به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بدون شک دانشگاه آزاد اسلامی عضو تأثیرگذار آموزش عالی کشور است، اظهار کرد: این دانشگاه در عرصه پزشکی و غیرپزشکی تأثیرات بسیار جدی در نظام آموزش عالی دارد و در دوران شیوع ویروس کرونا که با مسئله کمبود پرستار مواجه بودیم، دانشگاه که ۴۰ درصد پرستاران کشور را تربیت کرده است، توانست نقش آفرینی خوبی در این حوزه در سراسر کشور داشته باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم نقش این دانشگاه را در فرآیند توسعه کشور ببینیم، این نقش غیرقابل انکار و بسیار جدی است، البته دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع مختلف توسط دولتها مورد بیمهری قرار گرفت و در سالهای اخیر شاهد بیشترین کملطفی نسبت به این دانشگاه بودیم. نوع نگاه مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشان داد که خوب میدانند خادم ملت کسی است که نگاه یکجانبه به مردم ندارد.
او با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ یک سؤال در برابر دانشگاه قرار گرفت که آموزش عالی به آن فکر نکرده بود، تصریح کرد: سوال این است که چرا شرکت کنندگان در رشته تجربی ۶ برابر رشته ریاضی شده اند و متقاضیان رشته ریاضی حتی از زبانهای خارجی نیز کمتر شده است؟ با توجه به اتفاقات چند سال اخیر، از سال ۱۳۹۳ سالانه ۱۵۰ هزار دانشجو در دانشگاهها کاهش یافت، اما هیچ کسی به دنبال چاره آن نبود، در صورتی که اگر در سال ۱۳۹۰ متولدین ۱۳۷۲ را با ۵ سال قبل از آن مقایسه میکردند، به این نتیجه میرسیدند که ۱۸ سال آینده با کاهش جمعیت دانشجویی مواجه میشوند و نباید هزینههای دانشگاه را صرف ساختمان سازی و هزینههای اضافی کنند.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه آموزش باید عمقی، کاربردی و فایدهمحور باشد، گفت: نگاه ما به دانشگاه آزاد اسلامی این است که این دانشگاه یک جامعه همبسته و یک خانواده بزرگ است که باید در آموزش خود تحول ایجاد کند، چرا که دیگر شیوه آموزش گذشته خریدار ندارد. در عین حال به این موضوع واقف هستیم که هر جامعه در جهت زندگی بهتر نیاز به آموزش دارد و آموزش را نمیتوان از جامعه گرفت، اما این آموزش نیازمند تحول است.
طهرانچی ادامه داد: اگر جوان بیکار است، نشان میدهد که آموزشها منجر به آمادگی و بسترسازی اشتغال جوانان نمیشود و آموزش کانون و بستر پیشرفت در زندگی نیست، بنابراین باید آموزشی که فردای امتحان از یاد دانشجو میرود را به آموزش عمقی، کاربردی و فایدهمحور تغییر داد.
تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی باید بر تحول در آموزش باشد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تمرکز این دانشگاه باید بر تحول در آموزش باشد، به طوری که پژوهش، فناوری، شرکتهای دانش بنیان و ... منجر به تحول در آموزش شود، بنابراین اگر اقتصاد شهرهای دهدشت و گچساران قرار است تغییر کند، راه آن تحول در آموزش جوانان این شهرهاست. به نوعی میتوان گفت که توصیه به اهتمام داشتن به امور مسلمین در دانشگاه، ارائه آموزش مفید، کاربردی و عمیق است.
او با بیان اینکه در گام دوم انقلاب، علم و پژوهش محور است و باید آن را جدی گرفت، گفت: دانشگاه در جامعه معنا پیدا میکند و به ما هو دانشگاه معنا ندارد، همانطور که یک فروشگاه و بازار بدون مشتری و شهر بیمعناست. دانشگاه بی جامعه نیز معنایی ندارد. درست است که دانشگاه کشف اسرار الهی را برعهده دارد، اما واقعیت این است که دانشگاهها نسبت به چند سده قبل متفاوت شده اند و اکنون به عنوان سازمان تولید و انتقال دانش تخصصی پس از کشف اسرار الهی نقشآفرینی میکنند تا بتوانند به کشف مهارتهای مورد نیاز جامعه و ارتقای مطلوب همچنین آگاهیهای فرهنگی و اجتماعی با رویکرد خلق فناوری بیانجامد.
طهرانچی با تأکید بر اینکه کشف پدیدهها و توجه به منافع مردم از کارکردهای مهم دانشگاه است، تصریح کرد: علم برای علم نداریم، بلکه علم برای مردم است و فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی باید اثرات اجتماعی و اقتصادی همچون افزایش بهرهوری کسب و کارهای موجود، جذب سرمایهها از بازارهای مالی و جهانی، خلق کسب و کارهای جدید، عرضه افراد بسیار ماهر به بازار کار، عرضه منابع اجتماعی به معنای خاص و عالم از طریق ارتقای سیاست عمومی و خدمات عمومی و... را در پی داشته باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: مدیران گروه واحدهای این دانشگاه نسبت به شغل دانشجویان مسئول هستند. حل مسئله باید به عنوان قدرت دانشگاه مطرح باشد و دانشگاه باید بین فشار دانش و کشش بازار، بین منافع اقتصادی و اجتماعی، تبادل دانش به وجود آورد.
او با بیان اینکه دانشگاه باید به دانشجویان مهارت تعامل، کار گروهی، حل مسئله، کارآفرینی و مدیریت بیاموزد و پژوهش منجر به افزایش قدرت اقتصادی کشور و دانش فنی شود، گفت: برای تحقق این هدف، لازم است که مأموریتهای مطالعاتی صنعتی در دانشگاه آزاد اسلامی تعریف شود تا پژوهشگران این دانشگاه به صنایع، مزارع و... بروند و مسائل را دریابند تا بتوانیم آموزش را مبتنی بر نیاز جامعه و صنایع اصلاح کرده و ارتقا دهیم. بدین منظور باید بین دانشگاه و بخشهای تجاری و صنعتی رفت و آمد ایجاد شود. افزایش بهره وری، ارتقای تکنولوژی و دانش فنی باید با تعامل صنایع در دانشگاه دنبال شود.
طهرانچی با تأکید بر اینکه ارائه رشتههای دانشگاه آزاد اسلامی باید از عرضهمحور به آمایشمحور تبدیل شود، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید حل مسئلهمحور و کادرساز محلی، پیشران محلی و رشددهنده باشد. شبکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای سه زیرشبکه «علوم و تحقیقات حل مسئله، «فناوری و نوآوری» و «مهارت و کارآفرینی» است. برای شکل گیری این شبکه باید دانشکدههای موضوعمحور و دانشکدههای چندرشتهای موضوعی داشته باشیم.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دانشگاه باید جامعه و محیط بیرون را ببیند و بتواند دانش ضمنی را به دانش مستند تبدیل کند.
او با بیان اینکه مدرسه داری عادی در دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع است، گفت: مدارس سما باید تحولی باشند و اساتید علوم تربیتی دانشگاه باید با این مدارس در ارتباط بوده و دانشجویان رشتههای مرتبط هم کارورزی خود را در این مدارس بگذرانند.
انتهای پیام/