احتمال ورود کمیسیون اصل ۹۰ به پرونده بافت حرم رضوی

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: اگر لازم باشد کمیسیون اصل ۹۰ که کمیسیون شبه قضایی است به پرونده بافت ثامن ورود پیدا می کند و در این مسیر برای انجام تحقیقات و احضار دستگاه‌های ذی‌نفع هیچ محدودیتی برای کمیسیون قائل نیستیم.




به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در نشست مشترکی با مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت مسکن سازان ثامن در جریان رویکرد‌های جدید و فعالیت‌های صورت گرفته این شرکت قرار گرفت.

سعید شعرباف مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان گفت: این شرکت با سهامداری وزارت راه و شهر سازی، آستان قدس و شهرداری در سال ۷۱ با اذن رهبری شکل گرفت، اما پس از مدت کوتاهی از ماموریت اصلی خودش که سیاستگذاری و نظارت بر اجرای طرح بافت ثامن بوده دور و عملا تبدیل بازوی حقوقی شهرداری ثامن در قطاع ۳ و ۴ شد.

او افزود: قرارداد‌های متعددی با سربرگ‌ها و آیین‌نامه‌های معاملاتی این شرکت بسته شد که برخی از آن‌ها با گذشت بیش از ربع قرن همچنان شاکی مردمی و خصوصی دارد و شرکت بدون اینکه دخالتی در این طرح‌ها داشته باشد در مظان پاسخگویی است.


بیشتر بخوانید



مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان با اشاره به برخی موانع ساختاری جهت نظارت بر اجرای طرح بافت از سوی شرکت مسکن‌سازان ادامه داد: سال ۹۹ همزمان با نگارش طرح جدید بافت حرم طاش، و ایجاد دغدغه‌های سهامداران و دستگاه‌های نظارتی برای اصلاح سازمان مجری، وزارت راه و شهرسازی به عنوان سهامدار عمده این شرکت اعلام کرد که شرکت عمران و مسکن سازان باید قانونا به ماموریت اساسنامه‌ای خودش که همان هدف بازآفرینی شهری در قالب سیاستگذاری و نظارت است بازگردد که این امر با مقاومت‌های بسیاری برای جلوگیری از شفافیت بین شرکت و شهرداری مواجه شد.

شعرباف با اشاره به این که به زودی با هدف شفافیت، دارایی‌ها، املاک و ساختار اداری شرکت را روی سایت قرار می‌دهیم، بیان کرد: مهمترین راهبرد‌های شرکت در ۶ ماهه اخیر در ۴ محور با عناوین تحول ساختاری و اداری، شفافیت در دارایی و املاک و قراردادها، تسهیل‌گری و مشارکت مردم و پیگیری حقوق عامه و تحول در برنامه ریزی مالی و اقتصادی است.

قربانی شدن هویت بومی و اسلامی شهر امام رضا (ع) در طرح طاش

در ادامه جلسه حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اظهار تاسف از نتیجه و رویکردی که در بافت اطراف حرم رضوی طی سالیان گذشته اتفاق افتاده است، گفت: در کشور‌های دیگر بازآفرینی شهری به عنوان یک ابزار تخصصی برای زنده کردن هویت مطرح می‌شود، اما ما در این بافت علاوه بر تملک و تخریب و مقابله با هویت مردم، با فساد گسترده‌ای هم مواجهیم. در اجرای طرح طاش، فقط ابنیه و ساختمان‌ها را از دست ندادیم، بلکه هویت بومی و اسلامی شهر امام رضا (ع) نیز قربانی شد.

او افزود: بعضی از افراد دست اندرکار در توجیه تخریب‌های انجام شده در طرح قبلی به ما می‌گفتند در این منطقه مشتی کفترباز و افراد بی سواد بوده اند، به آن‌ها گفتیم همان کفتری که در این منطقه فروخته می‌شده، بخشی از هویت این بافت بوده است. زائرآقا کبوتر را می‌خریده و داخل حرم آن کبوتر را آزاد می‌کرده است. این خرید و فروش‌ها یک معنای معرفتی زیبا داشته، از طرفی اگر کسی ناخن پایش درد کند، پایش را که قطع نمی‌کنند، ما برای نوسازی و بازآفرینی بافت چرا مردم را از اینجا اخراج کرده‌ایم؟

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه شفاف‌سازی روابط میان شرکت و شهرداری کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است و باید با قدرت و به صورت کامل اتفاق بیفتد، ادامه داد: فرصتی فراهم می‌کنیم تا از ظرفیت کارشناسان کمیسیون اصل ۹۰ که افراد صاحب‌نظری هم در حوزه مسائل مالی وحقوقی هستند استفاده شود و اگر لازم باشد خود کمیسیون اصل ۹۰ که کمیسیون شبه قضایی است به پرونده بافت ثامن ورود پیدا کند و در این مسیر برای انجام تحقیقات و احضار دستگاه‌های ذی‌نفع هیچ محدودیتی برای کمیسیون قائل نیستیم.


 

منبع؛ فارس

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.