بخش‌های مهم سخنرانی یکی از رهبران طالبان در جمع بزرگان شیعیان دایکندی (با اکثریت هزاره‌ها) را در مطلب زیر می‌خوانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود آنکه در گزارش‌های منتشرشده از عملیات آزادسازی شهرهای مختلف از سوی طالبان خبری از تعرض به جان و مال شیعیان مخابره نشده است؛ اما رسانه‌های آمریکایی با هراس افکنی سعی در ایجاد تفرقه میان شیعیان و اهل تسنن دارند، در اخبار منتشرشده توسط رسانه‌های خارجی نمایی هول‌انگیز و داعشی از طالبان ارائه‌شده و آن‌ها را گروهی جنایت‌پیشه و خون‌خوار نشان می‌دهد که پس از حاکمیت بر افغانستان شیعیان را به شهادت رسانده و مخالفان را در سیاه‌چاله‌ها به زنجیر می‌کشد. این سیاست کهنه انگلیسی در ایجاد تنش روانی میان مذاهب اسلامی به‌صورت وسیعی تبلیغ می‌شود.


بیشتربخوانید


اما در صحنه میدانی حوادث دیگری در حال وقوع است، طالبان بدون حتی شلیک یک گلوله بسیاری از ولایت‌ها (به‌ویژه مناطق شیعه‌نشین) را تصرف کرده و در این میان نه خبری از شیعه کشی است و نه جنایت‌پیشگانی با مدل تروریست‌های صادراتی به سوریه!

نکته مهم آنکه این اولین بار نیست که ایران تجربه تصرف اکثریت شهرهای افغانستان توسط طالبان و حتی حضور آن‌ها را در مرزهای خود را تجربه می‌کند.تحرکات اخیر طالبان در حالی اتفاق افتاده است که ایران نه‌تنها بر اقدامات نظامی آن‌ها اشراف نظامی و اطلاعاتی گسترده تراز هر زمان دیگر دارد، بلکه توانسته طالبان را در رعایت حفظ منافع ایران و همچنین رعایت جان و حقوق اقوام افغانی غیر پشتون و همچنین شیعیان افغانستان ملزم به برخی متعهد نگه دارد. موضع ایران در مواجهه با طالبان جدید ترکیبی از مذاکره؛ هوشیاری؛ اشراف و آمادگی اجرای سناریوهای متعدد و گاه متضاد است. طالبانی ها نیز پذیرفته‌اند که در برابر ایران نمی‌توانند غیرمسئولانه برخورد کنند چون در غیر این صورت، ممکن است با هزینه‌های هنگفتی روبه‌رو شوند.

 یکی از رهبران طالبان به نام  مولوی امیر خان متقی از اعضای ارشد شورای راهبری امارت افغانستان و دیپلمات کهنه‌کار طالبان در جلسه ای با سران طوایف هزاره پاسخ‌های قابل‌تأملی به شبهات موجود بر سر آینده افغانستان و رابطه طالبان با شیعیان می‌دهد.

بخش‌های مهم این سخنرانی در جمع بزرگان شیعیان دایکندی (با اکثریت هزاره‌ها) را در ادامه خواهید خواند:

طالبان به دنبال وحدت ملی است

** هم‌وطنان اهل تشیع و اهل تسنن در افغانستان مشترکات زیادی دارند؛ هر دو نظام اسلامی را می‌خواهند؛ هر دو وحدت ملی می‌خواهند؛ همه مردم می‌خواهند وطنشان آباد باشد و مترقی شود؛ در چند سال گذشته مجاهدین امارت اسلامی افغانستان و هم‌وطنان اهل تشیع برخورد خوبی باهم داشتند، امارات اسلامی اهل تشیع را مردم خود می‌داند و از جان و مال و ناموس آن‌ها دفاع می‌کند.

** شما شاهد هستید امارت اسلامی به کسی ضرر نرسانده و از کسی انتقام نگرفت؛ امارت اسلامی نظریه انتقام‌جویی ندارد؛ در ولایت زابل وقتی داعش ظهور کرد؛ این مجاهدین امارت اسلامی افغانستان بودند که با کشته شدن نیروهایش از شیعیان در برابر داعش دفاع کرد.

** در ولایت هلمند چند هم‌وطن اهل تشیع مورد تعرض قرار گرفتند؛ که پس‌ازاین واقعه مجاهدان امارت اسلامی متخلفان را دستگیر و به سزای اعمالشان رساند. امارت اسلامی افغانستان قدر و عزت اهل تسنن و تشیع را به یکسان حفظ خواهد کرد، ما امیدواریم شما از ما شکایتی نداشته باشید.

می خواهند افغانستان مانند عراق شود

** دشمنان اسلام تلاش می‌کنند افغانستان مانند عراق دچار تفرقه شوند؛ و شیعه و سنی در برابر هم صف‌آرایی کنند. خدا را شکر می‌کنیم که سیاست امارت اسلامی باعث شد در ۲۷ سال گذشته میان شیعیان و اهل تسنن اختلاف چشم‌گیری شکل نگرفته است.

** آن گروهی که شکست سنگین خورده‌اند ؛می‌خواهند میلیشیای شیعه در برابر امارت اسلامی ایجاد کرده و شیعیان را در برابر اهل تسنن قرار دهد؛ ما از طریق شما شیعیان به آن‌ها (دولت مرکزی) پیغام می‌دهیم که وقتی ۵۰ کشور با شما بود و تانک و هواپیمای آن‌ها در خدمتتان بود کاری از پیش نبردید؛ حالا با چند تفنگدار چه خواهید کرد؛ مردم فریب دولت مرکزی را نخوردند؛ غمخوار و سرپرست شما امارت اسلامی افغانستان خواهد بود.

** من در کنار شما شیعیان نشسته‌ام؛ آیا سیاست‌مدارانی که در کاخ کابل نشسته‌اند؛ حاضرند به اینجا آمده و با شما گفتگو کنند؟ قطعاً این کار را نخواهد کرد زیرا از شما مردم می‌ترسند. ما مردم را از خودمان می‌دانیم و از مردم نمی‌ترسیم؛ میان امارت اسلامی و مردم اعتماد وجود دارد. مجاهدین امارت اسلامی یک مجاهد ایدئولوژیک و فکری است؛ او به دنبال انتقام‌جویی و منفعت شخصی نیست، بلکه به آبادانی کشورش فکر می‌کند. ما به فکر یک کشور قدرتمند و افغان شمول هستیم.

زوایای پنهان تخریب چهره جدید طالبان / عضو ارشد طالبان در جمع شیعیان افغانستان مواضع خود را چگونه اعلام کرد؟

نمی‌خواهیم نوکر آمریکایی‌ها باشیم

**در جریان هستید که فتوحات زیادی انجام‌شده در تمام این مدت تلاش کردیم که خون‌ریزی نشود؛ خانه‌های مردم تخریب نشود؛ آغوش خودمان را باز کردیم و همه افرادی که تسلیم شدند باعزت و آبرو به خانه‌های خود بازگشتند. امارت اسلامی خانه همه مردم افغانستان است و شامل حال چند گروه خاص نمی‌شود. ما یک‌خانه متحد می‌سازیم. در ولایت اروزگان شش سال قبل مردم مسلح اهل تشیع اسلحه را بر زمین گذاشتند؛ ما به وعده خود وفا کردیم.

** نیروهای امنیتی، پلیس و کسانی که در اداره کابل کار می‌کنند، بدانند ما قسم می‌خوریم که با کشتن آن‌ها خوشحال نخواهیم شد، ما نمی‌خواهیم بعدها خانواده آن‌ها ناراحت شوند. و دنیا و آخرتشان خراب شوند. ما به آن‌ها پیام می‌دهیم که نوکری آمریکایی‌ها عاقبت ندارد.

داعشی نیستیم

** در ولایت‌های مختلف کشور، بسیاری از مناطق اهل تشیع در کنترل امارت اسلامی افغانستان است؛ اما به یک نفر از این عزیزان مورد تعدی واقع نشده است؛ بسیاری تبلیغ می‌کنند که امارت اسلامی دشمن تشیع است؛ ما اعلام می‌کنیم که همه شیعیان و بخصوصی همسایگان ما (ایران) بدانند که: امارت اسلامی افغانستان نظریه داعشی ندارد؛ ما با اهل جماعت نزدیکیم و خوشحالیم که به اهل تشیع احترام می‌گذاریم و آن‌ها به خلفای راشدین و مجاهدین احترام می‌گذارند.

**در کابل می‌بینید که انفجارهایی در مناطق اهل تشیع انجام می‌شود و دولت اعلام کرده که کار طالبان است؛ اما اگر امارت اسلامی به دنبال کشتار شیعیان بود این کارها را در مناطق تحت کنترل خود انجام می‌داد. ما تمام مردم افغانستان از هر مذهب و قوم را محترم دانسته و اینجا را خانه همه مردم می‌دانیم. ما می‌خواهیم مشکلات ۴۳ ساله افغانستان حل شود و وطن ما آزاد شود.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۳ تير ۱۴۰۰
مرگگگگگ بر طالبان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۳ تير ۱۴۰۰
دلم میخواهد تمام مذاهب افغانستان در برابر آمریکا و انگلیس متحد شوند و بعد با وحدت هرچه تمام برای آبادانی افغانستان بکوشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۳ تير ۱۴۰۰
بدون انتخابات هیچ حکومتی حق حیات نداره
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۱۹:۳۸ ۱۳ تير ۱۴۰۰
البته طالبان افراطی هم هستند که باید کنترل شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۱۳ تير ۱۴۰۰
هم میهمان عزیز چرا در مسائلی که هیچگونه تتخصص وآکاهی ندارید نظر میدید.شما چند سال توی افغانستان بودید؟ایا از نزدیک با طالبان اشنایی دارید.
Canada
طالبی
۱۶:۰۹ ۱۳ تير ۱۴۰۰
ما طالب تدبیر و امیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۳ تير ۱۴۰۰
کشوری که هیچ وقت درست بشو نیست تا ظهور....
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۳ تير ۱۴۰۰
تا ظهور کی?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۵ تير ۱۴۰۰
تا ظهور منجي عالم بشريت
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۳ تير ۱۴۰۰
ممنون از گزارش جامعتون
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۳:۵۰ ۱۳ تير ۱۴۰۰
در هر صورت با توجه به سابقه و استفاده از ابزار نظامی برا قدرت طالبان باید راستی آزمایی شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۳ تير ۱۴۰۰
انشالله افغانستان به آرامش برسد و مردم افغانستان به کشورشان برگردند.
Iran (Islamic Republic of)
عطا الله فیضی قلعه فولاد از سنندج
۱۳:۱۵ ۱۳ تير ۱۴۰۰
طالبان یک گروه بومی دینی حنفی افغانی هست که میتونه جلو نفوذ داعش رو بگیره و با شیعیان هم روابط خوبی برقرار کرده از جمله انتخاب یک والی شیعه برای یکی از ولسوالیهای تازه تصرف سده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۳ تير ۱۴۰۰
طالبان مردم خود افغانستان هستن نامردی است بهشان بگیم تروریست چون هدفشان اینه کشور نباید تحت اختیار آمریکا باشه و نوکری اونها را بکنند
باید همه مردم افغانستان دست در دست هم بدهند و کشورشان را درست و آباد کنند چون بعضی از سیاست مداران که نوکر آمریکا هستن هه میگند آمریکا بمان نرو طالبان همه را میکشند ولی واقعیت چیزی دیگه ای است

من باشم شما به من سیلی بزنید انتظار سیلی داشته باشید تو جنگ‌حلوا پخش نمیکنند بجنگی باهت میجنگند فرقی نداره سنی باشی شیعه باشی عرب باشی عجم‌باشی
Iran (Islamic Republic of)
سرهنگ
۱۳:۱۴ ۱۳ تير ۱۴۰۰
آخرش که ما نفهمیدیم چه کسی راست میگوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۳ تير ۱۴۰۰
ای بابا....بخدا دیگه قاطی کردم...بر پدر سیاست لعنت...یه بار کفتر میشه کلاغ...یه بار کلاغ میشه گفت ....خدا به هممون رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۳ تير ۱۴۰۰
طالبان تفاوت‌هایی با گروه‌هایی تندرو دیگر همچون القاعده و داعش داشته و دارد. طالبان در جهاد خود اولویت را به دشمن نزدیک می‌دهد. این دشمنان نزدیک همان رژیم سکولار و حامیانشان، یعنی نیروهای ایساف و آمریکا در افغانستان اند. آنها برای جهاد به کشورهای دیگر نمی‌روند و حتی کمتر در صدد ایجاد گروههای ضربت در داخل آمریکا و یا اروپا هستند. برخلاف داعش و القاعده که با توجه به ساختار و سوابقشان دارای استراتژی جهانی هستند. در نگاه آنان ایجاد دولت اسلامی گام اول در جهت توسعه سرزمین اسلامی و ایجاد خلافت اسلامی است. ایده تغییر نام گروهک تروریستی داعش منشعب از القاعده از دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به دولت اسلامی هم از این جهت بود که محدویت ملی و سرزمینی را حذف کند. ابوبکر البغدادی خود را خلیفه مسلمین می‌داند در حالی که ملا عمر خود را تنها امیر افغانستان، می دانست.
طالبان تلاش داشته که نسبت به گروه‌های افراطی دیگر در افغانستان، تا زمانی که به قلمرو و منافع این گروه ضربه نزده‌اند و طالبان را به رسمیت بشناسند؛ تحمل و سازگاری داشته باشد در غیر این، وارد درگیری با آنان می‌شود.
United States of America
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۳ تير ۱۴۰۰
911چی?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۳ تير ۱۴۰۰
طالبان
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۳ تير ۱۴۰۰
از نظر غرب کل مردم ایران تروریست هستند ... تبلیغات بدی هم از طالبان شده همون طور که نسبت به ما میشه ... ما دنبال جمهوری اسلامی مبنی بر تشیع بودیم و هستیم و اونا جمهوری اسلامی مبتنی بر تسنن .. همون چیزی که امام خمینی ره در وسیع نامه خود تحت عنوان جمهوری های مستقل مسلمان نام بردن .
Armenia
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۳ تير ۱۴۰۰
عزیزم تبلیغات بد!؟چیزی که نمایان هست نیاز به نظر نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۳ تير ۱۴۰۰
از نظر غرب کل مردم ایران تروریست هستند ... تبلیغات بدی هم از طالبان شده همون طور که نسبت به ما میشه ... ما دنبال جمهوری اسلامی مبنی بر تشیع بودیم و هستیم و اونا جمهوری اسلامی مبتنی بر تسنن .. همون چیزی که امام خمینی ره در وسیع نامه خود تحت عنوان جمهوری های مستقل مسلمان نام بردن .
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۱۲:۴۱ ۱۳ تير ۱۴۰۰
من که خیلی گیج شدم
کی به کی هست!!
Iran (Islamic Republic of)
o
۱۲:۳۵ ۱۳ تير ۱۴۰۰
حتما مسئولین اگاهی کامل از آنها دارند به هر حال دشمن را دست کم نباید گرفت و دقت کنیم امنیت مرز های ما با افغانستان شبیه مرزهای ما باکشورهای دیگر نشود که درآن صورت پشیمانی سودی ندارد وهر لحظه باید منتظر واقعه ای ناگوار باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۳ تير ۱۴۰۰
مگه بن لادن جز طالبان نبود!!!!؟
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۲:۴۴ ۱۳ تير ۱۴۰۰
اسامه بن لادن رهبر القاعده در سال ۲۰۱۱ در عملیات نظامی ارتش آمریکا در پاکستان کشته شد، رهبران القاعده گرچه به صورت سنتی خود را زیر بیعت رهبر طالبان معرفی کردند، اما در عمل جایگاهی برای این گروه قائل نبودند.
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۳ تير ۱۴۰۰
نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۳ تير ۱۴۰۰
به نظر منم اون بمب گذاری ها ها کار خود دولت افغانستان بود تا جامعه رو نسبت به طالبان احساسی کنه اما دیدیم که هیچ کس از حضرات و مردم کابل نشین برای جنگ با طالبان نرفتن
و البته طالبان هم بعد از تصرف مناطق شیعه نشین کشتار نکرد که اگر می خواست نیاز به اجازه کسی نداشت
به نظر در شرایط فعلی باید از دولت افغانستان عبور کرد تا ترکیه هم دمش رو بذاره رو کولش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۳ تير ۱۴۰۰
کار آمریکا بود چون طالبان از جمله معدود گروه های مذهب اهل تسنن هستش که ساخته آمریکا نیست و بر مبنای ایدئولوژی سنی شکل گرفته نه وهابیت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۳ تير ۱۴۰۰
خود طالبان قبول کرده شما قبول نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۳ تير ۱۴۰۰
الان باید بگید گروه فرهنگی طالبان.
عجب سیاست متناقضی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۳ تير ۱۴۰۰
ما از طالبان اطلاعات زیادی نداریم بازد راستی ازمایی شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۳ تير ۱۴۰۰
کاش راست بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۳ تير ۱۴۰۰
این گزارش شما از طالبان نشان میده به تنظیمات اصلی بازگشته اید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۳ تير ۱۴۰۰
چقدر خوبه که گروه های مسلمان رو مستقیم بشناسیم نه به واسطه رسانه های معاند غربی که توی اونها خود ماروهم یک ملت تروریسم میدونند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۳ تير ۱۴۰۰
متاسفانه اکثر کشورها به خاطر منافع خود دیدگاهای متفاوتی از تروریست و جنایت دارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۳ تير ۱۴۰۰
سلام. لطفا در مورد طالبان بیشتر اطلاعات بذارید تا بهتر بشناسیمشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۳ تير ۱۴۰۰
انشاا... که راست بگویید و به آن عمل کنید که ما باهم مسمان و برادر هستیم و دشمن اصلی ما اسراییل و آمریکای جنایت کار هست خداوند به شما عزت بدهد و انتقام حاج قاسم سلیمانی را از آمریکا بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۳ تير ۱۴۰۰
بنا را برراستی ووحدت می گذاریم انشاالله
موجب گسترش قلمرو مسلمین در مقابل
استکبار باشد
آخرین اخبار