معجزه عصای موسی در دریای مشکلات

ماجرای عصای حضرت موسی (ع) و ارتباطی که با حل مشکلات امروز جامعه دارد را در این گزارش بخوانید.  

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، عوامل مختلفی در رفع مشکلات و اجابت دعا و همینطور زمان وقوع آن‌ها تاثیرگذار است. حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی درباره علل و اسباب این مسئله گفت: شرط باز شدن راه از طرف خداوند در گرو ایجاد حالت اضطرار در بنده است. یعنی انسان به جایی برسد که امیدش به همه وسائل قطع و با همه وجود متوجه خدا شود.

داستان شکاف رود و نجات بنی اسرائیل نیز نمونه‌ای از همین مسئله است که مردم با رسیدن به دریا در حالی که لشگر فرعون به قصد نابودی آن‌ها آمده بود کار را تمام شده می‌پنداشتند؛ در همین حالت اضطرار نصرت خداوند شامل حالشان شد که قرآن به این مسئله اشاره کرده است و می‌فرمایند، فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَکُونَ (۶۱/شعرا)؛ چون آن دو گروه یکدیگر را دیدند، اصحاب موسى گفتند، حتما ما به چنگ آنان خواهیم افتاد. قالَ کَلاَّ إِنَّ مَعی‏ رَبِّی سَیَهْدینِ (۶۲/شعرا)؛ موسى گفت، هرگز، که پروردگار من با من است، من را راه خواهد نمود.

آقای عابدینی در ادامه با بیان داستانی به نقل از آیت الله بهجت افزود: فردی که از نظر مالی وضعیت خوبی نداشت، برای گرفتن حاجت به حرم امیرالمؤمنین (ع) می‌رود و پس از آن با مشاهده کاروانی از دیار شخصی نزد فرد فقیر می‌آید و می‌گوید پدرت برای تو نزد ما پولی گذاشته و گفته است که در نجف به تو بدهیم، شخص به محض گرفتن پول، خطاب به حضرت علی (ع) به نشانه این که حضرت هنوز حاجتش را نداده گفت این پول را پدرم فرستاده.

وی افزود: اگر قرار باشد خدا راه باز بکند، همه چیز قابلیت این را دارد که سربازی در لشگر اسباب الهی بشود. از آنجا که اختیار همه چیز به دست اوست پس برای خدا بی نهایت راه وجود دارد، اما وقتی درخواستی از انسان برآورده می‌شود می‌گذارد به حساب کاری که انجام داده یا اتفاقی که در گذشته رخ داده است.

وی با اشاره به این مسئله که نباید موضوع اجابت وارد محاسبات انسانی شود خاطر نشان کرد: یاری خدا به طور مدام شامل بنده می‌شود حال آنکه ما این یاری را از طرف خدا نمی‌دانیم؛ آنجا که ذهن انسان به ظاهر راهی نمی‌آید، به اضطرار می‌رسد و امیدش از همه وسائل منقطع می‌شود، در این میان وقتی یاری پروردگار رسید، تنها آن را از طرف خدا می‌داند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
در روزی‌رسان و گره‌گشا بودن خداوند متعال شکی نیست، اما کاری نکردن و فقط دل به این موضوع بستن، جهل است. این طرز تفکر، الهام بخش نویسندگان کلید اسرار است، نه افرادی که تا گلو در منجلاب شرایط بد اقتصادی و بی کفایتی مدیران کشور گرفتار شده اند. به یاد داشته باشیم که کشورهایی مثل ژاپن با تکیه بر همت و غیرت ملی و همدلی حکومت و مردم به این جایگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رسیده‌اند، نه صرفآ با شنیدن این قسم داستان ها و روایت ها... برای تغییر، معجزه لازم نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۱۵ تير ۱۴۰۰
از ما حرکت از خدا هم برکت ، یاران موسی حرکتی بزرگ انجام دادند خداوند هم یاری شان کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۹ ۱۵ تير ۱۴۰۰
حاج اقا چرا هرچی معجزات اتفاق افتاده مال یک قرن پیش است وفقط روایت این دلستانهاست،چرا توی این شرایط واویلاوامصیلتای گرانی وتورم واختلاسها هرچی ما قشرضعیف ویارانه بکیر جامعه من یجیب میخوانیم ،،،هیچ فریادرسی نیست،وهی عرروزبدتر ازدیروز ، پاتفاقا بعدازمردن پدرانمان بحای دریافت پول بایستی با لوازم دست دوم اسقاطی منزلمان را هم بفروشیم وهرج کفن ودفن نماییم،،، فعلا شبها باعصای موسیویدبیضا شدیم زباله گرد خیابونها،علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۳۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
حتی در صدر اسلام پیامبر هیچ وقت از معجزه برای حل مشکلات جامعه استفاده نکرده بلکه قدرت خود مردم بوده. معجزه فقط برای هدایت گمراهان اذن داده شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۵ تير ۱۴۰۰
خواهشا هیچی نمیدونی حرف نزن
قرآن بزرگ ترین معجزه ای الهی بود
شق القمر
جنگ بدر
.
اینا همش معجزه بود.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله سالاری
۰۲:۲۷ ۱۵ تير ۱۴۰۰
اگر جامعه ای رهبری چون موسی داشته باشد ، عصای موسی هم به امر خدا درکف او خواهد بود و معجزه ها میکند راهگشای مشکلات..اما اگر رهبران جامعه افراد نازلی باشند این عصا جز چوب خشکی نیست.وکاری از ان بر نمیاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۵ تير ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۱۵ تير ۱۴۰۰
بله،همه چی رو بندازید گردن خدا و مردم رو به دعا کردن تشویق کنید
این حرفا دیگه خریدار نداره
خواهشا اینجور چیزا رو باور نکنید مردم، مسئولین مشغول جمع کردن اموال هستن
آخرین اخبار