سرهنگ آنقی گفت: حدود ۴۸ درصد جرائم استان مرکزی مربوط به کلاهبرداری اینترنتی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، سرهنگ احسان آنقی رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: حدود ۴۸ درصد از کل جرائم اینترنتی استان مرکزی در ۳ ماهه نخست امسال مربوط به کلاهبرداری اینترنتی است که بیشترین فراوان جرایم اینترنتی را دارد.

سرهنگ آنقی افزود: همچنین ۲۴ درصد جرائم هتک حیثیت و نشر اکاذیب و ۱۲ درصد مربوط به برداشت غیرمجاز و ۱۶ درصد مربوط به سایر جرائمی، چون دسترسی غیرمجاز، تهدید و اخاذی و... است.

او با اشاره به اینکه در تحلیل‌های انجام شده روند رشد جرائم سایبری به سمت کلاهبرداری‌های اینترنتی در حال افزایش است از بازگرداندن بیش از ۹ میلیارد ریال به حساب شاکیان پرونده‌های سایبری خبر داد.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی بیان کرد: در سه ماهه ابتدای امسال، آمار وقوع جرائم سایبری استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حدود ۴.۳ درصد افزایش داشته است.

او ادامه داد: از سویی با اقدامات جهادی کارشناسان این پلیس در این بازه زمانی، کشفیات جرائم سایبری در حدود ۶ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ آنقی تصریح کرد: مهم‌ترین آسیب فضای مجازی برای کاربران در سطح استان مرکزی اعتماد بی‌جای کاربران به افراد درج کننده آگهی در سایت‌های واسطه، عدم احراز هویت سایت‌های دیوار و شیپور در خصوص آگهی‌های درج شده و واریز پول به عنوان بیعانه قبل از رؤیت کالای خریداری شده است.

او بیان کرد: اقدامات رسانه‌ای و پیشگیرانه در جهت آموزش‌های همگانی به صورت مستمر از رسانه ملی و شبکه‌های استانی و... در دست اقدام و جزء برنامه‌های این پلیس است.

رئیس پلیس فتای استان مرکزی با اشاره به راه اندازی مرکز فوریت‌های سایبری پلیس استان مرکزی و انجام اقدامات فوری و تخصصی در خصوص پرونده‌های واصله به پلیس فتا گفت: در سه ماه ابتدای سال جاری مبلغ ۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال به حساب شکات بازگردانده شد.

او در خصوص راهکار‌هایی برای پیشگیری از جرائم روزافزون سایبری افزود: کاربران فضای مجازی باید به فروشگاه‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیک برای خرید کالا و بهره‌مندی از خدمات مراجعه کنند و به هیچ وجه به افراد ناشناس و لینک‌های نامعتبر که از سرشماره‌ها یا شماره‌های ناشناس ارسال می‌شوند اعتماد نکنند.

سرهنگ آنقی از آمادگی کارشناسان مرکز فوریت‌های سایبری در ارائه مشاوره و راهنمایی به شهروندان خبر داد و گفت: در برخی پرونده‌های جرائم رایانه‌ای که بلافاصله پس از وقوع جرم ارتباط با مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا استان برقرارشده است، کارشناسان این مرکز اقدامات آنی خود را انجام داده اند.

او افزود: احقاق حق بسیاری از مالباختگان از سوی مرکز فوریت‌های پلیس فتا صورت گرفته است و شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت ۲۴ ساعته و در تمام روز‌های سال در خدمت‌رسانی به هم‌وطنان آمادگی کامل دارد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.