تفاهم‌نامه احداث پارک آبخیز جهانبین در شهر هفشجان بین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری و شهرداری و شورای شهر هفشجان منعقد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی‌محمد محمدی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: نخستین پارک آبخیز استان در حوضه آبخیز هفشجان در ۹۵۰ هکتار مساحت احداث می‌شود.

او افزود: برای احداث نخستین پارک آبخیز استان ۹ حوزه شناسایی شده بود براساس شاخص‌های پارک آبخیز منطقه جهانبین انتخاب شد.


بیشتر بخوانید


محمدی اضافه کرد: این منطقه با اجرای اقدامات آبخیزداری با رویکرد تفریحی و تفرجی با هدف استفاده از مناظر طبیعی و چشم‌انداز‌های آبی از جمله ایجاد آبشار، سازه‌های خاکی، سنگی ملاتی، تراس بندی و کاشت گونه‌های درختی و درختچه‌ای با هدف حفاظت از آب و خاک، کاهش فرسایش و رسوب و جلوگیری از مخاطرات سیل احداث می‌شود.

او افزود: با احداث پارک آبخیز در این حوزه تمام اقدامات آبخیزداری شامل اقدامات بیولوژیک، مکانیکی، و بیومکانیکی در این محل به نمایش گذاشته خواهد شد.

محمدی بر توسعه جنگل‌کاری و نهالکاری با گونه‌های سازگار با اقلیم منطقه و نیاز آبی کم تاکید کرد و گفت: برای آغاز عملیات پارک آبخیز در این منطقه ۳۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

او افزود: در این تفاهم‌نامه ارائه خدمات آموزش فنی به نیرو‌های فعال در طرح، ارائه دستورالعمل فنی و اجرایی شرح خدمات و بررسی و تصویب مطالعات طرح، مشارکت در تامین منابع و تامین نهال مورد نیاز عملیات بیولوژیک و نظارت عالی بر فرایند اجرای طرح، ارزیابی قبل، حین و بعد از اجرای طرح و واگذاری مدیریت و بهره‌برداری طرح در چهارچوب قوانین برعهده منابع طبیعی است.

محمدی اضافه کرد: مشارکت در تامین منابع مالی، اجرای طرح شناسایی و فعال‌سازی ظرفیت مشارکت مردمی و بخش خصوصی در چهارچوب طرح مصوب، حفظ کاربری عرصه و جلوگیری از تخریب عرصه و فعالیت غیر مجاز، بهره‌برداری از طرح پارک براساس قوانین، هماهنگی و اخذ تاییدیه لازم و مورد نیاز، رفع مشکلات و موانع اجتماعی و تملک اراضی مورد درخواست در صورت نیاز بر عهده شهرداری و شورای شهر هفشجان است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.