سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در سال ۱۴۰۰، ۱۵۰ میلیون دلار هدف‌گذاری برای ساخت داخلی کرده ایم که تاکنون ۵۰ میلیون دلار شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جواد خزاعی سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت روز ملی صنعت و معدن گفت: برای صرفه جویی اقتصادی از محل ساخت داخل، از سوی وزارت صمت ۱۳۴ میلیون دلار برای خراسان رضوی هدف‌گذاری شده بود که ما ۱۴۰ میلیون دلار را در سال گذشته شناسایی کردیم و برای سال ۱۴۰۰ نیز ۱۵۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده است که تا امروز ۵۰ میلیون دلار شناسایی کردیم که مبادرت به ساخت داخل کردند.

او از اندازی سامانه تسهیل در خراسان رضوی از تیرماه ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: راه اندازی این سامانه موجب تسهیل فرآیند‌ها و الکترونیکی شدن آن‌ها می‌شود و امیدواریم در ۶ ماهه اول امسال امور مربوط به کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید به صورت الکترونیک انجام شده و قابل رصد و پیگیری شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: یکی از اهداف سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، راه اندازی واحد‌های تعطیل است و در این راستا در سال گذشته ۱۲۲ واحد تعطیل در استان به چرخه تولید بازگشتند.


بیشتر بخوانید


خزاعی بیان کرد: در خراسان رضوی ۵۴۰۰ پروانه صنعتی داریم که ۶۷۱ واحد معادل ۱۲.۵ درصد، تعطیل هستند و شناسایی دقیق واحد‌های تعطیل را با کمک خانه صنعت، معدن و تجارت آغاز کرده ایم که تا کنون ۵۴۵ واحد شناسایی شده اند.

او با بیان اینکه در سال پشتیبانی از تولید، یکی از مشکلات ما در استان بحث زیرساخت‌ها است تصریح کرد: زمین برای سرمایه گذاری در استان کم داریم و از طرفی در خود واحد‌های صنعتی فضا و سالن‌های مسقفی را افزون بر نیاز خود واحد تولیدی داریم و برابر قانون نمی‌توانستیم دو پروانه در یک پلاک ثبتی داشته باشیم که با پیگیری‌هایی که از سوی استان خراسان رضوی در هیئت مقررات زدایی انجام شد این امکان فراهم شد که در یک پلاک ثبتی دو پروانه را صادر کنیم و چنانچه یک واحد صنعتی سالن اضافه داشته باشد و بتواند امکانات برق و آب آن را تامین کند، بتوانیم پروانه جدیدی را برای آن واحد صادر کنیم.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: قبل از شروع کرونا در خراسان رضوی دو واحد تولیدی ماسک با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار عدد در روز و با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کردند که با پیگیری‌های انجام گرفته بعد از شیوع کرونا هم اینک ۲۹ واحد تولیدی با ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون عدد ماسک در اسنان داریم که مازاد بر نیاز استان است و تولیدکنندگان به دنبال صادرات آن هستند.

خزاعی اظهار کرد: قبل از کرونا ۱۱ واحد تولیدی مواد ضدعفونی کننده و ژل دست داشتیم، اما بعد از کرونا هم واحد‌های موجود افزایش ظرفیت داده اند و هم واحد‌های شوینده و عطر و ادکلن، با تغییرات جزئی در خط تولیدشان مبادرت به تولید این مواد کردند و در حال حاضر ۲۵ واحد تولیدی در این زمینه فعال هستند که درخواست صادرات محصولشان را دارند، همچنین قبل از شیوع کرونا، دو واحد تولید الکل با ظرفیت تولید ۱۵ هزار لیتر داشتیم که بعد از شیوع کرونا ظرفیت تولیدشان ۲۰ هزار لیتر افزایش یافته و این واحد‌های موجود طرح توسعه دارند که بزودی ظرفیت تولیدشان به ۴۰ هزار لیتر در روز می‌رسد.

او افزود: در زمینه تولید ملت بلون نیز، در گذشته یک واحد تولیدی در همدان داشتیم، اما هم اکنون ۴ واحد تولیدی ملت بلون داریم که نیاز به این پارچه را رفع نموده اند، همچنین در زمینه تسهیلات صندوق شکوفایی برای واحد‌هایی که در ارتباط با کرونا تولیداتی دارند، ۶۴ میلیارد ریال تسهیلاتی اخذ نموده ایم.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در حاضر ۱۱۶۲ معدن در استان داریم که ۱۱ هزار نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند و استخراج اسمی معادن استان حدود ۴۰ میلیون تن در سال است و ۳۱ میلیون تن نیز تولیدات معدنی در سال داریم.

خزاعی بیان کرد: میزان ذخایر معدنی کل استان ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن است و از لحاظ استخراج برخی مواد معدنی مانند فیروزه، در کشور برند هستیم، همچنین نیمی از ذخایر سنگ آهن کشور در خراسان رضوی و در شهرستان‌های خواف و تایباد است و از نظر کرومیت و مس هم جایگاه خوبی در کشور داریم.

او تصریح کرد: از استاندار درخواست نمودیم که اجازه پهنه بندی را در استان به ما بدهند و در حال حاضر هفت پهنه معدنی استان را که حدود ۶۷ هزار کیلومترمربع است تعیین تکلیف کرده ایم، که از لحاظ شناسایی ذخایر مس و آهن، تقریبا نیمی از استان تعیین تکلیف شده است و دو پهنه دیگر در استان داریم که تعیین تکلیف نشده و در دست اقدام است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: از این ۷ پهنه که تعیین تکلیف شده، ۷۷ تارگت معدنی به ما معرفی شده است که قدم خوبی در راستای اکتشافات سیستماتیک و اکتشافات علمی بوده و درخواست ما از استاندار، اجازه تعیین تکلیف تمام پهنه‌های معدنی استان است.

خزاعی اظهار کرد: سه پهنه اکتشافی دیگر را هم در دست اقدام داریم که یک پهنه در صالح آباد قراردارد که در مزایده عمومی سازمان قرار داده شده است و یک پهنه در منطقه جغتای به شرکت ملی مس ایران یک پهنه در منطقه بردسکن و گناباد به شرکت صنعتی و معدنی چادرملو قرار است واگذار نماییم.

او افزود: درخواست دیگر ما از رئیس شورای معادن استان این بود که معادن به افرادی که دارای صلاحیت مالی و فنی هستند واگذار شود و به خاطر مشکلات قانونی که داشتیم، راهکار اصلی آن برگزاری مزایده عمومی بود که با همت استاندار این مشکل رفع شد و در بهمن ماه سال گذشه مزایده بزرگ برگزار شد و امسال هم به دستور وزیر صمت در مزایده کشوری خرداد ماه ۳۴۸ معدن شامل گواهینامه کشف و پروانه اکتشاف و پروانه بهره برداری در مزایده ما قرار گرفت که ۵ تیرماه ۱۴۰۰ آخرین مهلت ارایه پیشنهادات بود که اولین جلسه مزایده را با حضور ۲۵۹ نفر شرکت کننده برگزار نمودیم.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در بحث معادن یکی از مشکلات اصلی، فرسودگی ماشین آلات معادن است که راهکار ما آزادسازی واردات ماشین آلات دسته دوم تا ۱۰ سال ساخت بود که با پیگیری‌های انجام شده مجوز آن صادر شد و همه بهره برداران می‌توانند از محل ارز اشخاص یا ارز حاصل از صادرات، ماشین آلات دست دوم را وارد کنند.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.