چرا آمریکای مدعی، ابرقدرتی خود را در چنان فشار و تنگنایی می‌بیند که حتی توان تحمل یک شبکه خبری ایرانی را ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،در جدیدترین اقدام دولت آمریکا علیه جریان آزاد اطلاعات و در مغایرت آشکار با اصل آزادی بیان، دامنه.com شبکه پرس تی وی به همراه ده رسانه دیگر از کشور‌های یمن، عراق و ... توسط دادگستری امریکا به صورت رسمی مسدود شد.

بررسی تحولات بین الملل به ویژه منطقه پیرامون ایران و تاثیری که آگاهی در خصوص حقایق مسائل درون ایران بر افکار عمومی جهان دارد ما را به علت این مسدود سازی رهنمون می‌سازد؛ به راستی چرا آمریکای مدعی ابرقدرتی خود را در چنان فشار و تنگنایی می‌بیند که حتی توان تحمل یک شبکه خبری ایرانی را ندارد؟ انتشار محتوای پرس تی وی چه خطری برای دستگاه اقتدار امریکا به همراه داشته و پشت پرده ماجرا چیست؟

در مدت زمان چند ماه اخیر، رخداد‌هایی به وقوع پیوستند که رسانه‌های جریان اصلی غرب برخلاف حقیقت به بازنمایی آن‌ها پرداختند یا آن‌ها را مورد سانسور قرار دادند. در مقابل شبکه پرس تی وی و سایر رسانه‌های محور مقاومت تلاش کردند تا بر اساس حقیقت به روایتگری پرداخته که نتیجه این بیان شفاف این است که افکار عمومی جهان با ماهیت اصلی حوادث آشنا می‌شوند. این برخلاف دیپلماسی عمومی امریکاست. اما این رویداد‌ها چه هستند؟

۱. چرخش آرام قدرت در ایران

تلاش غرب و رسانه‌های سعودی برای شرکت نکردن مردم در انتخابات ریاست جمهوری و راه اندازی پویش رای بی رای به نتیجه نرسید و ملت ایران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ رئیس دولت سیزدهم خود را در روندی دموکراتیک انتخاب کردند. امید امریکا، انگلیس و عربستان به رسانه‌هایی مانند سعودی اینترنشنال، بی بی سی فارسی، من و تو و امثال آن‌ها بود که تلاش می‌کردند دستکم حوادث سال ۱۳۸۸ را بعد از انتخابات رقم بزنند که روز‌های آرام تهران آن‌ها را ناامید کرد.

برای دولت‌های دست ساز انگلیس مانند عربستان سعودی، بحرین و ... در حاشیه جنوبی خلیج فارس که هیچ یک با دموکراسی آشنا نیستند و حتی یک انتخابات هم برگزار نکردند بازنمایی تصاویر انتخابات در ایران بسیار سخت است چرا که می‌تواند مطالبه عمومی در عربستان، بحرین و ... را موجب شود.

۲.خسارت دستگاه پروپاگاندای غرب

انعکاس خبر‌های مربوط به چرخش آرام قدرت و مراحل منظم تشکیل دولت آینده در ایران که در بستری دموکراتیک و قانونی در حال انجام است در پرس تی وی و شبکه‌های محور مقاومت نقطه مقابل تصویری است که رسانه‌های جریان اصلی غرب به مخاطبان ارائه کرده اند.

اطلاع رسانی پرس تی وی و بازنشر تولیدات آن در فضای مجازی توسط کاربران کشور‌های مختلف علاوه بر آنکه به سود ملت ایران است، به باخت رسانه‌های جریان اصلی غرب و پیروان محلی آن‌ها در سراسر جهان منجر می‌شود. رسانه‌های غربگرا همیشه خود را پیشتاز اطلاع رسانی دست اول وانمود می‌کردند و آشناشدن افکار عمومی جهان به ویژه در کشور‌های انگلیسی زبان می‌تواند اثباتگر این نکته باشد که شبکه‌های غربی سال‌ها دروغ پردازی و خیال بافی به مردم تحویل داده اند یا آنکه حقیقت را سانسور و کتمان کرده اند. این خسارتی بزرگ برای دستگاه پروپاگاندای امریکا و اروپاست.

۳. مقایسه دموکراسی منظم ایران با انتخابات امریکا

خشم امریکا یک دلیل داخلی هم دارد؛ روز‌های بعد از انتخابات امریکا سال قبل آمریکا را که به آشوب کپیتول هیل و حمله به کنگره کشیده شد و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یک ماه بعد اعلام شد را با انتخابات ۲۸ خرداد امسال مقایسه کنیم که نتیجه فردای روز رای گیری اعلام شد و در آرامش تهران حسرت به دل آمریکا و انگلیس گذاشت. طبعا زمانی که یک رسانه مانند پرس تی وی خبر‌های ایران را در مقایسه با خبر‌های آخرین انتخابات امریکا اعلام می‌کند مخاطب می‌تواند به دموکراسی مضحک آمریکا و مردم سالاری متقن در ایران پی ببرد.

پس بازهم عجیب نیست در بازه زمانی میان انتخابات ریاست جمهوری ایران تا تحلیف آیت الله رئیسی، آمریکا دست به مسدود کردن شبکه‌های محور مقاومت بزند. این دوران وقت طلایی برای مقایسه میان دو مردم سالاری در دو کشور برای افکار عمومی جهانست.

۴. فرار امریکا از افغانستان

گریز آمریکا از افغانستان از یک سو و پیشروی سریع طالبان از سوی دیگر خبری است سرشار از شکست برای آمریکا. اگر چه این نکته خود مطلبی مبسوط می‌طلبد، اما به همین بخش می‌توان اکتفا کرد که واشنگتن تمایل ندارد خبر‌های آزاد کردن هزاران اسیر طالبان توسط دولت غربگرای افغانستان، با تخلیه پایگاه بگرام توسط امریکا به مخاطبان امریکایی منتقل شود؛ به ویژه آنکه مردم کشور‌های غربی توسط پرس تی وی به این تحلیل می‌رسند که امریکا بعد از صد‌ها میلیارد دلار هزینه و کلی ویرانگری در مدت دقیقا بیست سال در نهایت افغانستان را دوباره به همان طالبان تحویل داد و گریخت. فقط جان‌های بسیاری را تلف کرد و پول مالیات دهندگان امریکایی نیز به فنا رفت. البته امریکا پاسخی برای دو دهه کشتار در افغانستان مظلوم ندارد.

۵.تنگنای آمریکا در عراق

همه این موارد در حالی انجام می‌شود که امریکا به شدت با مقاومت مردم عراق درگیر است و این کنشگری عراقیان در رسانه‌های محور مقاومت بازتاب می‌یابد. دقیقا در زمانی که پرس تی وی با دامنه com مسدود شد، امریکا یک حمله خونین به مرز عراق و سوریه در گذرگاه القائم به بوکمال انجام داد که به شهادت تعدادی از نیرو‌های بسیج مردمی عراق و نیز ارتش سوریه منجر شد.

کاخ سفید باز هم برای تلفاتی که در پی انتقام خون این شهدا به نظامیان امریکایی مستقر در عراق وارد خواهد آمد پاسخی به افکار عمومی ایالات متحده نخواهد داشت. پس بدیهی است که با مسدودکردن رسانه‌هایی که حقیقت را بیان می‌کنند درصدد کتمان واقعیت‌ها باشد تا مردم دستکم در امریکا از وقایع روز در منطقه غرب آسیا بی اطلاع بمانند و فقط به رسانه‌های جریان اصلی غرب اعتماد کنند.

به احتمال بسیار، کاخ سفید روز‌های سختی را برای نظامیانش در منطقه ما پیش بینی می‌کند که چنین وحشتی از انتشار خبر‌های غرب آسیا دارد.بنابر آنچه بیان شد، کاملا طبیعی است که امریکا نتواند فعالیت یک شبکه تلویزیونی را تحمل کند و علیرغم آنکه صد‌ها شبکه بسیار بزرگ در خدمت غرب قرار دارند؛ اما امریکا تلاش کند از طریق حذف و مسدود کردن مسیر‌های انتشار پرس تی وی و سایر رسانه‌های محور مقاومت اقدام کند. همین حرکت ضد آزادی بیان هم در اصل شکستی برای امریکا در جنگ نرم محسوب می‌شود. اگر امریکا تصور می‌کرد رسانه‌های غربگرا می‌توانند با پرس تی وی و چند رسانه کوچک منطقه مانند المسیره رقابت کنند قطعا به چنین رفتاری دست نمی‌زد. امریکا اثبات کرد رسانه‌های غربی توان رقابت با حقیقت را ندارند.

یادداشت از محمدپارسا نجفی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۰ تير ۱۴۰۰
همه اش درست بود فقط لطف کنید ما را از اسارت دو خودرو ساز نجات دهید
آخرین اخبار