فعال محیط زیست گفت: خروج سگ‌های ولگرد از حیطه کنترل، باعث ظهور گونه های ناخالص و جدیدی شده که برای انسان ها، حیات وحش و دام‌های اهلی خطرناک است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، علیرضا نارگانی، فعال محیط زیست گفت: سگ ها که از جمله با وفاترین و باهوش ترین حیوانات در زندگی انسان ها هستند اگر از کنترل خارج شوند معضلات بزرگی را بوجود می آورند.

او افزود: این سگ‌ها در صورت کنترل نشدن به مشکل بزرگ و جدی برای محیط شهری تبدیل می‌شوند که در بعضی از اوقات اخبار حمله آن ها به انسان ها را شنیده ایم.

این دوستدار محیط زیست ادامه داد: سگ‌های ولگرد اگر از حیطه کنترل خارج شوند، در کوه و بیابان با گرگ، شغال و حتی کفتار جفت شده و باعث ظهور گونه ناخالص و جدیدی شده که برای انسان ها، حیات وحش و دام‌های اهلی خطر‌هایی را بوجود می‌آورد.

نارگانی بیان داشت: بارها مشاهده شده است که سگ‌ها با تعقیب گروهی در دامنه کوه ها، به شکار گوسفندان وحشی و یا نوزادان آن‌ها می‌پردازند اما باید توجه داشت که در صورت ازدیاد جمعیت آن ها و کمبود غذا چه بسا به انسان ها نیز حمله ور می‌شوند.

او با بیان اینکه غذا دادن به گونه های جانوری از روی ترحم، دلسوزی و بدون رعایت اصول کارشناسی مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می کند، گفت: به عنوان نمونه با دریافت غذای از سوی انسان ها آن ها به طرف انسان ها و غذای آماده، جذب می شوند که این موضوع باعث تحرک نشدن آن ها برای شکار و در نتیجه ضعیف شدن گونه جانوری می‌شود.

نارگانی تصریح کرد: در طبیعت حیوان ضعیفِ محکوم به فنا و نژاد برتر، ازدیاد نسل می‌کند پس در صورت تمایل به کمک به این حیوانات می‌توان از کارشناسان خبره محیط زیست راهنمایی گرفت تا ناخواسته باعث بر هم زدن نظم طبیعت نشویم.

انتهای پیام/ غ

برچسب ها: سگ وحشی ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار