مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر گفت: با سرشماری صورت گرفته مشخص شد جمعیت آهوان در هر دو جزیره خارگ و خارگو نسبت به پارسال افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرهاد قلی نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: آماربرداری تابستانه آهوان خارگ و خارگو با همکاری کارشناسان این اداره کل و محیط‌بانان پناهگاه حیات وحش خارگ برای برآورد آخرین تغییرات جمعیتی آهوان جزیره پس از زادآوری بهاره صورت گرفت که نتایج آن نشان دهنده افزایش جمعیت این آهوان نسبت به سال قبل در هر دو جزیره است.

او ادامه داد: اکنون در جزیره خارگو که با تعداد ۱۰ مولد اولیه در اوایل دهه ۹۰ آهودار شده بود، حدود ۱۶۰ راس آهو زیست دارند و تعداد آهوان در جزیره خارگ هم به بیش از هزار و ۷۰ راس رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر عنوان کرد: با توجه به شرایط مناسب زیستگاهی و همیاری مردم دوستدار محیط زیست خارگ، جمعیت آهوانافزایش داشته است اما از سوی دیگر با توجه به ظرفیت محدود جزیره برای زیست این پستاندار شاخص، ادامه روند کنونی، شرایط زیستی آن‌ها را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کند و لازم است تصمیمات مدیریتی برای تعدیل جمعیت آن‌ها صورت گیرد.

رئیس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر هم گفت: پناهگاه حیات وحش خارگ در شهرستان بوشهر یکی از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر است که گونه حمایت شده آهو شاخص‌ترین گونه حیات وحش آن به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید


 خسرو درویشی افزود: به منظور مدیریت جمعیت آهوان که بیش از ظرفیت قابل زیست جزیره (کمتر از صد هکتار) است، در دهه کنونی چند بار عملیات تعدیل و کاهش متوازن جمعیت آن‌ها اجرا شده است، اما در چند سال گذشته به علت مشکلات اجرایی، این اقدام مدیریتی مسکوت مانده است که امیدواریم با همراهی همه نهادهای این جزیره به ویژه بخشداری و دستگاه‌های امنیتی پس از هماهنگی با سازمان مرکزی، به زودی اجرای این طرح از سرگرفته شود.

او ادامه داد: در دو سال گذشته طرح حفاظت از آهوان خارگ به منظور کاهش تلفات جاده‌ای و حفاظت بهتر از این گونه در جزیره اجرایی شده که باعث کاهش تلفات جاده‌ای آن‌ها شده است و با استمرار این طرح که همکاری همه نهادها را نیاز دارد، در کنار فعالیت‌های مدیریت جمعیت آن‌ها، تلاش می‌شود مشکلات زیستگاهی این گونه جانوری کاهش یابد.

رئیس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به انجام عملیات سرشماری آهوان در خارگو، این جزیره را از جزایر بکر و مهم استان برشمرد که با آهو دار شدن آن در یک دهه اخیر بر تنوع ژنی و زیستگاهی این گونه در استان افزوده شده است.

درویشی گفت: با توجه به غیر مسکونی و غیر صنعتی بودن جزیره خارگو، با انجام اقدامات حمایتی لازم، این زیستگاه به عنوان پشتوانه مهمی برای تقویت ساختار جمعیتی آهوان خارگ خواهد بود و باید از همکاری مردم محلی و نهادهای نظامی برای مشارکت در طرح حفاظت از آهوان خارگو قدردانی کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.