روستای زرده پشت‌کوه‌های بلند دالاهو و در پایین دست چند روستای دیگر قرار دارد. این روستا باغات زیتون زیادی دارد، اما این روز‌ها مردمان این دیار برای آبیاری باغات خود با مشکل مواجه شده اند .

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، روستای زرده پشت‌کوه‌های بلند دالاهو و در پایین دست چند روستای دیگر قرار دارد. این روستا باغات زیتون زیادی دارد، اما این روز‌ها مردمان این دیار برای آبیاری باغات خود با مشکل مواجه شده و مردم روستا‌های بالادست به دلیل برخی اختلافات و دلخوری‌ها، آب را روی باغات زرده بسته و اجازه نمی‌دهند آبی به باغات زرده برسد.

شیرمحمد کرمی رئیس شورای روستای زرده با اشاره به مشکلاتی که مردم روستا برای آبیاری باغات زیتون خود دارند، گفت : مردم روستا‌های بالا دست روستای زرده شامل پنج روستای قُلقُله، یاران، داراب، گوش کری و ژالکه بخاطر دلخوری‌ها و اختلافات قومی و قبیله‌ای که اتفاقا مردم روستای زرده هیچ نقشی در آن نداشته‌اند، اجازه جاری شدن آب در کانال‌های آب را برای آبیاری باغاتمان نمی‌دهند و آب را بر روی باغات زیتون روستای زرده بسته اند.

او گفت: از مردم روستا‌های بالادست روستای زرده درخواست داریم تا بیش از این باغات زیتون روستا را در تنگنای خشکیدگی، به ویژه در سالی که با خشکسالی مواجه هستیم قرار ندهند و اجازه بدهند مردم روستا از حق طبیعی خود برای آبیاری باغاتشان استفاده کنند.

رئیس شورای روستای زرده با اشاره به وساطت نیرو‌های امنیتی و حتی بزرگان منطقه برای رفع این دلخوری ها، افزود: مردم باید با هم همراه شده و نگذارند برای هم ولایتی هایشان مشکلی ایجاد شود.

او اشاره‌ای هم به سطح باغات زیتون در روستای زرده داشت و افزود: این روستا بیش از ۳۰۰ هکتار باغ زیتون دارد.

اکبر میرزایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دالاهو با بیان اینکه باغات روستای زرده حدود یک ماه است مشکل آبیاری دارند، گفت: این مشکلات را مردم روستا‌های بالادست برای باغداران زرده بوجود آورده اند و بخاطر برخی دلخوری‌ها و اختلافات، اجازه استفاده آن‌ها از حق قانونی خود برای آبیاری باغاتشان را نمی‌دهند.

او با اشاره به رایزنی‌هایی که نهاد‌های ذیربط با مردم روستا‌های بالادست روستای زرده برای حل مشکلات داشته اند، گفت: پیگیری‌ها برای رفع دلخوری مردم روستا‌های بالادست زرده ادامه دارد و امیدواریم به زودی شاهد رفع کدورت‌ها باشیم.

او ادامه داد: برای حل مشکلات مردم روستای زرده نهاد‌های امنیتی هم پای کار آمده اند و امیدواریم مشکلات مردم این روستا به زودی مرتفع شود.

او افزود: جهاد کشاورزی در بخش ایجاد ساختار‌ها و کانال‌های آب مسئولیت دارد که هم اکنون هیچ مشکلی از حیث تجهیزات برای تخصیص آب به باغات روستای زرده وجود ندارد.

میرزایی با بیان اینکه عمده باغات زیتون شهرستان دالاهو در روستای زرده قرار دارند، گفت: شهرستان دالاهو ۵۵۰ هکتار باغ زیتون دارد که ۳۲۰ هکتار آن در روستای زرده قرار دارد.

میرزایی با بیان اینکه آبیاری نکردن باغات زیتون می‌تواند افت شدید عملکرد باغات روستا را منجر شود، گفت: در اثر تنش خشکی ناشی ازعدم آبیاری باغات احتمال افت بیش از ۵۰ درصدی عملکرد باغات در امسال و سال آینده وجود دارد .

منبع ایسنا

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.