کمتر از ۲۰ روز دیگر تا برگزاری حساس‌ترین آوردگاه ورزش جهان زمان باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار  گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، بازی‌های المپیک توکیو  با همه مخالفت‌های مردم ژاپن بالاخره قرار است از اول مرداد ماه برگزار شود. ساعت افتتاحیه از  ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰ به وقت تهران خواهد بود.

ایران تا کنون ۶۷ سهمیه کسب کرده است که از این تعداد ۱۱ سهمیه را  زنان به دست آورده اند. مسابقات المپیک، تا این لحظه به واسطه شیوع ویروس کرونا با مشکلاتی مواجه شده است. مردم ژاپن هیچ علاقه‌ای به برگزاری این تورنمنت با تب بالای کرونا در کشورشان ندارند. لغو المپیک به منزله از دست رفتن میلیارد‌ها دلار پول تبلیغات بود که توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک با این مورد مخالفت کرد؛ بنا بر این تا لحظه‌های آخر پای برگزاری رقابت‌های المپیک ماند.

شیوع کرونا محدودیت‌هایی هم برای برگزاری مراسم افتتاحیه ایجاد کرده است، از هر کشور حداکثر ۱۲ ورزشکار می‌توانند در مراسم افتتاحیه این رویداد مهم حاضر شوند.  طبق قانون، از کشور ایران نیز تنها ۱۲ نفر می‌توانند در مراسم رژه المپیک توکیو حضور داشته باشند. هیچ ورزشکاری حق ترک دهکده را ندارد و از طرفی تعداد تماشاگران برای تماشای مسابقات بسیار محدود است و آن‌ها هم حق حضور در دهکده بازی‌ها را ندارند.

از طرفی گزینه لغو حضور تماشاگران همچنان روی میز مسئولان برگزاری مسابقات وجود دارد. از دید سامورایی‌ها حالا که مسابقات به هر طریقی برگزار خواهد شد، نباید حواشی احتمالی برای ژاپنی‌ها و مسئولان برگزاری بازی‌ها دردسرساز شوند. کمیته محلی برگزاری المپیک توکیو، کمیته‌های بین‌المللی المپیک و پارالمپیک، دولت ژاپن و فرمانداری توکیو پایان هفته جاری نشستی برای تعیین سیاست‌های حضور محدود تماشاگران و سقف انتخاب شده ۱۰ هزار نفر در بازی‌های المپیک برگزار می‌کنند.

برخی از ستارگان ورزش دنیا مانند سرنا ویلیامز و رافائل نادال از حضور در المپیک توکیو انصراف دادند. به موازات این ۲ ستاره، بازیکنان فوتبال مانند وینیسیوس جونیور ستاره فوتبال برزیل، سون هیونگ مین کره ای, سرخیو راموس اسپانیایی و محمد صلاح مصری هم تیم ملی فوتبال امید کشورشان را در المپیک همراهی نمی‌کنند.

نقطه قوت این تورنمنت اعتراض ورزشکاران به سیاست‌های خصمانه برخی کشور‌ها است. در نسخه جدید دستورالعمل‌های کمیته بین المللی که به منظور شفافیت و راهنمایی بیشتر ورزشکاران در المپیک توکیو منتشر شده، برای ستاره‌های ورزشی فرصت بیان عقیده را فراهم آورده است.  ورزشکارانی که قصد تکرار ژست‌هایی همچون زانو زدن را در جریان المپیک دارند، پیش از ورود به زمین مسابقه و یا در جریان مراسم معرفی فردی و تیمی این امکان فراهم شده است.

نکته جالب ماجرا غیبت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا است. رئیس‌ جمهور آمریکا در بازی‌های المپیک تابستانی توکیو شرکت نمی‌کند و کاخ سفید در حال بررسی اعزام همسرش به ژاپن است. جن پساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز اظهار داشت: جو بایدن در المپیک توکیو شرکت نمی‌کند، اما همانند گذشته هیئتی به نمایندگی از آمریکا در المپیک حضور خواهند یافت.

با وجود همه مشکلات، همه گیری کرونا اصلی‌ترین معضل پیش روی سامورایی‌ها خواهد بود. اقدامات ضد کرونایی ژاپن در المپیک توکیو پس از مثبت شدن تست ۲ عضو هیئت آفریفایی سخت‌تر می‌شود. سیکو هاشیموتو، رئیس کمیته برگزاری المپیک توکیو اعلام کرد به دنبال مثبت شدن تست کرونای ۲ عضو هیئت ۹ نفره اوگاندا باید اقدامات سخت‌تر ضد کرونایی انجام شود. علاوه بر نحوه سفر به ژاپن باید چگونگی قرنطینه شدن ورزشکاران در دهکده المپیک یا شهر میزبان بازی‌ها روشن شود.  

یک دنیا برای حضور پرقدرت در المپیک توکیو دست به دست یکدیگر داده اند. شرایط برگزاری این رقابت‌ها نسبت به سایر ادوار تفاوت‌های بسیاری دارد و باید دید میزبانی ژاپنی‌ها از این رویداد حساس با حواشی در سطح جهانی همراه خواهد شد یا خیر.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار