کارشناس اقتصادی گفت: مسئولین از طرق مختلف مجوز می‌گیرند و صندوق توسعه ملی را از نظام اصلی خودش خارج کرده اند.

رضا پدیدار، کارشناس و تحلیل‌گر اقتصاد انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: ساختار اقتصادی کشور نروژ با ساختار اقتصادی ایران متفاوت است، نمی‌توان این دو کشور را با هم مقایسه کرد، زیرا برای مقایسه دو کشور، باید شاخص‌ها را پیدا کنیم، سپس میان آن‌ها یکسان سازی انجام شود تا بتوانیم بسنجیم که آیا می‌توانیم مانند شاخص‌های آن‌ها عمل کنیم یا خیر؟

او افزود: شاخص‌ها و رفتار‌های اقتصادی در ایران، با شاخص‌ها و رفتار‌های اقتصادی در نروژ متفاوت است؛ بنابراین، نمی‌توان ایران را با نروژ یا نروژ را با ایران مقایسه کرد مگر این که شاخص‌ها و رفتارها، یکسان سازی شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ما صندوق توسعه ملی یا همان حساب ذخیره ارزی سابق را داریم، فقط کافی است که به ضوابط و دستورالعمل‌های آن احترام بگذاریم. تا یک مقدار پول به این صندوق واریز می‌شود، مسئولین از طرق مختلف مجوز می‌گیرند و صندوق را از نظام اصلی خودش خارج کرده اند.

او تاکید کرد: ما باید نظامات داخلی، سیستم‌های اجرایی و عملیاتی خودمان را درست کنیم؛ صندوق توسعه ملی ما حتی از صندوق نفتی نروژ هم بهتر است، منتهی ما به ضوابط آن عمل نمی‌کنیم.

پدیدار بیان کرد: نحوه ایجاد، به دست آوردن و مصرف ارز را باید در کشور آسیب شناسی کنیم که محل درآمد‌های ارزی ما چه چیز‌هایی است؟ نفت و فرآورده‌های آن و پتروشیمی، صادرات کالا و خدمات، منابع مختلف ارزآوری برای کشور هستند که ابتدا باید این‌ها را آسیب شناسی کنیم.


بیشتر بخوانید


او گفت: باید ببینیم که این درآمد‌های ارزی به کجا می‌رود؟ چرا منابع فروش گاز به صندوق توسعه ملی واریز نمی‌شود؟ یا مثلا اگر منابع فروش نفت به صندوق واریز می‌شود، چرا آن را زود بر می‌داریم؟ این‌ها آسیب‌هایی است که باید دلایل آن بررسی شود. سپس از این آسیب شناسی ها، راهکار به دست می‌آید.

این تحلیل‌گر اقتصاد انرژی اظهار کرد: این سخنان سالهاست که بیان می‌شود، اما کسی آسیب شناسی نمی‌کند. اگر آسیب‌ها شناخته شوند، راهکار‌ها به دست می‌آیند و بر حسب موقعیت مکانی و زمانی، تعیین کننده روش اجرایی خواهند بود.

او همچنین گفت: از جمله آسیب‌هایی که به کشور ما وارد شده، تغییر پی در پی مدیران در سطوح مختلف اجرایی است. نباید مدیران در سطوح تصمیم گیری مدام تغییر کنند؛ به طور مثال، وزارت صمت طی دولت دوزادهم، چهار وزیر، چهل معاون وزیر و بیش از ۱۰۰ مدیر ارشد خود را تغییر داد که با این شیوه نمی‌توان کار کرد.

پدیدار اظهار کرد: مدیریت در ایران سیستمی نیست، بلکه سلیقه‌ای است. پس از بررسی این آسیب هاست که می‌توان روی این مطالعه کرد که کشور‌های موفق در جذب منابع ارزی، کدام کشور‌ها هستند؟ ۳۰ کشور موفق در جذب منابع ارزی داریم که یکی از آن‌ها نروژ است، اما اصلا شاخص‌های نروژ و ایران قابل قیاس نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار