طهرانچی درباره مشکلات شیوه جذب دانشجوی دکتری و انتقادات وارد شده به آن توضیحاتی داد.

محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتقاد به شیوه جذب دانشجوی دکتری در کشور اظهار کرد: دوره دکتری در ایران از سمت و سوی "نخبگانی" به سمت و سوی "اجتماعی" سوق پیدا کرده است. 

رئیس دانشگاه آزاد افزود: شرایط گرفتن دانشجوی دکتری در کشورهای جهان در چارچوب نخبگانی با محوریت استاد راهنماست و حتی دانشگاه در این مسیر جذب، دخالتی ندارد در حالی که در کشور ما این شیوه جذب از مسیر نخبگانی خارج شده و در جذب دانشجوی دکتری، عدالت و شایستگی در برابر هم قرار گرفته اند.

او ادامه داد: در کشور ما به لحاظ اینکه شیوه جذب دانشجوی دکتری یک مسئله اجتماعی شده و کلا شیوه جذب دانشجوی دکتری اجتماعی شده است، عدالت در برابر شایستگی به عنوان دو رقیب در این شیوه جذب مطرح شده اند. 

رئیس دانشگاه آزاد گفت: دوره دکتری نیازمند یک انطباق زمینه ای بین استاد راهنما و دانشجو است لذا وقتی به سمت عدالت در شیوه جذب دانشجو رفته ایم، انطباق زمینه ای را حذف کرده ایم. 

او ادامه داد: باید سعی شود بین عدالت و شایستگی به یک نقطه تعادل برسیم؛ امیدواریم راه حلی برای رفع مشکلات در پذیرش دانشجو به دست آوریم.

طهرانچی بیان کرد: هر مسئله ای که اجتماعی شود، اصل موضوع عدالت می شود، اگر از منظر عدالت به شیوه جذب دانشجو نگاه کنیم، درست است اما اگر از منظر شایستگی نگاه کنیم این شیوه جذب در دکتری اشتباه است. 

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: حرف استادان و انتقاد آنها به شیوه جذب دانشجوی دکتری درست است و آنها حق دارند دانشجویی را که قرار است 5 سال با آنها کار مستمر پژوهشی داشته باشند را خودشان انتخاب کنند. 

او ادامه داد: کشورهای مختلف دنیا بر اساس شیوه دوم، دانشجو جذب می‌کنند. اکنون دانشجویان از داخل کشور اطلاعات و رزومه علمی خود را برای دانشگاه های خارج ارسال می‌کنند و مورد پذیرش قرار می‌گیرند نه با استفاده از کنکور و آزمون. 

طهرانچی گفت: بحث کشور ما عمومی شدن دوره های دکتری در کشور است زیرا هر مسئله ای که برای ما این جنبه را پیدا کند، رعایت عدالت در آن ارجحیت پیدا می‌کند.  باید بین این دو شیوه یک مسیر میانه و مطلوبی را انتخاب کنیم. 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۱ تير ۱۴۰۰
فعلا که هم از لحاظ نخبگانی وهم از لحاظ اجتماعی دور شده وشده پولکی ، پــــــــــــــــــــــــــــــــــول بده ارشد ودکتری از دانشگاه آزاد بگیر . راحت بدون کنکور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۱ تير ۱۴۰۰
یعنی میشه این استعفا بده و با رفقا و دوستان بازنشسته اش بره دنبال رشته تخصصی خودش .
Iran (Islamic Republic of)
شیری
۲۲:۳۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
خب تو چکار کرده ای ؟ بعنوان رییس دانشگاه آزاد جلوی پذیرش مدیران و سیاسیون و آقازاده ها رو در دکترای تهران مرکز و علوم و تحقیقات گرفتی یا نه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی !
آخرین اخبار