کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در کشور ما ثابت شده اصلا اراده‌ای نیست که بخواهیم درآمد‌های نفتی را به طور صحیح استفاده کنیم.

امیر محمدی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر این که طی سال های اخیر درآمدهای نفتی با کاهش شدیدی رو به رو شده است، بیان کرد: مهمترین مسئله در دولت آینده برای جلوگیری از هدر رفت درآمد‌های نفتی در حوزه بودجه عمومی این است که نظارت دقیق تری بر واردات کالا‌ها داشته باشیم.

او افزود: ارزی که برای واردات کالا‌های اساسی در نظر گرفته می‌شود، نباید برای واردات کالا‌های لوکس مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین صادرات ما نیز باید در راستای کالا‌هایی باشد که می‌توانند ارز آوری داشته باشند، زیرا میزان درآمد‌های نفتی فعلی، آنقدر محدود است که فقط می‌تواند برای معیشت مردم استفاده شود.

این کارشناس اقتصادی همچنین اظهار کرد: سایر کشور‌های صاحب نفت مانند ما مشکلات کالا‌های اساسی ندارند، زیرا برنامه ریزی درستی داشته اند. بر همین اساس هم درآمد‌های خود را به سمت صندوق‌های ملی و حساب‌های ذخیره ارزی بردند تا بتوانند از آن‌ها برای توسعه کشورشان استفاده کنند.

او در ادامه گفت: علاوه بر توسعه، در مواقعی که با نوسانات شدید اقتصادی مواجه می‌شوند، از این درآمد‌های ذخیره شده مانند یک قلک استفاده می‌کنند تا اقتصادشان به یکباره دچار شوک نشود.

مرادی بیان کرد: کشوری مانند نروژ، درآمد‌های نفتی اش را در کشور‌های خارجی سرمایه گذاری می‌کند و سود حاصل از این سرمایه گذاری‌ها را در اقتصادش برای توسعه مصرف می‌کند. دلیل آن هم این است که نمی‌خواهد دچار بیماری هلندی شوند یعنی نمی‌خواهند پول اضافه وارد اقتصاد شود و ایجاد تورم کند.

او افزود: متاسفانه در کشور ما ثابت شده که اصلا اراده‌ای نیست که بخواهیم درآمد‌های نفتی را به طور صحیح مانند کشور نروژ استفاده کنیم. هیچ گاه اینطور نبوده که این روش را پیاده کرده باشیم و شکست خورده باشیم، چون اراده‌ای برای این کار نبوده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار