مقامات افغانستانی از آمادگی ارتش این کشور برای بازپس گیری مناطقی که طالبان تحت کنترل درآورده است خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات افغانستانی روز سه شنبه وعده دادند مناطقی که کنترلشان را به طالبان واگذار کرده اند، بازپس خواهند گرفت.

بر این اساس، یک روز پس از آن که بیش از هزار نیروی دولتی به تاجیکستان - کشور همسایه - گریختند، صد‌ها کماندوی افغان برای مقابله با حمله طالبان در شمال افغانستان مستقر شدند.

درگیری‌ها در چندین استان افغانستان تشدید شده است، ولی طالبان عمدتا بر عملیات در شمال افغانستان تمرکز و در دو ماه گذشته ده‌ها منطقه را تصرف کرده است. حمدالله محب، مشاور امنیت ملی دولت افغانستان در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: "جنگ است و در نتیجه کشور تحت فشار است. برخی مواقع اوضاع وفق مراد ماست، برخی مواقع نیست؛ ولی ما به دفاع از مردم افغانستان ادامه خواهیم داد. ما برای بازپس گیری مناطق، طرح و برنامه داریم".

نظامیان و شبه نظامیان حامی دولت در استان‌های شمالی تخار و بدخشان مستقر شده اند، جایی که طالبان به سرعت بخش‌های وسیعی از منطقه را تصرف کرده و اغلب با مقاومت چندانی رو به رو نشده است. مقامات دفاعی افغان اعلام کرده اند در مواجهه با پیشروی طالبان، که با شروع خروج نهایی نیرو‌های آمریکایی و ناتو در اوایل ماه مه آغاز شد، قصد دارند بر تامین امنیت شهر‌های مهم، جاده‌ها و شهر‌های مرزی تمرکز کنند.

پیشروی‌های فوری طالبان باعث نگرانی‌هایی شده است که نیرو‌های افغان به ویژه حال که پشتیبانی هوایی حیاتی آمریکا به علت واگذاری پایگاه هوایی بگرام به طور قابل توجهی محدود شده است، با بحرانی فزاینده مواجه هستند. محب اذعان کرد نیروی هوایی افغانستان تحت فشار و تا حد زیادی ناتوان از حمایت از قرارگاه‌ها در مناطق دورافتاده است.

وی در عین حال گفت نیروی هوایی هم اکنون در حال سازماندهی مجدد است و پشتیبانی لازم را از نیرو‌ها در میدان نبرد فراهم خواهد کرد. در نتیجه عقب نشینی (آمریکا) ما برخی مشکلات داشتیم ... (این مسئله) فشار بیشتری بر نیروی هوایی افغانستان وارد کرد.

پیشتر اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز طالبان را مسئول همه "خونریزی و ویرانی ها" دانست و اعلام کرد دولت تسلیم آن‌ها نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار