قیمت بالای اجاره بهای مسکن در شهر‌های مرزی و کم برخوردار خراسان جنوبی، داد مستأجران را درآورده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، نرخ اجاره بها در برخی شهر‌های مرزی خراسان جنوبی افزایشی ۴ برابری را نسبت به پارسال نشان می‌دهد و اجاره‌ها به حدی نجومی بالا رفته اند که پرداخت آن‌ها از توان ساکنان شهر‌های مرزی و کم برخوردار استان خارج است.

چندی پیش یکی از ساکنان شهر حاجی آباد با ارسال پیامک به باشگاه خبرنگاران جوان خواستار پیگیری این موضوع و پاسخ مسئولان مربوطه شد.

این شهروند ساکن شهر حاجی آباد با گلایه از افزایش اجاره بهای مغازه‌ها و منازل گفت: تا چند ماه پیش قیمت اجاره بها ۳۰۰ هزار تومان بود، اما الان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

اوضاع آشفته اجاره بهای یک واحد تجاری در شهر‌های کوچک استان هم چیزی از واحد‌های آپارتمانی کم نمی‌آورد، موجرانی که بیشتر مواقع بدون رعایت مصوبه‌های کشوری و به میل خود اجاره بها را افزایش می‌دهند و در این میان مستأجران می‌مانند و هزینه‌های گزافی که باید بابت اجاره بها بدهند.

این موضوع بیشتر جوانانی را آزار می‌دهد که بعد از مدتی مهارت آموزی، برای خود کسب و کاری دست و پا کرده اند و حالا که می‌خواهند مغازه‌ای اجاره کنند با قیمت‌های نجومی اجاره بها مواجه می‌شوند که به گفته خودشان سرشان سوت می‌کشد.

هنر آموز رشته تعمیر خودرو ساکن شهر نهبندان که مدت یک ماه است دنبال واحد اجاره‌ای می‌گردد به خبرنگار ما می‌گوید: در شهر کم برخورداری همچون نهبندان که میانگین درآمد مردم به ۲ تا سه میلیون تومان نمی‌رسد، چرا باید اجاره بها حتی از شهر‌های بزرگ هم بالاتر باشد.

برای پیگیری این موضوع، با اربابی رئیس اتحادیه مشاورین املاک خراسان جنوبی صحبت کردیم.

حاشیه نشینی، عامل افزایش اجاره بها در شهرها

اربابی رئیس اتحادیه مشاورین املاک خراسان جنوبی گفت: حاشیه نشینی و بالا رفتن جمعیت، دلیلی برای افزایش قیمت و اجاره بها در حاجی آباد شده است.

او افزود: خشکسالی و کمبود امکانات دلیل مهاجرت روستاییان به شهر بوده است.


بیشتر بخوانید


اربابی اظهار کرد: بالا بودن قیمت اجاره بها و مسکن در شهر‌ها موجب حاشیه نشینی و افزایش قیمت شده است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک خراسان جنوبی با اشاره به نقش دفترچه املاک در افزایش اجاره بها بیان کرد: دفترچه املاک، دفترچه‌ای کشوری است که از سال ۹۶ از سمت اداره دارایی در آن تعیین نرخ می‌شود و در حال حاضر فاصله زیادی بین نرخ‌های درج شده در دفترچه با نرخ‌های مصوب ماست.

او در خصوص تاثیر قیمت مصالح بر اجاره بها تصریح کرد: ساخت و ساز به دلیل افزایش قیمت مصالح کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین مردم به سمت اجاره نشینی روی آوردند.

اربابی عنوان کرد: ما بر مبنای مصوبه دولت، ۲۰ درصد اجاره بها را افزایش می‌دهیم.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۵۷ ۱۳ تير ۱۴۰۰
حتما مشکل با مدیریت قابل جله اگر بخواهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۳ تير ۱۴۰۰
اخه بریم توچادر زندگی کنیم ک بهتر دیگه
آخرین اخبار