پا در شهر مهران که می گذاری جمله‌ای تو را با خود به آن روزها می برد: مهران سجده گاه شهیدان، لطفا با وضو وارد شوید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، آری اینجا مهران است، کوچه هایش همگی مزین است به نام شهیدانی که در همین کوچه‌ها مظلومانه به شهادت رسیدند، مهرانی ها می گویند اسمشان را بر گوشه گوشه‌ شهرمان حک کردیم تا هرگاه که آدرس منزلمان را می‌دهیم بدانیم از گذرگاه خون کدام شهید است که با آرامش به خانه می‌رسیم.

آخرین بار رژیم بعث عراق آن را در سال ۱۳۶۵ به تصرف خود درآورد، روزگاری که مدعیان حقوق بشر از یک طرف قطعنامه‌های ظالمانه برعلیه ملت ایران تصویب می کردند و از طرف دیگر از طریق کشور‌های پوششی به رژیم بعثی عراق تسلیحات و بودجه می‌رساندند .

شعار‌های دست نویس عراقی‌ها بر پیکر‌ی دیوار‌های این شهر‌های مرزی خبر از جدایی تلخ برای مهرانیان می‌داد: آمده ایم تا بمانیم.

صدامی که به دلیل مسائل امنیتی کمتر در خط مقدم جنگ حضور می‌یافت، این بار اما قصد داشت شخصا عملیات جنگ را فرماندهی کند به همین منظور در پاسگاه گرمیشه در نقطه صفر مرزی سنگر بتونی زیر زمین ایجاد می‌کند که به دلیل حضور متعدد صدام در آن، بعد‌ها به دیدگاه صدام یا " سنگر صدام " معروف شد، سنگری که اگر چه نامش یک سنگر بود، اما تمامی بخش‌های یک مقر استراتژیک همچون دیدگاه فرماندهی، سالن جلسات و ... در آن تعبیه شده بود.

اگر از کسانی باشید که صحنه‌های جنگ را دنبال کرده اید اینجا همان مکانی است که وقتی مهران تصرف شد، رئیس جمهور جنگ طلب عراق، شاه اردن را به عنوان مهمان ویژه دعوت کرد و با دوربین چگونگی تصرف شدن مهران را تشریح می کردند.

 

مهران دیروز قدمگاه شهیدان، امروز قدمگاه زائران

مهران، مهریه‌ فاو

درگیری‌ها بالا گرفت تصرف فاو در عملیات والفجر ۸ به دست رزمندگان اسلام شوک سختی را به صدام و حامیانش وارد کرد، در پی این شکست دستگاه‌های اطلاعاتی غرب و کمپانی‌های عظیم تسلیحاتی اروپایی، آمریکایی کمک‌های آشکار خود را به سوی بغداد سرازیر کردند.

دفاع متحرک در دستور کار مشاوران خارجی بغداد قرار می گرد و در نتیجه حملات متعدد در غرب کشور، مهران اولین قربانی دفاع متحرک آمریکایی، اروپایی می‌شود.

جنگی که مدت هاست در این شهر آغاز شده، این بار با هدف کشتار، اشغال و تخریب در دستور کار رژیم بعثی عراق قرار می گیرد، در جریان اشغال شهر مهران زیرساخت‌های این شهر توسط ارتش بعثی ساقط شد، دشت‌های این منطقه به انواع مین‌های جنگی آلوده شد و به طور کلی مهران رنگ خون به خود گرفت و بالاخره این شهر مرزی کوچک که کم‌ترین تجهیزات و امکانات را در اختیار داشت در اردیبهشت ۱۳۶۵ برای چندمین بار به تصرف دشمن درآمد.

مهران باید آزاد شود

با پیگیری‌های حضرت امام  و جلسات متعدد فرماندهان و اقدامات مختلف تیم‌های شناسایی، تصمیم بر انجام عملیات کربلای یک، گرفته شد، درنتیجه آن ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه مورخ نهم تیر ۱۳۶۵ با این عملیات یعنی کربلای یک و با رمز یا ابوالفضل العباس (ع) ادرکنی، خواب پیشنهاد آزادسازی مهران در مقابل آزاد سازی شهر فاو رژیم صدام هیچ وقت تعبیر نشد.

با اجرای این عملیات، شهر مهران بعد از ۴۵ روز اشغال باز پس گیری و بیش از ۱۷۵ کیلومترمربع از اراضی اشغال‌شده، ارتفاعات قلاویزان، کله‌قندی، رضاآباد، پاسگاه مرزی بهرام‌آباد، جاده مهران دهلران به تصرف رزمندگان اسلام درآمد و شهر‌های بدره و زرباطیه عراق زیر دید و تیر قوی نیرو‌های اسلام درآمد.

در این عملیات که ۱۰ روز ادامه داشت (۹ تا ۱۹ تیر) حدود ۷۰۰ هموطن شهید و ۴۵۰۰ نفر نیز به درجه پرافتخار جانبازی نائل آمدند، همچنین حدود ۹ هزار نفر عراقی کشته، بیش از ۱۲۰۰ نفر عراقی اسیر و تعداد زیادی تانک، تجهیزات زرهی، خودور و اسلحه به غنمیت رزمندگان اسلام درآمد.

مهران دیروز قدمگاه شهیدان، امروز قدمگاه زائران

سردار دل‌ها در مهران

چراغی از راویان دفاع مقدس با بیان اینکه این عملیات مظهر ولایت مداری و ازخود گذشتگی رزمندگان است بیان داشت: دشمن بعثی بیش از ۷۰ گردان مسلح را در منطقه مهران مستقر و تمام زمین‌های دشت‌های مهران را به انواع مین‌های بروز آن زمان مسلح کرده بود.

او اشاره کرد: در آن زمان بیش از ۱۰ محور عملیاتی داشتیم که یکی از محور‌ها در همین ارتفاعات قلاویزان و یادمان شهدا بود که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرماندهی آن را عهده دار بود و در نتیجه آن لشگر ۴۱ ثارالله توانست از شهر مهران تا ارتفاعات قلاویزان را پس بگیرد.

کار بازسازی در شهر مرز مهران پس از پایان رسمی جنگ تحمیلی آغاز شد، مرز مهران پس از سرنگونی رژیم بعثی در سال ۱۳۸۲ با پیشنهاد وزارت امور خارجه کشور از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان مرز بین‌المللی شناخته شد.

این شهرستان، پیشانی توسعه و کلید طلایی افتخار دروازه عتبات عالیات ایلام، چند سالی است امن‌ترین گذرگاه و نزدیک‌ترین معبر برای رسیدنبه وصال جانان و زیارت کربلا است .

مهران در مسیر توسعه

نیزار‌های دیروز مهران جای خود را به کشتزار‌هایی دادند که از آن‌ها بوی کار و تولید به مشام می‌رسد، زمین‌هایی که میدان مین بودند حالا، اما محل کار و تلاش و تولید است، اتوبوس‌هایی که دیروز خیل عظیم رزمندگان را با نوای کربلا کربلا ... به خط مقدم رزم در مهران می‌رسانند امروز با همان نوا زائران را به پیشگاه سرو و سالار شهیدان می‌فرستد.

دشت‌های وسیع این خطه، رنگ خون شهیدان را در خود دارند، همان‌هایی که دیروز در همین خاک نگذاشتند یک سانت از مرز کشور جابجا شود تا امروز نامشان تضمین امنیت در بزرگ‌ترین مرز زمینی کشور باشد، به برکت قدم‌های جان برکفان روزگار، امروز صادرات و مراودات تجاری در پایانه مرزی مهران به عنوان یکی از بهترین مرز‌های کشور در حال انجام است و از حال خوش تجارت خبر می‌دهد.

سیاهی رزمنده دیروز و کشاورز امروز می گوید: هر جنگی آثار و عواقب خود را به دنبال دارد، اما خوشبختانه خیلی زود مردم مهران به عرصه بازسازی، کار و تلاش برگشتند و بخش عظیمی از دشت‌های این منطقه زیرکشت محصولات کشاورزی رفت به طوری که این شهرستان هم اکنون قطب تولید محصولاتی همچون کلزا و گندم در استان است.

حال خوب کشاورزی در دشت‌های مهران

او افزود:همین دشت‌هایی که ما در حال کشت در آن‌ها هستیم زمانی میدان مین بوده که خوشبختانه امروز پاکسازی شده و برکت آن روزها، خوشبختانه امروز هم تولید و اشتغال در این مزارع بسیار مطلوب است.

رضا از جوانان شهرستان مهران با اشاره به زیرساخت‌های این شهر اظهار داشت: با باز شدن پایانه مرزی مسافری در این مرز چند سالی افتخار خادمی زائران اباعبدالله الحسین (ع) نصیب مردم این شهرستان شده است که برای ارائه خدمات مطلوب‌تر نیازمند ارتقای بیشتر زیرساخت‌های این منظقه هستیم.

مهران دیروز قدمگاه شهیدان، امروز قدمگاه زائران

ضرورت ثبت آزاد سازی مهران در تقویم ملی

فولادی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ایلام با اشاره به اینکه ثبت سالروز آزادسازی مهران در تقویم ملی به عنوان مطالبه همگانی مردم این استان در دست پیگیری است اظهار داشت: این خواسته به حق مردم استان ایلام سال هاست که همچنان ابتر مانده است، اما رایزنی‌ها و مکاتبات متعددی در این زمینه صورت گرفته تا شورای فرهنگ عمومی با تصویب این روز در تقویم موافقت کند.

فولادی ادامه داد: رایزنی، مکاتبه و گردش کار (مطالبات مطرح شده) در خصوص ثبت ملی سالروز آزادسازی مهران انجام شده و در این راستا از تمام ظرفیت‌های موثر استان از جمله نماینده، ولی فقیه در استان، استاندار و رسانه‌ها برای تحقق این امر بهره گیری شده است.

آری امروز بر پهنای دشت‌های وسیع این خطه خون رنگ، شهیدان مارا به نظاره نشستند همان‌هایی که دیروز در همین خاک مقدس به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین (ع) اقتدا کرند و در خون غلتیدند تا امروز در این دیار از افتخار آفرینی شان بگوییم.

 

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۰ تير ۱۴۰۰
درود خدا بر همه شهیدان
درود خدا بر حاج قاسم
درود خدا بر شهید پرویز بیات که در این عملیات شهید شد
شادی روح شهدا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
مرز بین المللی فقط مرز خسرویه وسلام