هیئت وزیران و تولیت سازمان بنادر و دریانوردی، ناوگان تجارت منطقه‌ای کشور متناسب با شرایط کنونی شود و با کیفیت بالاتری صادرات غیرنفتی و واردات ملزومات کشور صورت گیرد.

 اولویت تسهیلات با ناوگان مسافری است

او تاکید کرد: بالاترین اولویت برای اختصاص تسهیلات وجوه اداره شده سازمان، نوسازی ناوگان مسافری و گردشگری است و ما در صورتی که برای تولید داخل تقاضایی وجود داشته باشد به ویژه برای شناور‌های گردشگری و مسافری، حداقل ۸۰ درصد از منابع مورد نیاز ساخت شناور را به صورت تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: برای اینکه زمینه برای نوسازی ناوگان فراهم شود ۱۰۰ درصد سود تسهیلات را خودمان به صورت یارانه  تقبل می‌کنیم  و از سوی دیگر بتوانیم از صنایع دریایی داخلی در سال‌هایی که همواره تاکید بر تولید داخل است، حمایت کنیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.