رئیس شبکه دامپزشکی راور از آغاز طرح رایگان واکسیناسیون تب مالت برای بیش از ۶ هزار راس دام در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علیرضا اسلامی رئیس شبکه دامپزشکی راور با اشاره به طرح رایگان واکسیناسیون تب مالت (بروسلوز) برای بیش از ۶ هزار راس بره و بزغاله ماده سه تا هشت ماه علیه این بیماری، گفت: بیماری بروسلوز به دلیل آثار اقتصادی در دامداری‌ها و آثار طولانی مدت بیماری در جمعیت انسانی، مهمترین بیماری مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود.

او افزود: به منظور پوشش دادن کامل جمعیت دامی شهرستان و جلوگیری از انتقال بیماری از طریق دام‌ها به جمعیت انسانی، این طرح با برنامه‌ریزی کامل و رعایت تمام اصول در قالب اکیپ‌های دامپزشکی در سطح شهرستان راور انجام می‌شود.

اسلامی تصریح کرد: بیماری تب مالت یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که در صورت مبتلا شدن انسان عوارضی نظیر تورم مفاصل، تب، لرز، سردرد و درمان بسیار سخت و دردناکی به همراه دارد و در دام نیز به سقط جنین منجر می‌شود.

او بیان کرد: اساسی‌ترین راه‌های مبارزه با بیماری بروسلوز آموزش دامداران در ارتباط با چگونگی برخورد با دام‌های دچار سقط، جنین‌های سقط شده، مراقبت‌های بهداشتی موقع زایمان، مصرف نکردن شیر خام و رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای از جمله ضدعفونی جایگاه و محتویات سقطی و زایمانی به وسیله فرمالین و شعله دادن و همچنین جداسازی دام‌های زایمان کرده از گله به مدت حداقل یک هفته و واکسیناسیون است.

رئیس شبکه دامپزشکی راور از مردم خواست: به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک و در عین حال پنهان، ضمن همکاری با اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی به منظور واکسیناسیون، از ورود دام قاچاق و غیر مجاز به دامداری‌ها جلوگیری و فقط شیر و محصولات لبنی پاستوریزه مصرف کنند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار