رها سازی سگ های دهان بسته در سربندر؛ شهرداری مشترکی است که پاسخ نمی دهد!

این روز‌ها سگ‌های ولگرد به معضلی برای شهروندان و شهرداری‌ها تبدیل شده اند، اما فیلمی که این روزها از سگ های دهان بسته در فضای مجازی منتشر شده انتقاداتی در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، موضوع سگ‌های ولگرد، بحث امروز و دیروز نیست و چندین سال است که اندیشه اقشار مختلف مردم در استان خوزستان را درگیر خود کرده است.

احتمالا تاکنون بار‌ها پیش آمده که از فاصله‌ای صدای فریاد و جیغ مردان و زنانی را شنیده اید که مورد هجوم سگ‌ها قرار گرفته اند یا آن که شنیده اید سگ‌های ولگرد به کودکان حمله کرده اند و یا با تعرض به افرادی که از خرید باز می‌گشتند، آن‌ها را مجبور کرده اند، کیسه‌های خود را رها نمایند.

 این دست اتفاقات با زاد و ولد سگ‌های ولگرد در شهر‌ها افزایش چشمگیری داشته است. اینکه منشاء ورود آن‌ها در شهر به چه زمانی باز می گردد، دقیقا مشخص نیست، اما چند فرضیه در این خصوص وجود دارد؛ مهاجرت از شهر به روستا یکی از این عوامل است که افراد گله دار با فروش احشام خود و نقل مکان به حاشیه شهر، سگ‌های نگهبان را نیز با خود برده اند، اما پس از مدتی این حیوانات را رها کرده اند و آن‌ها نیز در شهر تکثیر یافته اند.

فرضیه دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که می‌گوید با ترویج فرهنگ غرب و نگهداری از سگ ها، عده‌ای از افراد اقدام به خرید این جاندار و نگه داشتن آن در خانه می‌کردند، اما پس از مدتی که خسته می‌شدند، آن‌ها را در محلی رها می‌کردند.

به هر حال دلیل ورود سگ‌های ولگرد به شهر‌ها هر چه باشد، موجب اعتراض بسیاری از شهروندانی شده که از این موضوع آسیب دیده اند و خواستار اندیشیدن چاره‌ای برای حل این معضل شدند. پس از آن بود که شهرداری به عنوان متولی سگ‌های ولگرد به مسئله ورود کرد، اما انتشار تصاویر جانگداز از کشتار بی رحمانه این جانداران، موجب انتقاد گسترده نسبت به شیوه جمع آوری سگ‌های ولگرد شد.

ماجرای رها سازی سگ‌های ولگرد با دهان بسته در سربندر

در تازه‌ترین مورد از این اتفاقات ماجرای رها کردن سگ‌ها با دهن و دست و پای بسته در بیابان‌های سربندر است که موجب واکنش‌های وسیع در فضای مجازی شده است و فعالان حامی حقوق حیوانات این اقدام را متوجه شهرداری دانستند که قصد داشته با این شیوه، سگ ها را تلف کند.

اما مرتضی خرمی شهردار بندر امام (سربندر) در پاسخ به انتقادها از این نهاد در خصوص رها سازی سگ‌های ولگرد با چنین وضعیتی، در گفتگو با  یکی از شبکه های استانی خوزستان ضمن عذر خواهی از وقوع چنین رخدادی، توضیح داد: در کنار کارخانه آسفالت، محلی برای نگهداری این جانوران ایجاد شده است و گروهی مشغول جمع آوری آن‌ها به این پناهگاه بودند که افرادی ناشناس پس از تعقیب، مانع از حرکت آن‌ها شدند.

او ادامه داد: پس از آن نیز عوامل جمع آوری سگ‌های بلاصاحب، مجبور به رهاسازی این جانوران در همان محل می‌شوند و گروه تعقیب کننده، اقدام به تهیه تصاویر از سگ ها، با زبان بسته می‌نمایند که موضوع در حال پیگیری است و با متخلفان این حادثه نیز برخورد می‌شود.

این مسئله واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است و عده‌ای با انتشار ویدیو‌هایی از این سگ‌های دهان بسته، آن را «خلاف رافت اسلامی» و «رفتار نامناسب با حیوانات» دانسته اند.


    بیشتر بخوانید


ما نیز به منظور بررسی مسئله سعی کردیم با شهرداری بندر امام تماس گرفته تا در خصوص اصل مسئله، همچنین شناسایی عوامل این حادثه و ارائه راهکاری که موجب شود تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم گرفتیم، اما شهرداری سربندر هیچ پاسخی به تماس‌ها و پیام‌های مکرر ما نداد.

بر اساس گفته‌های شهرداری بندر امام، مسئله متفاوت از داستانی است که در فضای مجازی در این خصوص روایت می‌شود، اما واکنش این نهاد نیز ضعیف بوده و تنها به گفتن «برخورد با عوامل این اتفاق» ختم شده است. در هر حال اینکه عاملان این مسئله قصدشان حمایت از سگ‌های ولگرد بوده یا موضوع دیگر مشخص نیست و پاسخ آن را باید در شهرداری سربندر جستجو کرد.

 

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی قنواتی
۱۷:۵۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
منظورتون چیه ازاین کارها
آخرین اخبار