خشکسالی و کمبود علوفه و خوراک دام اغلب دامداران و پرورش دهندگان دام را با چالش‌های گوناگون روبرو کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زهرا نهبندانی رئیس واحد پیشگیری از بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص چالش خشکسالی و شیوع بیماری های مشترک انسان و دام گفت: حدود ۶۰ درصد عوامل بیماری زا بین انسان و دام مشترک هستند و حدود ۷۵ درصد از بیماری‌های نوظهور مانند کرونا منشاء جانوری دارند.

او با بیان اینکه ۱۳ تا ۲۱ تیر ماه به عنوان هفته اطلاع رسانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نامگذاری شده است افزود: ضرر و زیان اقتصادی ناشی از بروز این بیماری‌ها به دلیل کاهش تولید فراورده‌های دامی، مرگ و میر دام و معدوم کردن دام در راستای کنترل بیماری‌ها بسیار زیاد است از این رو پیشگیری از این بیماری‌ها  اهمیت بسیاری دارد.

رئیس واحد پیشگیری از بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: افرادی نظیر قصابان، سلاخان، چوبداران، کارکنان کشتارگاهها، کشاورزان و دامداران به علت تماس و مصرف فراورده‌های دامی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری‌ها هستند.

نهبندانی بیماری‌های هاری، تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سالک، سیاه زخم و آنفلوآنزای پرندگان را از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان برشمرد و بیان کرد: بیماری هاری در اثر ابتلا به ویروس خطرناک و کشنده ناشی از گزش یا خراش توسط حیوانات وحشی و اهلی و گاهی جوندگان بروز می‌کند.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: گزش توسط حیوان هار و از راه زخم ایجاد شده، خراش‌های پوستی از طریق لیسیدن مخاط لب، چشم و بینی انسان توسط حیوان هار، پیوند عضو از انسان مبتلا به هاری و وسایل آلوده به ویروس از دیگر راه‌های انتقال بیماری هاری است.

رئیس واحد پیشگیری از بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: خودداری از نگهداری سگ و گربه در منزل و در صورت نگهداری از آن‌ها قلاده زدن و واکسیناسیون آن‌ها علیه هاری، جلوگیری از تردد سگ‌های صاحبدار در معابر عمومی، جلوگیری از نزدیک شدن کودکان به سگ‌های ولگرد، جمع آوری و دفن بهداشتی زباله، ایمن سازی و واکسیناسیون افراد در معرض خطر از جمله راه‌های پیشگیری از انتقال بیماری هاری است.

نهبدانی اظهار کرد: پرهیز از گازگرفتگی حیوانات، هرچند جزئی و به صورت خراش باشد و شستشوی زخم با آب صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و مراجعه به واحد‌های مبارزه با هاری مستقر در مرکز بهداشت شهرستان‌ها در هر ساعت شبانه روز جهت انجام واکسیناسیون بعد از گزش حیوان، ضروری است.

او با بیان اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری ویروسی خطرناک واگیردار و گاهی برای انسان کشنده است که با تب و خونریزی همراه می‌باشد افزود: راه‌های انتقال این بیماری، گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، تماس پوست با لاشه، خون یا ترشحات حیوان آلوده، تماس با خون یا ترشحات بدن انسان‌های بیمار است.

رئیس واحد پیشگیری از بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: شناسایی و درمان کامل بیماران، جداسازی دام از محل زندگی انسانها، پرهیز از تماس بدن با بافت‌های آلوده انسان و حیوان مبتلا، استفاده از وسایل حفاظتی و جلوگیری از گزش کنه، جلوگیری از نقل و انتقال حیوانات مبتلا و قاچاق دام، بهسازی محل نگهداری دام، جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام، از بین بردن کنه‌ها از طریق سم پاشی و ایجاد حمام ضد کنه، خودداری از کشتار دام به عنوان نذر و قربانی در داخل مغازه و معابر عمومی از راه‌های مهم پیشگیری از این بیماری است

نهبدانی بیان کرد: جمع آوری و دفع صحیح زباله، مرمت و ترمیم حفره‌ها و شکاف دیوارها، تخریب و تسطیح اماکن مخروبه و مبارزه با جوندگان از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

او تصریح کرد: سوزاندن یا مدفون ساختن عمیق لاشه‌های مشکوک و پوشاندن آن با لایه‌ای از آب آهک، واکسیناسیون دام‌های حساس و جداسازی حیواناتی که علائم بیماری دارند، ضد عفونی فرآورده‌های دامی برای پیشگیری از این بیماری‌ها اهمیت دارد.

رئیس واحد پیشگیری از بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: به منظور کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، پرهیز از تماس صورت روی بدن حیوان، شستشوی دست‌ها بلافاصله پس از نوازش حیوان، اجتناب از دست زدن به حیوانات ولگرد و غیر خانگی، استفاده از لباس و دستکش مناسب در صورت ذبح دام، جوشاندن شیر و مصرف نکردن فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه، شستشوی محل نیش پشه یا دیگر حشرات با آب و صابون ضروری است.

 

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.