ضرورت‌های افزایش جمعیت از منظر اجتماعی

قاسمی گفت: موانع اقتصادی درمقابل زوج‌های جوان برای فرزندآوری باعث می‌شود نرخ باروری کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، صالح قاسمی استاد دانشگاه و جمعیت پژوه گفت: موضوع تحولات و ساختار جمعیت از موضوعاتی است که بر روی تمام ساختار‌های جامعه به ویژه روابط اجتماعی تاثیر می‌گذارد.

وی بیان کرد: الگوی خانواده، الگوی فرزندآوری، تعداد فرزندان و روابط درون خانواده ایی می‌تواند بسیاری از روابط اجتماعی را متاثرو بعضی پدیده‌ها را تشدید کند و همین طور در کنارش پدیده‌های دیگر را اصلاح کند.

قاسمی گفت: تحولات جمعیتی بر روی ساختار‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حتی بعضی از مسائل امنیتی تاثیر خواهد داشت. شاخص‌ترین نمود‌های آن، در روابط اجتماعی خواهد بود. زیرا جامعه ازیک، تک واحدی به نام خانواده شکل می‌گیرد. خانواده مستقیما متاثر از الگوی فرزندآوری و تحولات جمعیتی است.

وی تصریح کرد: وقتی تغییر در حوزه‌ی جمعیت داشته باشیم، پدیده‌هایی ایجاد و یا تشدید می‌شود و باعث تغییراتی در ساختار اجتماعی کشور می‌شود. تحولات جمعیتی و تغییر الگوی فرزند آوری می‌تواند نهاد خانواده را به شدت متاثر کند و تاثیرپذیری نهاد خانواده یعنی تاثیرات اجتماعی بسیار دقیق که باید با دقت و با نگاه جامعه شناسی آن را دنبال کرد.

قاسمی افزود: جامعه ما یک جامعه‌ی خانواده محور است. ارزش ها، آداب و سننی داریم که در سبک زندگی ایرانی و اسلامی تعاریف خیلی خاصی دارد و چه بسا درجامعه ما خانواده پررنگ‌تر از جوامع غربی است. تاثیر و تاثر بر روی خانواده می‌تواند کنش‌های اجتماعی پیچیده تری داشته باشد.

علی پژهان جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی که حاکم است حدود ۲۰ مورد چالش جمعیتی داریم. از میان چالش‌ها ۲ مورد بسیار حیاتی است. اولین بحث کاهش باروری و بحث دیگر مهاجرت است.

وی ادامه داد: ترکیب جمعیتی که امروزه مشاهده می‌کنیم، ساخته‌ی روزگار گذشته بوده است که به نوعی با امروز غریبگی می‌کند. قطعا این جمعیت آینده‌ای خواهد ساخت که با امروز ما ناآشنا است. این ناآشنا بودن به علت کمرنگ بودن فعالیت رسانه و دانشگاه‌ها است. می‌توان با زبان آمار، جمعیت شناسی و جامعه شناسی کاهش جمعیت که چه تبعاتی می‌تواند برای کشورداشته باشد، به مردم ارائه داد.

پژهان افزود: جمعیت تعیین کننده‌ی اندازه‌ی حکومت‌ها در عرصه‌ی ملی، بین المللی و مناسبت‌های اجتماعی، اقتصادی است.

قاسمی در ادامه گفت: اگر نرخ باروری، نرخ مطلوب و الگوی فرزندآوری، الگوی درست و در حد متعارف و پایداری باشد مزیت‌هایی را از منظر اجتماعی وخانوادگی ایجاد می‌کند. براساس مطالعات، خانواده به عنوان یک اصل در جامعه با فرزندآوری می‌تواند پایداری، تحکیم و تثبیتش را بیشتر کند.

وی افزود: براساس آمار‌ها و مطالعات، ۶۷ درصد طلاق‌ها در خانواده‌های بدون فرزند اتفاق میفتد. بلافاصله بعد از تولد یک فرزند، ریسک طلاق از ۶۷ درصد به حدود ۲۳ درصد کاهش پیدا می‌کند. بلافاصله بعد از تولد فرزند دوم، آمار حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. این به این معنا است که فرزند آوری در تحکیم و تثبیت خانواده و در کاهش ریسک طلاق نقش دارد.

قاسمی گفت: در مرحله دوم مطالعه به این نتیجه رسیدیم، این طورنیست که فرزند مانع طلاق رسمی شود و در واقع زوجین بخواهند زندگی را تحمل کنند. مطالعات نشان می‌دهد که ۸۱ درصد زوج‌هایی که به خاطر برخی از مشکلات تصمیم به طلاق داشتند، طلاقشان را به علت فرزند به تعویق انداختند و به مرور زمان مشکلشان برطرف شده است. فرزند، تسهیل گر حل مشکلات خانوادگی است.

وی تصریح کرد: به علاوه خود فرزند یک اتفاق دیگری را در والدین ایجاد می‌کند. به این معنا که والدین بعد از فرزند دار شدن به طور محسوسی با رشد یافتگی و تربیت شدگی بالاتری زندگیشان را ادامه می‌دهند.

قاسمی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که وجود فرزند باعث نشاط، شادابی و امیدواری بیشتر در خانواده می‌شود و از مشکلات روحی و روانی پیشگیری می‌کند. خانواده روابط عاطفی عمیقی با یکدیگر دارند. این حمایت‌های عاطفی در کارکرد‌های اجتماعی افراد خانواده هم تاثیربسزایی دارد. این موضوع در روابط و ساختار‌های اجتماعی بسیار مهم است که یک خانواه، خانواده‌ی با نشاط و امیدواری باشد.

وی خاطرنشان کرد: موانع اقتصادی درمقابل زوج‌های جوان برای فرزندآوری باعث می‌شود نرخ باروری کاهش پیدا کند. برای رفع این موانع خانواده، حاکمییت و دولت باید به صورت جدی وارد شوند و امیدواریم با طرح جوانی جمعیت این اتفاق بیفتد. اما از منظر اجتماعی باید بدانیم که فرزندآوری و افزایش نرخ جمعیت در مجموع هم به نفع خانواده وهم جامعه خواهد بود.


بیشتر بخوانید



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار