وزارت امور خارجه کشور از موقف روسیه درباره بحران افغانستان و تاکید بر برقراری صلح در این کشور استقبال کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری جمهور، وزارت امور خارجه کشور می‌گوید که این وزارت از حسن نیت دولت فدراتیف روسیه مبنی بر حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران افغانستان، از طریق مذاکرات سازندهٔ صلح، قدردانی می‌کند.

این وزارت‌خانه با نشر اعلامیه‌ای گفته که دولت جمهوری اسلامی افغانستان با آن‌که طرف مستقیم موافقتنامهٔ صلح دوحه نبوده، همه تعهدات خود را، به‌شمول رهایی بیش از شش‌هزار زندانی طالب، عملی نموده است.

در اعلامیه آمده که دولت جمهوری اسلامی افغانستان همواره بر حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات تأکید کرده و به مذاکرات معنادار صلح به هدف تأمین آتش‌بس فراگیر و صلح دایمی در افغانستان متعهد می‌باشد.

اعلامیه افزوده که با این وجود، درحالی‌که خروج نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان در حال تکمیل‌شدن است، طالبان حملات خود را تشدید و گسترش داده‌اند.

وزارت امور خارجه تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی افغانستان، ضمن قدردانی از حمایت منطقه‌یی و بین‌المللی از دستاورد‌های دو دههٔ گذشتهٔ افغانستان زیر چتر جمهوری اسلامی افغانستان، خواهان ایجاد کمیته‌یی بین‌المللی به منظور نظارت از تطبیق مفاد قطع‌نامهٔ ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌باشد. ایجاد و نظارت این کمیته از تطبیق مفاد قطع‌نامه، به وضوح تثبیت خواهد کرد که طالبان در حالی‌که به هیچ تعهدشان برای رسیدن به صلح عمل نکرده‌اند، خشونت‌ها را به سطحی بلند برده‌اند که امنیت و ثبات کشور‌های منطقه را نیز تهدید می‌کند.

این در حالی است که ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز پنجشنبه (دهم سرطان) در یک نشست خبری در مسکو گفت که افزایش خشونت‌ها سبب بدتر شدن وضع بشری در افغانستان خواهد شد و این برای کشور‌های آسیای میانه نگران‌کننده است.

وی بیان داشت که افزایش خشونت‌ها در ولایت‌های هم مرز با کشور‌های آسیای میانه سبب بروز یک «بحران بشری» و افزایش شمار پناهجویان در منطقه خواهد شد - آنچه به گفته وی برای مسکو نگران کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواست تا به درگیری‌های مسلحانه پایان داده و مذاکرات «سازنده» را برای برقراری صلح در افغانستان آغاز کنند.

این مقام روس بیان داشت طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان باید تعهدشان را در پیوند به مذاکرات صلح، تنها در حرف نه بلکه باید با «اقدامات واقعی» نشان دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.