طبق آمار‌های منتشر شده در دهه اخیر تعداد ازدواج های ثبت شده رو به کاهش است که این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای کاهش جمعیت کشور باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین روز از ماه ذی الحجه که دارای دو عید مبارک قربان و غدیر است، سالروز ازدواج زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام است که نمونه تکرار شدنی در تاریخ ندارد.

در تقویم کشور روز ازدواج حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت علی (ع) به نام روز ازدواج نام گذاری شده است و همین موضوع سبب شده است در این روز مسئولان کشور کمی بیشتر به فکر ازدواج جوانان و برداشتن موانع پیش روی آن افتند و آمار های مربوط به ازدواج را اعلام کنند.

در دهه گذشته آمار های منتشر شده از ازدواج چندان مطلوب نیست و زنگ هشداری  به مسئولان کشور است زیرا با کاهش تعداد ازدواج میزان تولد ها نیز کاهش می یابد و جمعیت کشور رو به کاهش می رود.

محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: زمانی که آمار کلی جمعیت رو به کاهش است نشان می‌دهد آمار کسانی که به سن ازدواج رسیده اند و یا قصد ازدواج دارند کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: طبق آخرین پایشی که در مورد ازدواج جوانان انجام شده و تا پایان مرداد ماه نتایج آن منتشر می شود، یکی از مشکلاتی که کشور درگیر آن است و توجهی هم با آن نشده است بحث جنسیت است. تقریبا به صورت میانگین ازهر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج در کل کشور ۱۰۰ خانم آماده ازدواج داریم که این آمار قابل توجه است و همین موضوع تاثیر بدی را روی آمار ازدواج می گذارد و موضوع فرزندآوری و کاهش فرزندان دختر هشدار دهنده است.

کارشناسان معتقدند با ادامه بالا رفتن سن ازدواج، برخی از جوانان ممکن است تا چندین سال و حتی تا آخر عمر از نعمت داشتن همسر و خانواده بی‌بهره بمانند، به طوری که این روند آسیب‌های روحی، روانی، جسمی، اعتقادی و اجتماعی برای فرد و جامعه به همراه دارد.

کریمی مدیر کل دفتر برنامه ریزی جوانان وزارت ورزش و جوانان در رابطه با روند کاهشی ازدواج در سال ۹۹ گفت: در سال ۱۳۹۹، در مجموع کل کشور، ۴/۴۲ درصد افزایش آمار ازدواج را در مقایسه با سال ۹۸ شاهد بودیم و این بر اساس آخرین آماری است که سازمان ثبت احوال اعلام کرده است و در این بین استان خراسان جنوبی با بیشترین میزان افزایش ازدواج در سال ۹۹ نسبت به سال قبل همراه بوده که حدود ۱۷درصد است و بعد از آن، استان‌های یزد، کرمان، بوشهر و هرمزگان بودند که نسبت به سال گذشته حدود ۱۰درصد افزایش نرخ رشد ازدواج را داشته اند.

وی گفت: در این بین استان‌ها، کردستان، البرز و فارس کمترین تغییرات را در افزایش نرخ ازدواج داشته اند؛ به طوری که استان تهران با رشد منفی مواجه بوده است و در دو استان کرمانشاه و همدان نیز شاهد کاهش آمار ازدواج نسبت به مدت مشابه هستیم.


بیشتر بخوانید


مشکلات اقتصادی اصلی‌ترین عامل عدم ازدواج جوانان

جوانان برای ازدواج نکردن دلایل زیادی از جمله سختگیری های بی مورد والدین، سنت های دست و پا گیر، مسکن ، شغل، سربازی، تحصیل، مهریه های سنگین و ... را مطرح می کنند اما طبق بررسی های مرکز پژوهش های مجلس مهم ترین عامل تاخیر در ازدواج جوانان مشکلات اقتصادی عنوان شده است.

احمد نادری رئیس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی در مجلس شورای اسلامی گفت: کمبود شغل و بیکاری جوانان، ادامه تحصیل در کنار مسائل اقتصادی بویژه مشکلات مسکن از جمله دلایل تاخیر ازدواج جوانان است که گاهی آن‌ها را به سمت تجرد گرایی مطلق می‌کشاند.

البته دولت با راهکارهایی مانند افزایش وام ازدواج به فکر کمک به تسهیل ازدواج جوانان است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای وام ٧٠ میلیونی ازدواج برای جوانان و وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای زوج‌های کمتر از ۲۵ سال را تعیین کرده است اما به نظر می رسد با توجه به نرخ تورم حاکم بر کشور و مشکلات اشتغال و افزایش روزانه قیمت کالا ها رقم وام ازدواج نتواند مشکلات پیش روی ازدواج جوانان را حل کند.

شهرزاد دانشمندی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: از سال ۱۳۸۸ سامانه ازدواج راه اندازی شد و همه‌ی جوانان می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند. تا امروز ۱۲ میلیون و ۶۳۵ هزار نفر از تسهیلات وام ازدواج به مبلغ ۱۴۴ هزار میلیارد تومان بهره‌مند شده اند.

وی افزود: علی رغم شرایط کرونایی، از ابتدای سال تا امروز، به ۲۴۲ هزار نفر مبلغ ۲۰۷ میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت شده است.

مهریه های سنگین یکی از دلایل ترس جوانان از ازدواج

حسین ابراهیمی مقدم روانشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گرفتن مهریه گفت: امروزه یکی ازعوامل در بحث مهریه، به چشم و هم چشمی خانواده‌ها مرتبط است. دومین عامل برمی گردد به اینکه خانواده دختر، به چه مقدار به پسر اعتماد دارند. خانواده دختر زمانی که اعتماد زیادی به پسر نداشته باشد و احساس کنند که ممکن است مرد زندگی نباشد، میزان مهریه را بالا می‌برند.

وی بیان کرد: در مهریه بالا ممکن است خانواده دختر، از فرزند خود بترسند که اهل زندگی کردن نباشد و مجددا به خانه پدری برگردد که با گرفتن مهریه بالا حداقل یک ضمانتی برای او می گیرند.

ابراهیمی مقدم افزود: بررسی‌ها نشان داده است، مهریه بالا با تحصیلات بالا رابطه عکس دارد. معمولا افرادی که تحصیل کرده هستند خیلی مهریه بالایی را طلب نمی‌کنند. نداشتن هیچ گونه مهریه هم با اشکال همراه است. زیرا بعضی از مواقع مردان و گاهی اوقات خانم‌ها در زندگی مشترک، ناسازگاری دارند و پختگی کامل را ندارند و برای ادامه زندگی تلاشی نمی‌کنند. شاید نداشتن هیچ گونه مهریه منجر به این شود که زندگی را بسیار راحت بگیرند و آینده طرف مقابلشان را در نظر نگیرند.

برنامه های وزارت ورزش و جوانان برای حل مشکل ازدواج

محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان برای ازدواج جوانان گفت: بخشی که به وزارتخانه مرتبط می‌شود، عمدتا بحث فرهنگ سازی و آموزشی ترویجی است. برای اولین بار در وزارتخانه چندین کار بسیار بزرگ در بحث فرهنگ سازی انجام دادیم.

وی گفت: یکی از کار‌ها در وزارتخانه، برگزاری جشنواره ملی فیلم ازدواج با نگرش متفاوت بود. تمام فیلم‌های تولید شده از اول انقلاب با موضوع ازدواج، خانواده و فرزندآوری را پایش کردیم و فیلم‌های فاخر و درست ساخته شده را به مدت ۱۰ روز با همکاری بنیاد سینمایی فارابی در سینما‌های کشور به صورت رایگان پخش کردیم.

تندگویان تصریح کرد: در انتهای جشنواره با حضور کارشناس، روانشناس، تهیه کننده و کارگردان نقد فیلم مثبت انجام دادیم. یکی از دلایل این بود که به هنرمندان بگوییم اگر کار فاخر کرده باشند، جایی برای دیده شدن وجود دارد حتی اگر در سال‌های قبل انجام داده باشند. هنرمندان نباید فقط گیشه پسند و جشنواره ای کار کنند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت جوانان ادامه داد: جشنواره تدبیر زندگی را در سه دوره برگزار کردیم و فراخوان فیلم برای فرهنگ سازی موضوع ازدواج توسط خود جوانان را طرح کردیم. این برنامه هم سه سال پیاپی برگزار شد و امسال هم به صورت مجازی برگزار شد. در کار مجازی تقریبا ۷ هزار اثر، پایش و به آن‌ها جوایزی داده شد و ما همه تولیدات را در اختیار تمام رسانه‌ها به صورت رایگان قرار دادیم که از آن‌ها استفاده کنند.

وی در ادامه بیان کرد: درکنار آن، ۸۰۰ اثر هم خود ما از طریق تشکل‌ها که کار‌های پژوهشی را تولید محتوا می‌کنند، به صورت عادلانه در کل کشور در دوسال گذشته توسط خود تشکل‌ها انجام دادیم. ما امسال بسته هایی به صورت، تولید محتوا انیمیشن، فیلم کوتاه، موشن گرافی و عمدتا با گرایش‌های آموزشی که با زبان جوانان است را در اختیار همه‌ی نهاد‌ها به صورت رایگان قرار دادیم.

تندگویان افزود: این کار، کار مقطعی هفته ازدواج نیست و برای همیشه قابل بهره برداری است به خصوص در بستر فضای مجازی که قابل استفاده است. در بازی‌های رایانه ایی تولید محتوا و برنامه انجام دادیم که در هنگام بازی نکات مهم و آموزنده به فرد آموزش داده شود.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته در سراسر کشور ۸۰-۷۰ دفتر مشاوره ازدواج داشتیم. ولی در حال حاضر به مرز ۵۰۰ مرکز مشاوره در سطح کشور داریم. در استان‌های اهل تسنن هم دفاتر مشاوره داریم ومشاوران اهل تسنن آن را اداره می‌کنند و جوانان می‌توانند باخیال راحت با رسومات خودشان به این مراکز مراجعه کنند. این امر تاثیر بسیار خوبی برجای گذاشته است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت جوانان افزود: آموزش‌های دفاتر مشاوره ازدواج تا ۶ جلسه به صورت رایگان انجام می‌شود. در بحث‌های اشتغال با این که وظیفه ما نبوده است، اما در جا‌هایی ورود پیدا کردیم. مانند ایجاد مراکز منش در بحث طرح‌های جوانان که در ۳۱ استان مراکز منش وجود دارد.

وی گفت: در این مراکز با همکاری جهاد دانشگاهی افراد ۱۸ سال به بالا می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

تندگویان در آخر گفت: یکی از کار‌های ما، تسهیلات کسب و کار‌های روستایی است، که در سال ۹۷ با ۱۲۰ میلیارد تومان اعتباری که این وزارتخانه داشت، ۷ هزار شغل را ایجاد کرد و همه این عوامل به بحث اشتغال و ازدواج جوانان کمک می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ازدواج ، وام ازدواج ، مجرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰۹
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۹:۱۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
بی پولی
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۶:۵۷ ۲۵ تير ۱۴۰۰
بی پولی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
با اپلیکیشن همدم گزینه ی موردنظرتون رو پیدا کنید...

خخخخخخ
فقط شغل و مسکن از دولت نخواهید...
Germany
جمشید
۰۰:۲۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
سلام٬ خواستم بدونم ایا دخترهای قمه کش ایران مجرد تشریف دارند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۳ تير ۱۴۰۰
راه حل داری؟
کار
کار
کار
بقیه چیزها خودش میاد
United States of America
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
مسکن و شغل دو معضل جدی جوانان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
مشکلات تو این جامعه فقط با مرگ تموم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ریشه ی تمام مصائبتان « بی عقلی است و ریشه ی بی عقلی مهار نکردن دل با دین هست ، ریشه ی مصائب تان بی فکری و بی انعطافی ( نداشتن آسان گیری و توکل به خداوند ) است که از بی عقلی و ضعف دین نشأت میگیره که ثمره اش ناتوانی و نا امیدی در حل مشکلات هست .»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۰۹ دی ۱۴۰۰
بیا پایین بچه سرمون درد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
سربازی اجباری!
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۲۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
سلام
هیچکس از مجردی و تنهایی خوشش نمیاد
وقتی مشکلات اقتصادی ،توقعات دختر خانمها و خانواده محترم شان و نبودن (روی کلمه نبودن دقت کنید) نبودن کسی که واقعا اهل زندگی باشد و متوجه باشد که زندگی بالا و پایین دارد نمیشود اول زندگی حقوق بیست میلیونی،منزل هزار متری خیابان پاسداران و ماشین آخرین مدل 2021 داشته باشد
در جلسه آشنایی با دختران که حرف میزنی میگویند اولویتشان صداقت است اما وقتی واقعیت و حقیقت زندگیت را میگویی توجهی ندارند و فقط دروغ دوست دارند بشوند
حال با این شرایط تحمل مجردی بهتر است یا زندگی که بر پایه دروغ بنا شود دست آخر دادگاه و طلاق

دروغ میگم بکوبید توی دهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
طبق گزارشهایی که به ما رسیده مسئولان در حال جمع آوری اموال و انتفال اونا به خارج از کشور هستن.
قراره تحرکاتی بعد از انتقال دولت صورت بگیره.
افزایش عمدی نارضایتی ها هم به همین دلیله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
وزارت ورزش و جوانان فقط به فکر ورزشه اونم فقط حمایت فوتبال اونم از پرسپولیس
جوانان اسم تزئینی این وزارت هست
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۳۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
به رییسی نامه بدهیدزمین رایگان بدهدکه باکاه گل خانه بسازین هزینه مصالح رفته بالابعلاوه موارددیگرالبته به احتمال زیاد میگه بروسندازدواج بیارتابهت زمین رایگان بدهم.بعدش هم تورسانه ملی درباره کیفیت ساختمان هادربرابرزلزله میگن وهی خانه های کاه گلی رانشان میدهندکه بایک ریشترزلزله میریزه.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۵۰ ۲۲ تير ۱۴۰۰
سپرده ریالی بلندمدت بازکنیدوسودهرماه رادلاربخریدبگذاریدبانک پول خرج دانشگاه وکلاس کنکورنکنید.دلارهم رشدقیمت داره مثل ریال نیست خوبیش اینه تویک روزنمیشه هفتادهزارتومن تویکسال خوب میشه ذخیره کرد.اینجوری زنده میمونیدازدست این گرانی ها.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۰۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
چهارپنجم حقوق هارابریزیدتوصندوق توسعه ملی جهت ساماندهی نظام بانکی ودادن وام ازدواج.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
خوشبحال خانوادهایی که دمشون به بالا بالا ها وصل هست و همه بچه هاشون شاغلن طرف جلوی تردد من گرفت بخاطر کرونا بعد جلوی چشمای من یکی که برای اوقاف وکالت میکرد یک برگه نشون داد و عبور کرد تو ایران قانون فقط مال بدبخت بیچاره ها هست
Iran (Islamic Republic of)
28
۱۵:۵۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
سلام

چی بگم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
خلاصه ای از هزینه های ازدواج (حدودی):
جهیزیه ( فقط محاسبه اقلام ضروری مثل گاز ویخچال و فرش وبخاری وماشین لباس شویی و...)= حدوداَ 150 میلیون
هزینه پراید صفر (به قیمت همین امروز) حدودا 135 میلیون
هزینه رهن کامل یک خانه 70 متری حدودا 250میلون تومان
هزینه سرویس طلایی 40گرمی (با کامزد حداقلی ساخت)= حدودا45 میلیون تومان
هزینه های جاری عروسی محضری( لیاس عروس داماد .اجاره اتاق عقد ودسته گل و ماشین عروس)=10میلیون تومان(کف قیمت)
و بدون احتساب جشن عروسی به علت کرونا!!!
بدون احتساب هزینه های دوران نامزدی
وبدون احتساب هزینه های آزمایشگاه ومشاوره و...
حدودا490 میایون تومان هزینه ازدواج کاملا ساده ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
اینکه شرایط بسیار سخت هست و مسئولین باید تدبیری کنند هیچ شکی نیست
ولی وقتی شرایط اینطوریه طبیعیه باید هر کس بر اساس داشته هاش زندگی کنه
مثلا من خودم 5 ساله ازدواج کردم و ماشین ندارم و خوشبختانه از زندگی ام کلی راضی هستم بهتر از مجرد باقی موندن بود
Iran (Islamic Republic of)
عشق
۱۲:۴۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
باید کار داشته باشی که اگر سهمیه داشته باشی که کارت هم تضمین وگرنه شرمنده باید بسوزی بسازی. خوشبحال کسانی که رانت قانونی دارند.
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۲:۱۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
واقعاً کسانی که با بی مدیریتی و ناشایستگی این بلا رو سر جوانان وطن آوردند باید پاسخگو باشند.این دسته از افراد درد بی ازدواجی رو برای جوانان و وابستگان خودشان بر نمی تابند. در حالی که برای سایر جوانان وطن ارزش قایل نیستند. کمی تفکر .............
Iran (Islamic Republic of)
ناظمی
۱۰:۴۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
البته اینو یادم رفت بگم که الان ماشنم بیمه نداره! و پولشو ندارم یکی از دلایل مهم نرفتم به مسافرت همینه که یک و خورده ای بیمه

ماشین میشه که لازمه و البته یک خورده ای م خرج داره یعنی کم کم رفتن به مسافرت سه تومن میشه خرج ماشین. بزنینم که یک

تومن حساب کنیم. میشه جمعا پنج تومن کناره برای شروع مسافرت. زورمم میاد چون بیمه چند ماهی هست نکردم یک جریمه بیمه

داریم که منتظرم بگن جریمه بیمه بخشیده شده تا بیمه کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
بعضی ها هر کی میا واسه دختر میگه دختر مال خودتون دختر مال خودتون اصلا میخوایی ی چیم دستی بزارم رو قابلی نداره اینجاست که طرف پرو میش میگه اینا هیچی حالیشون نیست دختر مال خودتون یعنی چی اینجور نگو دختر تو بی ارزش جلوه نده بگو دخترم مگه از دختراست بگو دخترم ملکه اسپانیاست دختر تو دودستی نداز توی چاه دختر تو بدبخت نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۲ تير ۱۴۰۰
دخترها توقعاتشون خیلی بالارفته..دختران اولویت زندگیشان تحصیلات عالی و شاغل شدن هست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
تنها تحصیلات هم مهم نیست ، پول هم مهم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۲۲ تير ۱۴۰۰
یعنی اینکه بخوای همسرت یه شغل داشته باشه توقع بالاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
باسلام..پسری مجرد ۲۱ ساله هستم از سواد ندارم سوم‌راهنمایی ترک‌ تحصیل کردم‌تا‌کار‌یاد بگیرم‌امروز‌ک‌کار‌یاد گرفتم‌ میبینم شغلم کم شده دست توی‌کار‌زیاده و بازار نیست..از ی طرف کارگری کردن‌حقوقی نداره از طرف دیگ‌اجازه کار داشتن هم‌نمیدن..رقابت هزینه های سنگین..منه ۲۱ ساله ک بابام فوت کرده و تو ی خونه کلنگی زندگی ستتی رو دارم و خوومو‌از همه چی محروم کردم تا بتونم زنده بمونم با حقوقی ک نمیدن و نگای سن ادم‌میکنن از کجا باید ۱ملیارد بیارم؟از کجا بیارم دوتا دستگاه معمولی دست دوم بخرم ۱۵۰‌ملیون؟از کجا ابزارای ریز و درست بخرم وقتی ک‌نمیشه خونه اجاره کرد چجوری کارگاه اجاره کنم وقتی ک‌ودیعه سنگین یا اجاره سنگین میخواد؟
پس ب چ امیدی؟وضعیت دخترای کشور؟زنای کشورم؟مردای خارجی و ناموسم؟مهریه اجرا گذاشتن های رنحتتراز اب خوردن؟طلاق ها یا خیانتایی ک روز ب روز بیشتر میشه؟حتی اگر پول داشتم بازم با چیزایی ک دیدم تو محیط کاری و زندگی و تیابون و پارک ها چهار ستون بدنم میلرزه از ازدواج...منه کارگر ک با لباس کار میرم و میام سرم و کچل میکنم و ساده میگردم ب چشم هیچ کسی نمیام چون ن قیافه دارم‌ن پول دارم ن دنبال جلب توجه هستم...پس عقل حکم میکنه مجرد بمونم تا ضربه های بیشتری نخورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
منم دکتری دارم فرقی بینمون نیست الان همه تلاش ملت اینه که زتده بمونن فقط و ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
خودتون چی ارزنده بودن و زندگی دیدید که می خواهید باازدواج وتولدفرزند فرزندانتان ببینند هرروز زجر کشیدید مثل رجربیماری درس خواندن کارکردن
Iran (Islamic Republic of)
سیدعلیرضا
۰۰:۲۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
من دوست دارم واسه همیشه مجرد بمونم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۵۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
الان جوونی ، 20 سال دیگه می فهمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
دروغ میگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
من ۳۵سالم تا ۳سال پیش اصلا سختم نبود الان داره به شدتبهم سخت میگذره اصلا مجردی خوب نیست....من دوست دارم که زودتر عروسی کنم.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
من ۳۸ سالمه مجردم.تا حالا برام مهم نبود اما الان که همه اطرافیان و دوستانم ازدواج کردن به شدت احساس تنهایی میکنم .ولی الان دیگه موقعیتشو ندارم برا همین به همه توصیه میکنم زود ازدواج کنید بعدها تنهایی خیلی اذیتتون میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
این کامنت هایی که من خوندم و دیدم متوجه شدم همتون به شدت ازدواجی هستید ، ولی شرایط نمیزاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بزن اینو هم سانسور کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
نداشتن شغل و کار و مهارت
سربازی
تلف شدن عمر پی کنکور و دانشگاه

از مهمترین موانع سر راه جوانان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
دوستان من یک متاهل هستم و بهتون پیشنهاد میکنم مجرد بمونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خب اگر شما منحنی افزایش صعودی قیمت ها رو با منحنی کاهش ازدواج وارونه کنیم ،پی میبریم که افزایش قیمت ها با کاهش ازدواج کاملا مطابقت میکند و این نشان دهنده این است که واکنش افزایش قیمت ها با ازدواج واکنش وارونه دارد ،یعنی افزایش قیمت ها به کاهش ازواج و کاهش قیمت ها منجر به افزایش ازدواج میشود و در نتیجه افزایش جمعیت کل کشور میشود ،لطفا این نظر کارشناسی بنده را به گوش مسئولین برسانید و دیگه هم دنبال نظر کارشناسی دیگه نباشید ،تشکر هم لازم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
حالا شما تا فردا صبح هم نظر بدید
طرف داره دزدیشو میکنه و جیبش پر پوله
مگه براش مهمه ک ما درد میکشیم؟
میخواستن کاری کنن تا الان کرده بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
واقعا مسئولان این کامنت ها را می خوانند چه بلایی بر سر جوانان آوردید که این گونه نا امید هستند هرکسی توان مدیریت ندارد نباید مسئولیت قبول کند که حق الناس حق سنگینی است
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
عشق های الانی کشک است. عشق فقط عشق های قدیم. عشق های الانی به خاطر پول و ثروت است ولی عشق های قدیم واقعی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تجرد بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بنظز من مسئولین کشور که تابحال هیچ مشکلی را حل نکرده اند این مشکل جوانان را هم به حال خودش بگذارند بالاخره یک طوری می شود دیگه ، مسئولین عزیز باید بیشتر به فکر خودشان و عزیزانشان باشند حیف است با این مطالب پیش پاافتاده وقت خودشان را تلف کنند، به امید دیدار در کانادا - آمریکا - استرالیا- اروپا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من یک جوان 24 ساله مجرد هستم خانه 56 متری با تمام وسایل دارم و نیازی به جهیزیه ندارم شغلم راننده اسنپ می باشد آیا دختر خانمی حاضر است با من ازدواج کند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۲ تير ۱۴۰۰
خواستگاری اینترنتی آنلاین !!!!!!! مزایا : راحت شدن پیدا شدن موردمناسب برای همسر ی برای دختر و پسر. معایب : توهین به دختر و احتمال جدی نبودن و بازیچه شدن مخاطب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
بیادخودم تو فامیلمون دختر خوب زیاد داریم بهت معرفی میکنم
Iran (Islamic Republic of)
hamid
۱۹:۱۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
سلام دوست عزیز دختر خانمها دنبال کسی نیستند که سرکار میره و زحمت میکشن نمیگردن،دنبال آدم راستگو و واقع بین نیستن
دختر خانمهای عزیز و محترم دنبال کسانی هستند که صبح تا شب سر کوچه بایستند سیگار لای انگشتانشان باشد بجای پول زحمت کشی از این و آن پول بگیرند دست آخر هم با کلی دروغ از دختر خانم بله بگیرد وقتی هم... از پل رد شد با پررویی تمام به دختر خانم میگوید همینی که هست نمیخوای برو خونه بابات
دختر خانم که دروغ شنیده و بله گفته متوجه اشتباه خودش نیست همه پسران رو مقصر میداند
دختر خانم های محترم شعور داشته باشید
اشتباهات خود را گردن دیگر پسران نیندازید
Iran (Islamic Republic of)
بوعلی الفلاح الاهوازی
۲۰:۰۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خدا رو شکر ازدواج بین خوزستانی چه لر چه عرب آسونه.لطفا خانواده ها سخت گیری نکنن. جووناتون رو مجرد بزارید فردا گناهش گردن پدر مادره. یه کار کنید جوونا به آرامش برسن. و دست به انتخاب درست بزنن.خدا خودش کمک میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ایا شما در مریخ زندگی میکنید؟؟؟

جوانها رو بد بخت نکنید لطفا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
آفرین به شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بزرگوار خودم سی سال برای این مملکت خدمت کردم 17سال و نیم کردستان و مابقی را جاهای دیگر 8سال آخر را گرگان بودم دو تا پسر بزگ به ترتیب متولد 1370(لیسانس معماری ) و 1372 (لیسانس حسابداری ) دارم و بعلت نداشتن در آمد ثابت مجرد میباشند حکومت ششغل و مسکن جوانان و علی الخصوص وضعیت گرانی را مشخص کنه بعد توقع ازدواج و فرزن آوری داشته باشه متحیرم خانه ای که 150میلیون بود الان بالای میلیارد شده است چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
باباا ۷۰ و ۷۲ که بزرگ حساب نمیشن .ما دهه شصتیا همه مجردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
غلط کردم ازدواج کردم
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۸:۱۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بزرگترین معضل جوانان خدمت سربازی هست،درسش تموم میشه ومدرک میگیره بایدکارکنه بجای کاربابدبره نگهبانی افتابه وبرجک وغیره روبده،اگ سربازی شغل بشه ک پولش روهم هست کسایی ک عشق نظامی بودن دارن میرن وحقوق خوب میگیرن وکسایی ک نمیرن جای دیگه به دردجامعه میخورن مثل پزشک،معلم،اتش نشان،کشتی گیر،وغیره....تاچندسال این سربازی اجباری جوونارودرگیرخودش میکنه متاسفانه..به دریارفته میداندمصیبت های طوفان رو...چ فرصتی ها و موقعیت ها و کسی روکه میدنظرمون بودبراازدواج ازدست دادیم ب خاطر خدمت سربازی والان کارت پایان خدمت تو طاقچه افتاده داره خاک میخوره وباسی هفت سال سن مجردم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
دقیقاً سربازی خیلی از فرصت‌های طلایی بهترین دوران جوانی رو از آدم می‌گیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
باباا یکسال و نیم میرین سربازی .حالا اون هیچی بقیشو دیگه حتما کم کاری کردی .دختر مجرد سن بالا اشکال نداره چون تقصیر خودش نیست خب خواستگار نداشته ولی پسر به این سن اگه مجرده دیگه خودش کم کاری کرده
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۷:۴۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
فقط مسئولین تو تمام زمینه ها می گن باید فلان کار بشود ولی همونهائی که می گن باید بشود چنان سنگ اندازی می کنن که اصلا نشود. بابا بسه ازدواج چیه خونه گران حتی نمی شه اجاره کرد . خرج بچه دار شدن سرسام آور. مخارج زندگی کمر شکن. مخارج عروسی و تهیه جهیزیه خانه خراب کن. عزیزان من ازدواج کردم از من میشنوید ازدواج نکنید فقط کسانی ازدواج کنند که وضع مالیشان بسیار خوب است چون باوضع خوب مسلما 4 سال دیگه آس و پاس می شوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اختیاری شدن سربازی = افزایش اشتیاق برای ازدواج و به دنیا آوردن بچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سربازی اختیاری = افزایش چشمگیر و روز افزون ازدواج و فرزندآوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سربازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من خودم قبلاً که بچه بودم، به زندگی امید داشتم و هدف و برنامه‌های واقعاً خوبی هم داشتم. اما الان چندین ساله که روز به روز از این زندگی پُر از تحقیر و توهین و زجر و بدبختی، ناامیدتر میشم. حس می‌کنم من برای بدبختی خلق شدم تا این همه تحقیر و توهین و بیچارگی مثل باتلاقی منو به درون خودش ببره و بعد از یک عمر دست و پا زدن توی این باتلاق، با خواری و بدبختی غرق بشم.
مشکل اینه که مشکلات یکی و دوتا نیستند؛ از هر طرف به زندگیم نگاه می‌کنم، بدبختی و مشکل می‌‌بینم. از چند سال پیش تا الآن بیش از ۱۰ بار کتاب بینوایان رو خوندم و گریه کرده ام. چون فهمیده‌ام که خودم هم واقعاً بینوا هستم. یک بدبخت که روزگاری سرشار از امید و هدف بود اما الآن از تمام آرزوهایی که داشتم و از زندگی و از همه چیز متنفرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
دیگه بینوایان نخون افسردگی گرفتی باخانمان بخون ازدواجی بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اگه عقل داشتیم ما دختر و پسر از ۱۸ سالگی سر تبلیغ و تقلیید و رقابت تا ۲۴ سالگی سر دانشگاه بعد هم چندسال تا شغل ، جوانی به فنا نمی دادیم فقط ازدواج و شغل و زندگی زیر ۲۰ سال و در روستای کاملا خاکی قدیمی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
عقل داریم، نمی‌گذارند زندگی ساده داشته باشیم.
تجملات خانواده از یه طرف، زورکی به دانشگاه رفتن از ترس سربازی یه طرف دیگه، یاد نگرفتن مهارت شغلی توی مدرسه و دانشگاه از طرف دیگه و ...
آدم رو مجبور میکنند که وارد یه کار اداری بشی در حالی که به اون کار علاقه ای نداری.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۵۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خودتونوگول‌ نزنین‌ امارازدواج‌ بالانرفته‌ ماخودمون‌ امسال‌ ده‌ تا‌ وام‌ ازدواج‌ گرفتیم‌ میدونین‌ چطوری‌ کسای‌ که‌ عقد‌ ازمحضروبه‌ طوررسمی‌ نکرده‌ بودن‌ بردیم‌ محضروعقداشونورسمی‌ کردیم‌ بااینکه‌ بچه‌ هاشون‌ بزرگ‌‌ بودن‌ پس‌ گول‌ نخورین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تنها مشکل من پدر و مادر و خواهر بزرگتر با سن نزدیک به من بود وگرنه نه مشکل مالی داشتم... نه خودم از ازدواج بدم می اومد... نه بی خواستگار بودم.... الان هم با کارهای والدین گرامی ام با اینکه 40 سالم تنها موندم و هیچ وقت دیگه نمیخوام ازدواج کنم... شخصیت من را به لجن کشیدند... واقعا پدر و مادرها اگر فکر می کنید از عهده وظایفی که نسبت به تک تک فرزندانتان دارید برنمی آیید و گرفتار احساسات و حرف مردم هستید بچه دار نشوید ترا خدا بچه دار نشوید و یک انسان را بدبخت نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من هم از بس توی این دنیا توهین شنیدم و بدبختی و اضطراب کشیدم، از به دنیا اومدن خودم پشیمونم. هرگز دوست ندارم بچه ای داشته باشم که اون هم مثل من تحقیر بشه و با بدبختی زندگی کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
امیدت به خدا باشه. از امام جواد کمک بگیر. ایشالا بحق آقا امام جواد مشکلات همه حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
مشکل اینه چهل ساله هامون به جای اینکه از دهه شصتیا خواستگاری کنن میرن سراغ هفتادیا و هشتادیا .خب معلومه سلایق و علایقشون زمین تا اسمون فرق داره حتی اگه ازدواج هم بکنن همو نمیفهمن وطلاق میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
به نظر من از لحاظ اقتصادی، مشکل اول بی‌مهارتیه و بی‌شغلی هست و بعدشم سربازی که مانع شغل هست. از لحاظ فرهنگی هم بحث تجملات و توقعات عجیب بعضی خانواده هاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
کی گوش به حرف منو تو میده.هزارتا کامنت هم بزارید عالیجناب ها شکمشون سیره از دردای منو شما خبر ندارن و کاری هم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
آی گفتی
معلوم نیست خیال میکنن که الان روحانی یا رییسی نشستن دارن نظرات اینا رو میخونن
نه بابا اینا سرگرمی ه ، اینجا داد میزنی تا تخلیه بشی ، صدات به هیچ جا نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
واقعا فکر میکنی نظر مردم برای مسئولین مهمه اینا کار خودشونو میکنن البته کار که چه عرض کنم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تو دوراهی بدی هستیم
مهریه بالا
تجرد
عقل سلیم میگه تجرد ولی نفس نقیص مهریه بالا رو انتخاب میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
جهیزیه سنگین میخوان اما مهریه سنگین نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ما که نه مهریه سنگین خواستیم نه جهیزیه سنگین داریم برا همین به خونه موندیم.اینقدر نگین دخترا سخت میگیرن پسر دیدم سر جهیزیه و کاسه بشقاب بهم زده .
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۱۴:۴۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من به شخصه دوست دارم مجرد باشم چون دوست ندارم آقا بالا سر داشته باشم............ مجردم اختیارم دست خودمه نیاز به اجازه شوهر ندارم.... راحتم هر جا دلم بخواد میرم هرطور بخوام برای زندگی برنامه ریزی میکنم... ازدواج فقط دردسره جلو آزادی و استقلالم میگیره... تازه به مردها اصلا نمیشه اعتماد کرد... مردها وفادار به زندگی نیستن...خداروشکر تا الان که سنم 35 سالمه خواستگار نداشتم و از این بابت ناراحت نیستم... کلی کیف میکنم و لذت میبرم از زندگی مجردیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
درسته که وضع جامعه یه کم بد شده ولی اینقدر هم بدبین نباش. ما مردها میگیم زن وفادار نیست شما زنها میگید مرد وفادار نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
شما بفرمائید شغل شما چیه و اگر خواستگاار داشته باشید حاضر به ازدواج هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تو روانپزشک لازمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تو به روانپزشک نیاز داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
منطقی نیست
اگه اینطوری بخوای حساب کنی مرد هم نباید ازدواج کنه ، چون باید مسولیت چند نفر رو سرش باشه و حقوقش رو خرج خانواده کنه ، بجای اینکه برای خودش همه چیز رو خرج کنه
ببین مهم اینه که شما ، دنبال چی باشی ، عشق یا مال و کیف زود گذر
اگه عشق بخوای ، تنهایی نمیشه ولی اگه مال و کیف زندگی زود گذر و تنهایی در مواقع سخت بخوای تنهایی بهتره
فکر کن ، که در اینده هیچکس رو نداری که بهش عشق بورزی ، نه همسری نه بچه ای ، این حرفها رو نمیزنم که بخوام از موضع کسی حمایت کنم ، فقط چون یک هموطن هستی راهنماییت میکنم ، این که فکر کنی یک فرد خیلی مذهبی داره اینارو بهت میگه ، نه من یک جوان معمولی هستم مثل بقیه ، میانه روی ، متوسط
امیدوارم بدونید که اگه تنهایی شایسته بود ، مسلما امامان و بزرگان تاریخ از شما شایسته تر بودند .
امیدوارم ، که شماهم ازدواج کنید ، همه مجرد ها ازدواج کنند
در شرایط عالی ، پولی و مالی و اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تو روانپزشک لازم داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تو اگه تحفه ای بودی و هنری داشتی تا 35 سالگی بی خواستگار و بی شوهر نبودی از خودت ایراد بگیر عیب روی خودت بذار نه پسرای مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
آخرش به کجا میرسی ؟! پیر میشی تنها و بی شوهر و بی بچه کسی نیست یه لیوان آب دستت بده حتما میگی میرم خانه سالمندان !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من به شخصه بهت توصیه میکنم هر چه زودتر به یک روانپزشک حاذق مراجعه کنی مشکلت خیلی حاده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
هر چی عیب و ایراد و خصوصیات که مال زن ها بود گذاشتی روی مرد ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من به شخصه بهت توصیه میکنم هر چه زودتر خودتو به یک روانپزشک حاذق نشون بدی وضعیتت خیلی خطرناکه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تو روانپزشک لازم داری نه شوهر !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
هه افتخار میکنی تا حالا خواستگار نداشتی ؟! مرد ها به خواستگاری زن های خوب و با ارزش و با هنر میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تو به روانپزشک نیاز داری نه شوهر !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
دوست عزیز ، شما جایی برای کار هم برید باید تعهد داشته باشید ، چه برسه به خانواده ، و این تعهد برای همه افراد خانواده است ، و این گفته های شما فقط نوعی شانه خالی کردن از بار مسولیت رو میرسونه ، در ضمن شما با چه ملاکی می فرمایید مردها متعهد به زندگی نیستن ؟! شما الکی قضاوت کن هم هستید ، که همه رو احتمالا با اطرافیان خودتون و یا اون چیزایی که تو فیلمها دیدید می سنجید ، در ضمن هیچ جا مثل خونه خود ادم ، و هیچکس مثل خونواده خود ادم نمیشه ، باید متعهد به خانواده باشید تا بفهمید چیمیگم.
شما ، هرجا دلت میخواد برو ، وقتی شصت سالت شد میفهمی هیچ چیزی مثل یک نوه ارزشمند نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من نظرم بر عکس توعه خیانت تو زنها بیشتره تو جامعه نگاه کن اگر یک زن عشوه گری نکنه با اینکه شوهر داره برا نا محرم و ... ایا مرد طرفش میره یکم عقلتو به کار بنداز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ازدواج برای اهل زندگی و تعهد انسانی ، یک سیر تکاملی و آرامش و تسکین روحی و جسمی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
من به شخصه دوست دارم ازدواج کنم.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
منم ۳۸ سالمه مجردم .ناراحت نیستم ولی بعضی وقتا احساس تنهایی میکنم.ولی به قول شما از هفت دولت ازادم هر چی در میارم خرج خودم میکنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
در روز ازدواج برای جوانان مجرد تنها و ناکامی که در آرزو و حسرت ازدواج پیر شدند و روزگار در تنهایی و افسردگی می گذرانند و هیچکس هم به فکرشان نیست و کاری برایشان نمی کند دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
در روز ازدواج برای جوانان مجرد تنها و ناکامی که در آرزو و حسرت ازدواج پیر شدند و روزگار در تنهایی و افسردگی می گذرانند و هیچکس هم به فکرشان نیست و کاری برایشان نمی کند دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
در روز ازدواج برای جوانان مجرد تنها و ناکامی که در آرزو و حسرت ازدواج پیر شدند و روزگار در تنهایی و افسردگی می گذرانند و هیچکس هم به فکرشان نیست و کاری برایشان نمی کند دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
چشم و همچشمی و تفکر غربی در مورد مسائل بی مورد و بی ارزش زیاد شده متاسفانه.
خانواده من سختگیره، کاش میشد بدون اجازه پدر ، دختر ازدواج بکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
چشم و همچشمی واقعاً بلای خانمانسوزیه که باعث خیلی از مشکلات ما شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
مشکل ما در کشورمان ایجاد تفکر مصرف گرایی و تخریب روحیه کار و مولد بودن و لاکچری باز بودن مردم است که توسط رسانه های غربی و با ماهواره به مردم تلقین شده است. فکر کنم منظور از ازدواج غربی همین تفکر القایی از سمت رسانه های غربی به مردم ما باشد.برای نمونه اش هم خرید این همه گوشی اپل در ایران (از یک کارمند ساده و صاحب یک مغازه و بنگاه اقتصادی معمولی با درآمد کم گرفته تا سرمایه دار) است. این تفکر در ازدواج هم رخنه کرده است. واقعا شیوه تفکر انسان در زندگیش خیلی موثر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مشکا این است که از پدرها و مادرها گرفته تا خود دختر و پسرها ، میخواهند متناسب با حرف همه مردم زندگی کنند و نه خواست و نظر خودشان از زندگی.
برای همین هم در هر موضوعی که مربوط به ازدواج می شود به سراغ سنتها و چشم هم چشمی ها و حرف این و آن میروند.
کی گفته پسر در دوران عقد باید هزارتا کادو ببرخه برای دختر و خانواده اش؟
کی گفته که عقد و عروسی فقط باید در تالار و باغهای مخصوص باشد؟
کی گفته که جواب درد تنهایی جوانان (دختر و پسر) را باید با خانه شخصی و ماشین و عروسی و جهیزیه و مهریه خاص داده شود؟
کی گفته که در عروسی و جهیزیه و مهریه باید حتما طبق عرف کمرشکن جامعه باشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
دقیقاً
اینها واقعاً جزو مشکلات بزرگ و بیهوده ای هست که خیلی راحت میشه حلشون کرد، اما متاسفانه همچنان حل نشده مونده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
هیشکی با ازدواج به ارزوهاش نرسیده هیشکی با بچه دارشدن خوشبخت نشده.اونقدر که پسر دخترای ایرانی حسرت بچه و ازدواج دارن میلیاردرای دنیا ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
به 19:14 :
اگر هدفت از زندگی فقط پول هست اصلا حرفی از خانواده و دیگر ابعاد زندگی یک انسان نزن.
چون خیلی پول پرست ها را دیدم که عمرشان و تمام وجودشان را فقط حروم پول در آوردن کردند و پس از عمری به جای لذت از پول در آورده فقط جمع کننده و خوش به حال وارث شدند. تا وقت است باید از لذت های حلال دنیا بهره برد. زندگی انسان ابعاد مختلف دارد که باید بخشی از آن را با کسب در آمد زینت داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خدای برای اینکه خونه ندارم شغل دولتی نداستم ماشین نداستم با انکه بچه سالمی هستم اهل دود نبودم ورزشکار بودم هر کجا رفتم جوابم کردن همه خانوادها شدن پولی این خیلی بده الان ۴۸ سالم شده مجردم مودم که موندم خدا لعنت کنه مسئولین که با قوانین چرت مانع ازدواج جوانان بیچاره سرخورده بیکار بی انگیزه شدن دیگه کسی میتونه خونه بخره یا لوازم خانه بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من باهات ازدواج میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
من فکر کردم فقط ما دخترا هستیم که از سن ازدواجمون گذشته.ما که دنبال پول و مهریه بالا و اینا نبودیم خانواده معقولی هم داشتیم و از نظر ظاهری هم معمولی هستیم مجرد موندیم .پس نمیشه گفت دخترا مقصرن پسرا همه دنبال یه دختر میگردن به سن بچشون حداقل با ۱۵ سال اختلاف .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
کفش پسر وزیر و وکیل دو برابر حقوق کارگر و کارمنده به نظر شما این کشور جای زندگی است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
البته که جای زندگی برای کوتاه فکر هایی امثال تو که با توهم برجام و برجام پرستان مملکت را به این جا کشیدید نیست. برید بگذارید یه نفس راحتی از دست حماقت های شما بکشیم و یه مسئولی بیاید که برای ما کرا کند و مشکلاتمان را رفع کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خوبی پاسخ تو چه ربطی داشت خدا شفات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
دلت خوشه مسئول دلسوز کجا بودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اصلی ترین دلیل مشکل ازدواج جوانان به نظر من همین سربازی است !!! همین سربازی است که باعث میشه در صورت وجود فرصت شغلی برای جوان تحصیل کرده دانشگاهی به دلیل اینکه پسر هنوز سربازی نرفته شغلی رو از دست بده و بعد گذشت چند سال و سپری شدن بهترین لحظات عمر برای پیدا کردن شغل عملا بیکار می مونه. این سربازی است که باعث میشه کسانی که علاقه ای به درس ودانشگاه ندارن الکی برن دانشگاه و فرصت طلایی کار وتشکیل زندگی رو از دست بدن . همین سربازی هستش که اغلب باعث مهاجرت جوانان وتشکیل زند گی آنان در خارج کشور میشه . همین سربازی هستش که به دلیل غیر مولد بودنش و از طرفی احتمالا نیاز جوان به کار و سرمایه مانعی در برابر جوان هستش و باعث فرار جوان از سربازی ودرنتیجه آن محدودیت ها و محرومیت های ناشی از سرباز فراری بودن هستش . ودر مقابل این ها تنها دستاورد سربازی مرد شدن است!!! اگر بخواهید اقتصاد را درست کنید تا جوانان دغدغه مالی نداشته باشند وازدواج بکنن به جای وام دادن های الکی که انصافا با این اوضاع قیمت ها به هیچ دردی نمی خورند باید موانع اشتغال را برداید که اولین مانع جوان برای ازدواج سربازی هستش....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
دقیقاً
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
واقعاً این وام های ازدواج با این قیمت های امروزی هیچ فایده ای نداره.
به جای وام، اگر این موانعی مثل سربازی برداشته بشه خیلی خیلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
قیمت ها
پراید :۱۰۵ میلیون. ( مدل۹۵) خانه : متری n میلیون. ​
​قیمت خوراکی : میانگین ۱۰۰۰۰ تومان ، اکثر سیفیجات
( میوه که بماند).
لوازم برقی : مثلا تلویزیون ، بدرد نخورش ۱۰ میلیون
تنها چیزی که این وسط هست ، عشقه که فقط باید باشه تا بشه باهاش زندگی کرد ، وگرنه این هم نباشه ، باید بیخیال شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من مجردم ۴۵ سالم هست تو استان البرز زندگی میکنم هر کسی میتونه کمک کنه ازدواج کنم فوق لیسانسم اما شغل دولتی ندارم کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
داداشم ! ایران به این بزرگی یک روستای پر آب و چشمه اشو پیدا کن خانه ی سالم گلی روستایی دامداری کشاورزی از کم شروع کن اول به مزد غذای روزانه ی سالم قناعت کن بعد شغلی که به بهتر شدن وضع کمکت کنه این همه دختر سالم زیبای روستایی با اصالت ( نه تازه به دوران رسیده ندید بدید )و اهل زندگی وبی افاده! بسم الله عقیده و باور باید اصلاح بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مسافتمون زیاد والا باهات ازدواج میکردم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سلام منم 24 سالمه مجردم دعا کن ازدواج کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اینجا شده مرکز زوج یابی خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
من ۳۸ سالمه .لیسانسم بیا با من ازدواج کن فقط من زندگی تو شهرهای بزرگ رو دوست ندارم بیا شهر ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
چرا ازدواج موقت را آزاد نمی کنید این همه دختر و پسر مجردمیل جنسی را چه کنند واقعا کنترل کردن این میل بسیار سخت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
آزاده برادر منتها اونم پول میخاد مفتی که نیست.خرجشم کمتر از ازدواج ثابت نیست مهریه ماهانه حداقل ۳ میلیون میخان خخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
آزاده شما نگران نباش ولی چیزی نیست که عمومی شود ... فقط برای درمان مردان بوالهوس است... زن های بیچاره بدبخت می شوند... مردها برای ازدواج دایم راحت زیر بار مسئولیت های مالی که دارند نمی روند اونوقت بیایند برای ازدواج موقت هزینه های شرعی را انجام دهد و احتمالا بچه ای که به وجود ی آید را بزرگ کنند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
متاسفانه همه پسرا واسه کار کردن مشکل جسمی دارن موقع زکات دادن مشکل مالی دارن موقع خوردن و ازدواج موقت آماده و سرحالن منتظریم پیشرفت هم بکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
واقعا کنترل کردن این میل بسیار سخت است !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
جناب ۱۹:۱۸ چی میگی برای خودت؟
همه دارن دنبال شغل و کار می‌گردند شما میگی جوان‌ها از کار فرار می کنند؟
بعد، شما می دونی اصلاً زکات به چه چیزایی تعلق می‌گیره؟
خُب حالا که داری سرچ می‌کنی، ببین اون چیزایی که زکات بهشون تعلق می‌گیره، کدومش رو جوانان دارند که بخوان زکات بدهند؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
جناب ۱۹:۱۸
این حرف‌های بی ارتباط با موضوع چیه که میگی؟ آخه زکات چه ربطی به ازدواج داره؟
گندم، خرما، کشمش، جو، شتر، گوسفند، گاو، سکه‌ی معامله‌ای
الآن جوان‌ها کدوم یک از این موارد رو دارند که بخوان زکاتش رو بدهند؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اون های که پول دارند ازدواج میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
راحی به جز مجرد ماندن هم مگه داریم تمام شرایط فراهم است شغل محل سکونت ...فقط مونده تصمیم ما دولت باید فکر به حال جوانان میکرد حداقل وام ازدواج زیاد میکردن
Iran (Islamic Republic of)
M.S.R.91
۱۳:۱۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خودت حساب کن تا ۳۰درس و دانشگاه و خدمت
بعد دنبال کار بگرد اونم اگه بند پ داشته باشی کار خوب گیرت میاد نداشته باشی باید بری تو یه شرکت با حقوق مکفی کارکنی
حقوق وزارت کار چقده ۴میلیون و خرده
کرایه تاکسی کرایه خونه خوراک پوشاک که ماشاءالله
پول آب برق گاز اینا همه رو حساب کن بعد بگو چرا مجرد موندید.
توقعات دخترای امروزی رو هم بزار کنارش‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
دقیقا همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
واقعا همینه
عمر ما پی کارهای بیهوده هدر رفت.
هیچ سودی هم نداشت
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۳:۰۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
1. مشکل اقتصادی : شکی نیست که اصلی ترین مشکل همینه
ولی علتش : اشکال تو نحوه زندگی(تا 30 سالگی هیچ کاری نکردن) ، تحصیل نادرست (بعد از گرفتن مدرک هیچی بلد نیستن) ، وضعیت پولی کشور (نداشتن ثبات ارزی و بی ارزش شدن پول ملی) ، مسکن (خرید خونه یه چیزی شده در حد آرزوی غیرممکن)
2. مشکل مهریه : برای یه عده شده کاسبی و باعث ترس بقیه شده - ای کاش میشد کلا مهریه رو برداشت و از روش های دیگه استفاده کرد مثلا تقسیم اموال بدست اومده بعد از ازدواج یا امثال اون
وقتی یه جوون تو خرج زندگی خودش بمونه، واقعا انتظار دارین ازدواج کنه؟
وقتی من نمیدونم فردای ازدواج یه هویی طرف مقابل نره از من بابت دریافت مهریه شکایت کنه ، واقعا فکر میکنید حاظرم ازدواج کنم؟ (من نمیگم همه اینجورن ولی تو فامیل داشتیم چنین مسئله ای)
بماند که دخترها حق طلاق ندارن و اگه شوهر مشکل داشته باشه گرفتار میشن.
ما از نظر ساختاری مشکل داریم و تا این مسائل درست نشه آمار ازدواج هر روز کمتر میشه. دیگه 40 سال پیش نیست که مادر بره خاستگاری و پسر بدون اینکه عروس رو ببینه ازدواج کنن ، سطح اطلاعات و توقعات تغییر کرده پس باید قوانین هم تغییر کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
کاملا موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
طی همین چند سال گذشته، من خودم توی فامیلامون حداقل ۶ یا ۷ مورد ازدواج دیده ام که بعد از چند ماه طلاق گرفته اند. این فقط توی فامیل های ما بوده. حالا توی یه شهر یا استان یا توی کل کشور چقدر طلاق زیاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
هر کشوری پیشرفت کرد، از اصلاح وضعیت مدرسه و دانشگاه شروع کرد. اگر بچه‌ها از همون مدرسه و دانشگاه واقعاً مهارت شغلی و روابط اجتماعی رو خیلی خوب یاد بگیرند، چند سال بعد که بزرگتر شدند، نه تنها مشکلات اقتصادی نخواهند داشت، بلکه مشکلات فرهنگی و بی‌نظمی و تنبلی هم در جامعه وجود نخواهد داشت.

اگر چند سال پیش، در دهه‌های هفتاد و هشتاد، توی مدرسه به بچه‌ها مهارت یاد می‌دادند، الان نسل بچه های دهه هفتادی و هشتادی اکثراً شغل و درآمد داشتند و مشکلی بابت ازدواج نداشتند. اما اینکار انجام نشد.

الآن هم دیر نیست. اگر بچه ها از همین الآن هم توی مدرسه و دانشگاه واقعاً مهارت یاد بگیرند، حدود ۱۰ یا ۱۵ سال دیگه یک نسل توانمند و امیدوار خواهیم داشت؛ که شغل و درآمد کافی دارند و مشکلی بابت مسکن و خرج زندگی نخواهند داشت. اما اگر فرصت امروز از دست بره، ۲۰ سال دیگه دوباره همین وضع خواهد بود و همچنان همه در حال نالیدن از مشکلات اقتصادی و شغل و مسکن و ازدواج و ... خواهند بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مشکل جوانان پسر نداشتن روحیه کاری و عدم انسجام در یکی کار و در کل این است که حاضر به کار کردن و پذیرفتن سختی های یک کار و شغل نیستند و بدون ایجاد سابقه و تجربه کاری به دنبال شغل های مدیریتی با کار کم و درآمد فضایی هستند.
مشکل جوانان دختر هم این است که همه نداشته های خانه پدری را از شوهر طلب میکنند و به جای داشتن نگاهی که خود را همیار و کمک کار و شریک زندگی و همسر شوهر ببینند، او را نوکر خود و عابر بانک و بنگاه حل مشکلات شخصی خود میبینند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خُب اینکه پسرها روحیه کاری ندارند یا دخترها شوهرشون رو به عنوان عابربانک می‌بینند، دلیل اصلیش چیه؟ ریشه‌ی مشکل کجاست؟ غیر از اینه که این روحیه تنبلی در محیط مدرسه و خانواده در ذهن بچه‌ها نهادینه شده؟

بهتر اینه که خانواده و مدرسه و دانشگاه به جای تلف کردن عمر بچه‌ها (چه پسر و چه دختر) روحیه‌ی کار و تلاش رو در اونها نهادینه کنند. این پسر و دختر اگر خودشون مهارتهای زندگی و کار رو قبلاً یاد گرفته باشند دیگه نیاز نیست که چشم به جیب پدر و مادر یا حتی وام ازدواج و ... بدوزند. خودشون از همون ۲۰ سالگی اگر شروع به کار کنند، تا ۳۰ سالگی، سرمایه کافی برای زندگی رو فراهم می‌کنند.

اما الآن پسرها به خاطر بی‌مهارتی و ترس سربازی، از ۲۰ تا ۳۰ سالگی رو صرف دانشگاه و سربازی می‌کنند و دخترها هم این ۱۰ سال از عمرشون رو یا در دانشگاه یا چشم انتظار خواستگار هدر می‌دهند و تازه بعد از ۳۰ سالگی باید به فکر شغل و درآمد باشند. که شاید تا ۴۰ سالگی سرمایه‌ای برای زندگی فراهم کنند. این واقعاً وحشتناکه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مشکل شما هم بیگاری کشیدن مفت از جوانان بدون دادن حقوق عادلانه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
احسنت در مورد هر دو گروه درست گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
شما را بخدا ازدواج نکنید مثل ما بدبخت بشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تو گوش کردید که ما گوش کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
با این بدبختی ها و توهین هایی که تا اینجای عمرم دیده ام و شنیده ام ، از زندگی هم متنفرم، چه رسد به ازدواج.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
برو بابا گولمون نزن.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مسئولین محترم اگر واقعاً قصد حل مشکلات رو دارند، از کُلی‌گویی و شعار دادن دست بردارند. با این وضعیت، دیگه حتی وام ازدواج هم برای خرید وسایل و خونه و ... کافی نیست. راهش اینه یکبار برای همیشه، وضع آشفته کنکور و کارهای بیهوده توی دانشگاه مثل مقاله و همچنین بحث سربازی رو اصلاح کنند.

اگر وضع مدرسه و دانشگاه اصلاح بشه و جوانان به جای هدر دادن عمرشون، مهارت و کار یاد بگیرند، مشکل اشتغال حل میشه و اگر مشکل شغل و درآمد حل بشه، اکثر مشکلات اقتصادی بعدی هم خودبه خود حل میشه.

اگر در دهه‌های هفتاد و هشتاد، توی مدرسه به بچه‌ها مهارت یاد می‌دادند، الان نسل بچه های دهه هفتادی و هشتادی اکثراً شغل و درآمد داشتند و مشکلی بابت ازدواج نداشتند. اما اینکار انجام نشد. الآن هم دیر نیست.

اگر بچه ها از همین الآن هم توی مدرسه و دانشگاه واقعاً مهارت یاد بگیرند، حدود ۱۰ یا ۱۵ سال دیگه یک نسل توانمند و امیدوار خواهیم داشت؛ اما اگر فرصت امروز از دست رفت، ۲۰ سال دیگه دوباره همین آش و همین کاسه خواهد بود و همچنان همه در حال نالیدن از مشکلات اقتصادی خواهند بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من با مدرک فوق لیسانس میترسم وارد کار مرتبط با رشته تحصیلیم بشم چون فقط استاد پای تخته تئوری گفته و ما جزوه نوشتیم و هیچ دیدی نسبت به عملی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
هیچ کاری نکند فقط چند شرکت تولید پوشک بچه بزند طبق صدور شناسنامه توسط ثبت احوال ماهانه پوشک نوزاد را تا یک سال تامین کند بسه دیگه ملت هیچی نمخواد شما برای تامین پوشک بچه نمیتونید کار کنید فکر ازدواج جوانان هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خدایا تو را به برکت این پیوند الهی و این بندگان برگزیده ات ، شرایط تسهیل ازدواج جوانان مومن که وقعا برای ایمان و آینده خود دلنگران و دلگیر از تنهایی خود هستند را فراهم کن.
خدایا انتظار دختران تنها مانده در منزل به علت عدم مراجعه خواستگاران و پسران تنها مانده از شرایط شغلی و مالی برای رفتن به خواستگاری را به توکل نامت به سرآور.

"یا علی مدد"
"یا زهرا مدد"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
البته مسئولین هم باید موانع عجیب و غریبی که بر سر راه اشتغال قرار داره رو رفع کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
الهی آمین .آمین .آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اینا همش حرفه ما فقط کار میخوایم. مهریه و... با توافق حل شدنیه بعد عقدو بگید چیکار کنیم؟ جوان تازه ازدواج کرده، با پول وام ازدواجی ک گرفته؛ اگه یه ازدواج مختصرم بگیره تا چندین سال باید پول همین وامو پرداخت کنه و علاوه بر اون باید خرج خونه زندگیشم دربیاره و علاوه بر این دو کار و امنیت شغلی هم نیست. با کدوم کار و درامد جوانا به فکر ازدواج باشن؟الانم فقط فرزندای خانواده های ثروتمند که پشتیبانی مالی خانواده پسر یا دختر رو دارن قادر به ازدواجن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
داداشم ! ایران به این بزرگی یک روستای پر آب و چشمه اشو پیدا کن خانه ی سالم گلی روستایی دامداری کشاورزی از کم شروع کن اول به مزد غذای روزانه ی سالم قناعت کن بعد شغلی که به بهتر شدن وضع کمکت کنه این همه دختر سالم زیبای روستایی با اصالت ( نه تازه به دوران رسیده ندید بدید )و اهل زندگی وبی افاده! بسم الله عقیده و باور باید اصلاح بشه!
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سلام داداش بزرگوار ۱۵:۵۴
به نظر من هم زندگی ساده توی یه روستا خیلی بهتر از این همه دویدن بی ثمر دنبال شغل های شهریه؛ اما یه نکته رو نباید فراموش کرد،
مگر می‌گذارند به همین راحتی بریم روستا برای خودمون شغل و زندگی ساده تشکیل بدیم؟؟
من خودم الان چندین ساله از روی اجبار دارم عمرم رو توی دانشگاه ها هدر میدم؛ چون اگه دانشگاه نرم، باید برم سربازی.
اگر این اجبارها نبود، من خودم بعد دبیرستان می‌رفتم روستای خودمون مرغ و گوسفند پرورش می‌دادم و دیگه نه مشکل شغل داشتم نه مشکل مسکن. الانم برای خودم کسی بودم. اما نمی‌گذارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بزرگترین مانع و مشکل ازدواج جوانان و پیر پسرها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
۳۵ سال دارم.مجرد.
فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی دانشگاه تهران هستم.
هزار تا جا، برای کار رفتم, نه گفتند.
رفتم زمین بگیرم برای انجام کار کشاورزی, سازمان جهاد موافقت نکرد.
.
.
.الان یه دکه دارم.
اما می بینم که پسر همسایمون که یه مدرک از یه دانشگاه ناکجا آباد گرفته، بواسطه اینکه پدرش در فلان اداره کار میکنه، اون هم رفته اونجا سر کار؛ نه تنها هیچ چیزی بلد نیست بلکه هر روز با ارباب رجوع دعوا داره. ازدواج هم کرده و بواسطه پارتی پدرش خونه هم داره.
من حسود نیستم, اما این عدالت نیست....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
داداشم ! ایران به این بزرگی یک روستای پر آب و چشمه اشو پیدا کن خانه ی سالم گلی روستایی دامداری کشاورزی از کم شروع کن اول به مزد غذای روزانه ی سالم قناعت کن بعد شغلی که به بهتر شدن وضع کمکت کنه این همه دختر سالم زیبای روستایی با اصالت ( نه تازه به دوران رسیده ندید بدید )و اهل زندگی وبی افاده! بسم الله عقیده و باور باید اصلاح بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من درکت میکنم کسایی دیدم پسرشون بردن همون اداره که خودشون شاغل بودن...البیته من دخترم مجرد ۳۵ ساله وامسال آموزش وپرورش قبول شدم بدون سهمیه....پدرم سهمیه داره ولی دوست نداره که کارت بگیره ماهم چون عاشقشیم باهاش موافقیم با وجود اینکه خواهر برادرام بیکارن وخودمم تا حالا بیکار بودیم ازش در این مورد چیز ی نخواستیم
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۴۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
لطفا از بیکاری و عدم ازدواج جوانان کشورم چیزی ننویسید و نگویید .چون فقط حرف و وعده توخالی داده میشود. واین کا شما و مسئولین مانند ریختن بنزین روی آتش هست.شاید با کاهش جمعیت به 40 میلیون مشکلات خودبخود درست شد.
Iran (Islamic Republic of)
ل
۱۲:۴۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ای جوانهایی که قصد ازدواج دارید بسیار مراقب باشید کوچکترین اشتباه در انتخاب مساوی با نابودی و قانون هم به گونه ای تنظیم شده که هیچ حمایتی از آقایان نمی کند و دخترها بسیار حرفه ای عمل می کنند و سرمایه را یک شبه بر باد میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ی جوان ۲۳ ساله
هیچ امیدی ن ب مملکت دارم
ن ب ازدواج
فقط تا ۳۰ سالگی زنده بمونم خداروشکر میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
داداشم ! ایران به این بزرگی یک روستای پر آب و چشمه اشو پیدا کن خانه ی سالم گلی روستایی دامداری کشاورزی از کم شروع کن اول به مزد غذای روزانه ی سالم قناعت کن بعد شغلی که به بهتر شدن وضع کمکت کنه این همه دختر سالم زیبای روستایی با اصالت ( نه تازه به دوران رسیده ندید بدید )و اهل زندگی وبی افاده! بسم الله عقیده و باور باید اصلاح بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
برو دنبال کار بگرد کارگری کن
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بزرگوار ۱۵:۵۷
آرم حتی اگر به زندگی ساده قانع هم باشه و کاری به کسی نداشته باشه، باز هم دیگران باهاش کار دارند و نمی‌گذارند زندگی کنه. اینو با تمام سلول های وجودم دارم حس می‌کنم.
مثلاً من از دانشگاه و کار اداری و شلوغی شهر و ... بیزار بودم و هستم. دوست دارم برم یک روستای ساده زندگی و کار کنم. خوشبختانه چندین سال از بچگیم رو هم توی دهات زندگی کردم و با محیطش غریبه نیستم و همه چیز هم فراهم هست، اما نمی‌گذارند برم. الان چندین ساله محکوم شدم که عمرم رو به اجبار توی دانشگاه سپری کنم. خیلی از همکلاس‌های دانشگاه هم از روی همین اجبار به دانشگاه اومده بودند.
Iran (Islamic Republic of)
حامی
۱۲:۳۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
با 70 تومان وام چه خاکی سر بزاریم قانونگذار مگر ایرانی نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من که مجردم وبه شدت پشیمان......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مجردی بهتره یا تو این وضعیت اقتصادی آدم شرمنده زن و بچش باشه؟؟من کار می کنم ولی تو خرج خورد و خوراک خودمم موندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
علت چیست؟ کسی هست که ندونه؟ ((مشکلات اقتصادی)) . الان دیگه همونایی که میگفتن اسون بگیرید توقعتونو بیارید پایین هم خودشون کم آوردن. چون با اجاره سنگین و خرج خوراک و پوشاک و خرج وحشتناک درمان، نمیشه فقط دعا کرد. شوخی نیست تشکیل زندگی توی دوران فاجعه بار تورمی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سلام پسرم ۳۶ سالشه. دکترای شیمی فیزیک از دانشگاه دولتی. هنوز کار نداره . سربازی رفته . جوانیش را به پای درس گذاشت . خونه داره . ما شین داره . ولی با کدام پول زندگی را بچرخونه. این ها را نوشتم که مسئولین بدانند تا یک جوان کار نداشته باشد نمی تواند ازدواج کند . لطفا نگذارید بیشتر از ۳۰ سال کسی کار کند . راه را برای جوان ها باز کنید . الان بزرگترین ناراحتی ما در سن پیری شغل نداشتن پسرم است . اهل خارج رفتن هم نیست . ولی حیفه این بچه‌ها ی متدین خارج از کشور برن . کار . کار . کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
انشالله مشکل پسرتون حل میشه.....
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تا وقتی که پول داشته باشی دختران ٬ قربون و صدقت میرند اما یه قرون پول نداشته باشی آدم حسابت نمیکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اینقدر مشکلات داریم که به فکر ازدواج نمیفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اینقدر مشکلات داریم که به فکر ازدواج نمیفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۲:۰۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
با سلام!
یه سوال واقعا در گزارشتون به پدران دخترانی که زیر بار جهیزیه های انچنانی که مبادا خانواده شوهر کم و کسری ان را در اینده بر سرشان بکوبند اجحاف کردید حالا جهازی و وسایل خانه به کنار سیسمونی فرزندان و تهیه مواد غذایی به مدت یک سال و...
انوقت شما در گزارشت فقط به مهریه ای که دختر در صورت طلاق ان را دریافت میکند انهم با چه مکافاتی اشاره میکنی
یعنی نسیه دختر را به نقد پسر و خانواده اش راحت فروختی و من پدر از شما شاکی ام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
شکر خدا تو منطقه ما از این رسما نیست....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بهترین مهریه ، مهر حضرت زهرا ( س ) می‌باشد. ۵۰۰ درهم اگر دختر اهل زندگی باشد ، مهریه زیاد نمی خواهد، ازدواج را مهریه حفظ نمی کند ، تعامل درست ، همدلی ، و همدردی ، عشق ، احترام به عقاید فرد و نه قبول آن ، تلاش و اعتقاد به خدا ، ازدواج را حفظ می کند ، بعد از طلاق هر دو نفر به شدت افسرده می‌شوند ، و غم آنها را فرا می گیرد ، هیچ زوج عاقلی بی خودی طلاق نمی خواهد مگر اینکه شخصیت طرفین و اعتقادات آنها یکی نباشد و هدف از ازدواج را رسیدن به اهداف خود می دانند یعنی از مرد به عنوان پله استفاده می کنند ، بعضی آقایان هم همین طور هستند ، این افراد نمی تواند لذت عشق و تلاش و کسب موفقیت با تلاش را درک کنند ، خود خواهی مشکل دیگری است شما طرف را می خواهی که نیازهایتان را تأمین کند اما به خود فرد اهمیت نمی دهی ، دختران و پسران پول دوست هم ، خیلی راحت همدیگر را قربانی می کنند ، چون پول برایشان مهمتر است ، بی انصافی نداشتن اخلاق ، اهمیت ندادن به مردم ، و دیدگاه اجتماعی نداشتن عوامل طلاق است،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
وقتی کار نداریم پولی هم نداریم چطور ازدواج کنیم؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
چرا به سرباز حقوق کافی داده نمی شود تا بتواند زندگی تشکیل دهد.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سربازی اجباری و مهریه از موانع ازدواج است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
می خواهید جوانان ازدواج کنند، حقوق رو بهشون بدید
کار بدید
مسکن بدید
ویزا را قدرتمند کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
امروزه هر جوانی بره در خونه دختر دار اولین چیز که ازش میپرسن که معتاد نیستی شغل شما چی خونه داریم ایا شما که اومدی واسه خواستگاری دختر من خونه داری دختر منو میتونی خوشبخت کنی یا بدبختش میکنی امروزه ی یخچال فکسنی شده 40 میلیون جارو برقی لباسشویی فرش تلوزیون از طلا جهیزیه که نپرس محریه دختر چقدر شیر بها دختر چقدر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
دوستان فقط در صورتی که وضع مالیتون خوبه یا پولدار هستین ازدواج کنید در غیر این صورت کارتون به طلاق کشیده میشه الان همه چی پول هست پووووووووووووووووووووووول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
پول ضامن وجود عقل و شعور و تعهد و اخلاق و فهم و درک و تربیت نیست. علاوه بر پول چیزهای دیگری هم در ایجاد زندگی خوب و پایدار لازم است.
البته اگر عقلی باشد که این معیارها را فهم کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
یعنی شما نمیدونی مشگلات پیش روی جوان ها چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ازدواج بدرد شما مسولین میخوره که حقوق مزایاتون به راه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اره مسیولین برن ۴۵ تا بگیرن شبانه روزی تولید کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
حاجی دیگه سنمون بالا رفته 33 سالمه بدون شغل پول مسکن دیگه حوصله زن و زندگی نداریم امیدوارم که دیگران ازدواج کنن جمعیت کشور زیاد بشه از ما گذشت باورتون نمیشه هزارتا جا رفتم برای کار خبری نشد ازدواج دل خوش میخواد که ما تو این مملکت به یوم وجود شما مسولین نداریم ایشالله بقیه که دستشون به دهنشون میرسه بتونن به حول قوه الهی جمعیت کشور زیاد کنن
۱۲
آخرین اخبار