مدیر کل مدیریت بحران استان قزوین گفت: عملکرد دستگاه‌ها و ادارات استان در حوزه مصرف بهینه آب و برق، رصد می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، قدرت اله مهدیخانی مدیر کل مدیریت بحران استان گفت: بنابر اعلام وزارت نیرو، در سال آبی جاری، میانگین بارش‌ها در کشور کاهش ۵۰ درصدی داشته که سهم استان قزوین کاهشی بالغ بر۳۰ درصد نسبت به میانگین سالیانه است.

مهدیخانی افزود: این پدیده منجر به افت شدید منابع آبی استان ازجمله سطح آب در سفره‌های زیر زمینی، بالاخص سفره‌ی دشت قزوین و نیز مخازن آبی پشت سد‌ها شده که این کاهش در حجم ذخیره آب، موجب بروز تنش‌های آبی، علی الخصوص در روز‌های گرم فصل تابستان شده است.

وی اضافه کرد: همچنین به دلیل گرمای زودرس، پیک مصرف برق در کشور بسیار بالاست تا جایی که در برخی ساعات، خاموشی و قطعی برق در بخش‌های خانگی و صنعتی را شاهد هستیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان گفت: طی جلسات برگزار شده در استان، راهکار‌های کنترل تنش‌های آبی و کاهش مصرف برق، مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته و بر اساس مصوبات، ادارات، بانکها، دستگاه‌ها و نهاد‌های غیر دولتی موظف به کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب و برق هستند و بازرسی‌های میدانی به صورت سر زده از آن‌ها صورت می‌گیرد و از مدیران دستگاه‌ها انتظار می‌رود حداکثر همکاری را در این زمینه داشته باشند.

مهدیخانی ادامه داد: شدت کاهش نزولات جوی به حدی است که بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی، در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده و گزارشات متعددی مبنی بر خسارات وارده در حوزه کشاورزی استان و بالاخص زراعت دیم دریافت شده است.

وی با تاکید بر ایفای نقش مهم مسئولین در مدیریت منابع آب و برق در استان در بخش‌های کشاورزی و خانگی و صنعت با ترویج اصلاح الگوی مصرف، ممانعت از کشت محصولات آب بر، کنترل برداشت از چاهها، آبرسانی اضطراری بوسیله تانکر و مخازن سیار، فرهنگ سازی برای صرفه جویی، قطع برق مشترکین پر مصرف و کاهش روشنایی معابر در سطح شهر‌ها از کشاورزان و مردم خواست با رعایت الگوی مصرف و صرفه جویی حد اکثری آب و برق، تعامل و هم افزایی لازم را با مسئولان بعمل آورده تا بتوان بحران آب را به درستی مدیریت و از آن عبور کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.