مسئول باغبانی جهاد کشاورزی چناران گفت: برداشت اسطوخودوس در ۳ هکتار از اراضی چناران آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،رزیتا بهاری مسئول باغبانی جهاد کشاورزی چناران گفت: پرورش گیاه اسطوخودوس بسیار آسان است. با توجه به کم توقع بودن این گیاه نسبت به آب و خاک غنی، لذا انتخاب خوبی برای پرورش آن در سطح وسیع است. برداشت اسطوخودوس از اواخر خردادماه با تکمیل گلدهی آغاز می‌شود. کشت این گیاه آرام بخش از سودآوری بالای برخوردار است و در حال حاضر هر کیلو گل خشک ۳۵۰ هزار تومان خریداری می‌ شود. با توجه به سه ساله بودن مزرعه پیش بینی می‌شود۶۰۰ کیلو برداشت شود.

او افزود: در حال حاضر ۳ هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت این گیاه دارویی است و باتوجه به آشنایی کشاورزان امسال این گیاه دارویی و اعطاء تسهیلات کم بازده درشهرستان خوشبختانه کشت این گیاه در حال توسعه است.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی چناران ادامه داد: اسانس اسطوخودوس از ترکیبات اصلی برخی فراورده‌های بهداشتی و آرایشی است و در تولید عطرها، شامپو و خوشبو کننده هوا کاربرد دارد و همچنین اسطوخودوس آرام بخش، نشاط آور به صورت دمنوش نیز استفاده می‌شود. گیاه اسطوخودوس در زمین‌های وسیع کاشته می‌شود. مراحل آماده سازی زمین شامل شخم مناسب، پنجه زنی یا دیسک زنی و استفاده از لودر در صورت تسطیح نبودن زمین، از عملیات قبل از کشت در سطح وسیع است.

بهاری بیان کرد: این گیاه به وسیله بذر، قلمه و خوابانیدن تکثیر می‌شوند. بهترین روش تکثیر این گیاه از طریق قلمه است که در فصل پاییز انجام می‌شود.

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرزان پويا
۱۴:۱۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
سلام فرهنگي بازنشسته هستم ومشغول به كارهاي هنري كه چند ماه است به گلبهار نقل مكان كرده ام علاقمند به خريد اسطوخودوس از يكي از مراكز كشت هستم ممنون ميشم راهنمايي كنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
با سلام و خسته نبا شی به شما من یک زمین کشاورزی دارم میخام ببینم میشود اسطخودوس بکارم ممنون میشم از راهنماهی شما با این شماره زنگم بزنید 09140889627 سپاس از شما