مدیرکل هواشناسی استان قزوین از کاهش ۱۰۳ میلیمتری بارش نزولات جوی در استان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،  شیخ الملوکی مدیرکل هواشناسی استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: سال زراعی از اول مهر ۱۳۹۹ شروع و تا پایان شهریور ۱۴۰۰ ادامه دارد که متأسفنه شاهد بارش خوبی در کشور و استان نبودیم.

وی از کاهش ۱۰۳ میلیمتری بارش نزولات جوی در استان خبر داد و افزود: امسال کم بارش‌ترین سال بارشی در دوره آماری بلند مدت بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین با بیان اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد خاطرنشان کرد: متوسط بارش باران در کشور ۲۳۵ میلیمتر است و کاهش ۱۰۳ میلیمتری بارش در سطح استان را شاهد هستیم و نسبت به دوره بلند مدت ۳۴ درصد کاهش بارش نزولات جوی در استان قزوین ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۱۳۰ میلیمتر بارش باران در کشور ثبت شده است، افزود: در سال آبی امسال باید ۲۲۵ میلیمتر بارش نزولات جوی در کشور رخ می‌داد که امسال با کاهش ۹۴.۵ میلیمتری بارندگی در کشور روبه رو هستیم.

شیخ الملوکی با تأکید بر اینکه حدود ۴۲ درصد کاهش بارندگی در کشور ثبت شده است، تصریح کرد: ما در کشور دچار تغییر اقلیم شده ایم و یکی از علایم آن تغییر نوع ریزش‌های جوی از جامد (برف) به مایع (باران) است.

وی افزود: همچنین وقوع بارش‌های سیل آسا در کشور که باعث تلفات انسانی و آسیب دیدن زیرساخت‌ها شده است، یکی از پیامد‌های اصلی تغییر اقلیم در کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین تصریح کرد: اگر مدیریت مصرف آب در استان صورت نگیرد، تا چند سال آینده، دشت قزوین به طور کامل از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه خشکسالی بسیار شدید در استان قزوین در ۱۰ سال اخیر رخ داده است، افزود: از سال ۱۳۷۵ تا به امروز وضعیت بارش باران در استان قزوین اصلاً مطلوب نبوده است و از آن سال تاکنون دچار انباشت خشکسالی هستیم.

شیخ الملوکی گفت: ۹۶.۹ درصد از شهرستان قزوین و بیش از ۹۴ درصد کل استان قزوین در ۱۰ سال گذشته دچار خشکسالی شده است و باید به سمت مدیریت مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعتی برویم.

وی افزود: باید به سمت استانداردسازی میزان استفاده از آب در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت برویم.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین با بیان اینکه باید بر اساس سند آمایش سرزمینی و اسناد بالادستی در استان قزوین حرکت کنیم، گفت: باید در زمان احداث بخش‌های صنعتی آب بر به وضعیت خشکسالی استان قزوین به صورت جدی توجه شود.

شیخ الملوکی با بیان اینکه ۴۴ ایستگاه فعال هواشناسی در استان قزوین وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۲۹ ایستگاه باران سنجی و ۱۳ ایستگاه اقلیم شناسی در جای جای استان قزوین وظیفه پیش بینی هواشناسی استان قزوین و ارسال داده‌های هواشناسی را بر عهده دارند.

وی افزود: در صورت تأمین اعتبار، ایستگاه هواشناسی در شهرستان البرز نیز راه اندازی خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین گفت: کاهش بارش‌ها با افزایش دمای هوا ارتباط مستقیم دارد به طوری که شب ها، هوای استان قزوین، زیاد خنک نیست.

وی افزود: در طول ۷۰ سال اخیر در استان قزوین دمای هوا یک و نیم درجه افزایش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.