مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک گفت: عملیات مبارزه شیمیایی با آفت‌های کلیدی خرما در ۳۸۰ هکتار از نخلستان‌های خور و بیابانک آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید حکمت موسوی مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک گفت: 'زنجره خرما'، 'کنه گرد آلود'، 'سوسک شاخدار کرکدنی' و 'شپشک شفاف'، از مهمترین آفت‌هایی است که هرسال به محصول خرمای نخلستان‌های  شهرستان خور و بیابانک خسارت وارد می‌کند.

او رعایت بهداشت زراعی، هرس درختان، تغذیه مناسب با کود‌های مورد نیاز و مبارزه به موقع را از راهکار‌های مقابله با این آفت‌ها برشمرد.

موسوی افزود: با توجه به افزایش دمای هوا، فعالیت این آفت‌ها بیشتر شده و خسارت فراوانی به محصول خرما وارد می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک افزود: بیشترین نخلستان‌های این شهرستان، با ۱۵۰ هکتار در روستای مهرجان و گرمه قرار دارد.

به گفته او، در هر هکتار نخلستان خور و بیابانک حدود ۲۰۰ نفر نخل وجود دارد که به طور متوسط از هر هکتار سه تن خرما برداشت می‌شود.

موسوی افزود: خور و بیابانک تنها شهرستان خرما خیز استان اصفهان است که هرسال حدود ۷۵۰ تن خرما از اوایل شهریور تا پایان آبان از آن‌ها برداشت می‌شود.

از مجموع ۷۸۰ هکتار نخلستان خوروبیابانک ۵۲۰ هکتار آن در سرمای سال ۸۶ از بین رفت و تنها ۲۵۰ هکتار آن باقی ماند که طی یک دهه اخیر ۱۳۰ هکتار آن دوباره احیا شده است.

کبکاب، کرمانی، خدشکن، قصب، زاهدی، پیارم، مضافتی، برحی و مجول از ارقام مرغوب خرمای این شهرستان است.

بیش از ۶۵ درصد از جمعیت خور و بیابانک به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و سالانه بیش از ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی در این شهرستان تولید می‌شود.

آب مورد نیاز ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی زیرکشت این شهرستان از ۵۸ حلقه چاه کشاورزی و ۷۶ رشته قنات و حدود ۴۰ چشمه تأمین می‌شود و سالانه ۱۳ هزار تن محصول زراعی و باغی اعم از گندم، جو، آفتابگردان، چغندر، شلغم، پنبه، یونجه، روناس، زعفران، سیر، خرما، انار، پسته، زیتون، انجیر، بادام، گردو، آلو زرد، توت و زردآلو در آن تولید می‌شود.
شهرستان خور و بیابانک در ۴۲۰کیلومتری شرق مرکز اصفهان واقع است و بیش از چهار هزار و ۸۵۰ بهره بردار بخش کشاورزی دارد.


منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار