به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، "با لباس سفید بری خونه بخت"، "سپید بخت بشی و با کفن سفید از خونه شوهر بیای بیرون " اینها یک نمونه از هزاران ضرب المثلی هست که برای تک تک ایرانیها آشناست، دعای خیری که همیشه بدرقه راه زوجهای جوان و نوعروسان و تازه دامادهای ایرانی میشود.
اما کمی که زیر پوست شهر میرویم و گوش شنوای درد دلهای پیر و جوان جامعه میشویم تازه به عمق مسائل پی میبریم.
ازدواج سفید، طلاق عاطفی، جشن طلاق، کودک همسری و... هزاران اصطلاح نوین دیگری که با مفهوم زندگی و خانواده در فرهنگ کهن ایرانی هیچ هم خوانی ندارد.
در فرهنگ غنی ایرانی ازدواج و پیوند زناشویی پایه و اساس یک خانواده و در نتیجه یک جامعه موفق و اخلاقی است، این رسوم در طول تاریخ به دفعات تغییر کردهاند و در میان اقوام، ادیان و مذاهب و حتی طبقات اجتماعی گوناگون به فراخور متفاوت هستند.
یکی از جامعه شناسان استان چهارمحال و بختیاری میگوید: بزرگان این سرزمین به منظور جلوگیری از سست شدن اخلاقیات در جامعه و کنترل انحطاط و فحشا و همچنین استواری تفکر و اندیشه زنان و مردان ایرانی، ازدواج را یکی از مهمترین ارکان جامعه بر شمرده اند.
بیاتی معتقد است:از دیدگاه اجتماعی چه در حیات اقتصادی، چه مادی، چه معنوی و روحانی این سنت نتایج پر ثمری دارد که مهمترین آن قوام خانوادهها و در نتیجه یک اجتماع است.
اما با پای گذاشتن به عرصه زندگی مدرن در چند سال اخیر و در نتیجه گسترش تمدن غربی در جامعه ایرانی این سنت نیک کم رنگتر شده است و به تبع آن پایههای اخلاقی جامعه ایرانی هم تا حدودی متزلزل شده است.
سید محمد موسوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: هماکنون به ازای هر پنج واقعه ازدواج، یک واقعه طلاق در استان ثبت میشود در حالی که در سال ۸۲ به ازای هر ۳۲ ازدواج یک طلاق ثبت میشد و در جامعه کنونی طلاق عاطفی در خانوادهها گسترش پیدا کرده است.
هم اکنون در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یک نمونه کوچک از پازل کشور اقدامات بسیاری در این راستا انجام شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح مشاوره روانسنجی حین ازدواج به صورت پایلوت در ۲ شهرستان لردگان و شهرکرد از دیماه پارسال تاکنون، گفت: در این مدت ۲۰۰ زوج برای مشاوره به این مراکز مراجعه کردهاند.
بیشتر بخوانید
سید محمد موسوی با اشاره به اینکه این طرح به عنوان پایلوت کشوری در حال اجراست، افزود: در این طرح، تیپ شخصیتی زوجین در یک فرآیند چند ساعته شناسایی میشود، تا مشاوران بتوانند بر اساس تیپ شخصیتی زوجین به آنها مشاوره ازدواج ارائه دهند.
به گفته او، این طرح از سوی برخی از زوجین و خانوادهها کمتر مورد استقبال قرار گرفته است و زوجین برای دریافت این مشاوره راضی به هزینه کردن دو تا سه میلیون ریال نیستند.
موسوی اظهار داشت: برای اجرای این طرح به بیش از ۲۴ میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا بتوان اجرای طرح را اجباری کرد.
موسوی با تاکید بر اینکه شرکت و حضور در این دورهها نیاز به فرهنگسازی و اطلاعرسانی دارد، گفت: رسانهها در معرفی این طرح به خانوادهها، نقش مهمی دارند تا زوجین با علم به ویژگیهای شخصیتی و روانی طرف مقابل، از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری کنند و شاهد آسیبها و اختلافات خانوادگی و طلاق عاطفی، طلاق و تبعات ناشی از این مشکلات در زندگی نباشند.
او افزود: هماکنون چهار مرکز مِهر فرزندان طلاق در استان چهارمحال و بختیاری فعال است که به فرزندان طلاق، مشاوره ارائه میدهد و پارسال ۱۲۰ مشاوره به فرزندان طلاق در این مراکز ارائه شده است.
هر چند که بیشتر دستگاههای اجرایی مرتبط با امورجوانان، خانواده و جامعه آسیب شناسیهای بسیاری در زمینه ازدواج و طلاق انجام داده اند، اما آنچه مهم و ضروریست ایجاد زیر ساخت جهت سهولت تشکیل خانواده و حفظ کانون آن است، هنگامیکه دختران و پسران با ناهنجاریها اجتماعی مرزهای اخلاقی زندگی معنوی را بشکنند و آنرا به صورت یک عادت روزانه برای خود تلقی کنند، هرگز نمیتوانند نقش یک مادر و یا یک پدر موفق را در زندگی اجتماعی پسین خود ایفا کنند و این امر در نسلهای بعد گسترش مییابد و به سادگی میتواند موجب ویرانی یک جامعه کهن و اخلاقی همچون ایران شود.
رومینا اکبری روانشناس و زوج درمانگر گفت: برخلاف تصور بسیاری از افراد، نحوه اشتباه ابراز علاقه بیشتر از کاهش ابراز علاقه باعث طلاق عاطفی میشود.
او اظهار داشت: انتخاب نحوه ابراز علاقه و شیوههای بروز احساسات زوجین به یکدیگر موضوعی پنهان، ولی با اهمیت در زندگی زناشویی است. در بسیاری از موارد ابراز علاقه اشتباه باعث سو تفاهمهایی میشود که زن و شوهر را از یکدیگر رنجیده خاطر و حتی ناامید میکند، به همین دلیل باید به این مقوله توجه جدی شود.
اکبری تصریح کرد: پیوند عاطفی تنها به ابراز علاقه خلاصه نمیشود، گفتن عبارتهای عاشقانه، خرید گل و یا حتی هدیههای لوکس گران قیمت نیز خیلی نمیتواند میزان علاقه زن و شوهر را به یکدیگر نشان دهد بلکه این شناخت زوجین از روحیات یکدیگر است که باعث یک رابطه عمیق و مداوم خواهد شد.
این روانشناس ادامه داد: گاهی خرید گل به جای خوشحال کردن میتواند باعث رنجش طرف مقابل شود چرا که ممکن است فرد مقابل از آن گل متنفر و یا حتی حساسیت بویایی داشته باشد، به همین دلیل شناخت و نوع محبت کردن از خود محبت کردن با اهمیتتر است.
اکبری اضافه کرد: انتخاب صحیح در ابراز علاقه از روحیه طرف مقابل نشان میدهد که به احساسات، تجربیات، ارزشها و افکار او احترام میگذارید و همه ابعاد معشوق را میشناسید.
او با بیان اینکه ابراز علاقه کلامی تنها بیان جملات عاشقانه نیست، افزود: اگر کلمات محبت آمیز با زبان بدن، لحن و در زمان نامناسب بیان شود نه تنها اثر مطلوبی نخواهد داشت بلکه باعث سوءتفاهم شده و یا حتی طرف مقابل آن را به عنوان یک جمله طعنه آمیز برداشت خواهد کرد، اتفاقی که در بیشتر روابط رخ میدهد.
این روانشناس گفت: یک کلمه نمیتواند هیجان و باورهای درونی را به طور کامل و دقیق بیان کند، نیاز است احساسات را بسط داد تا بتوان شدت احساس را به طور واضح تشریح کرد.
اکبری ابراز علاقه شنیدی را مهمتر از گفتنی دانست و افزود: گاهی گوش دادن مهمتر از صحبت کردن و حتی ابراز علاقه است، چنین رفتاری این فرصت را در اختیار طرف مقابل میگذارد تا احساسات خود را با شما در میان گذاشته و این شانس را میدهد که احساسات آنها را درک کنید. این روش در ابراز عشق به خانمها بسیار مؤثر است، زیرا یکی از نیازهای آنها بیان احساسات درونشان است و پاسخگویی به این نیاز باعث میشود تا آنها ابراز علاقه بیشتری کنند.
او خاطر نشان کرد: نوشتن عبارات محبت آمیز تأثیر بسزایی در یک رابطه خواهد داشت چرا که طرف مقابل مستندی مکتوب از احساس طرف مقابل دارد البته باید توجه داشت که از گفتن جملات و عباراتی که نشانه ضعف است باید پرهیز کرد برای ابراز علاقه قرار نیست خود را ضعیف و بی ارزش نشان داد پس ابراز علاقه غلط، تأثیر معکوس خواهد داشت.
رسول خدا صلى الله علیه و آله مى فرماید: «ما أحل الله شیئاً أبغضَ إلیهِ من الطلاق»
درست است که خدا طلاق را حلال کرده و اجازه داده است، اما با این که اجازه داده، هیچ چیزى را در امور حلال به اندازه طلاق نفرت ندارد.
امام صادق علیه السلام مى فرماید: «إن الله یحبُّ البیتَ الذى فیهِ العُرس و یبغُض البیتَ الذى فیهِ الطلاق»
خانه اى که در آن عروسى است، خدا عاشق آن خانه است، خانه خوبى است. اما خانه اى که صحبت طلاق در آن آمد، خدا نظرش به آن خانه نظر کینه و دشمنى است، از آن مرد و زن بدش مى آید، نفرت دارد.
«ما من شى ءٍ أبغضُ إلى الله من الطلاق» نزد خدا هیچ چیزى مبغوضتر از طلاق نیست.
انتهای پیام/ش