بیماران مبتلا به ام اس از ورزش فاصله نگیرند

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ورزش کردن،شادابی و دوری از استرس مانع پیشرفت بیماری ام اس می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، دکتر مهتا سنگستانی مدیر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه  ام اس یک بیماری مزمن و غیرقابل پیشگیری است گفت: ام اس یک بیماری غیرقابل درمان است که متأسفانه نمی‌توان تا زمان پیشرفت بیماری ، نوع آن را تشخیص داد.

او ادامه داد: در افراد مبتلا به این بیماری تنها می‌توان علائم را کنترل کرد که با گذشت زمان فرد در معرض اختلالات روانی قرار می‌گیرد و همچنین پس از درگیر کردن سیستم عصبی، سرعت پیام رسانی به مغز کاهش می‌یابد.

سنگستانی با اشاره به اینکه ام اس یکی بیماری خودایمنی است تاکید کرد: میانگین ابتلا به این بیماری از ۱۵ تا ۵۰ سال است که معمولا آمار ابتلا زنان در مقایسه به مردان دو تا چهار برابر بیشتر است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: ورزش کردن حس بهبودی و شادی به بیمار می دهد و با کاهش استرس می تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

او گفت: ام اس بیماری پیش رونده است و در پی این پیشرفت خطر اختلال‌های روانی مانند افسردگی و همچنین مشکلات اجتماعی برای فرد مبتلا به وجود می آورد.

سنگستانی تاکید کرد: در ام اس ارتباط معنا داری میان اختلال روان و این بیماری وجود دارد به‌طوریکه عدم تشخیص در نوع بیماری می‌تواند عاملی مهم در تشدید استرس فرد باشد.

سنگستانی یادآور شد: افزایش یا کاهش شدت استرس می‌تواند بر تشدید و یا کنترل ام اس نقش مهمی داشته باشد که معمولا این دسته از افراد نباید در معرض استرس و اضطراب و حالت نگرانی قرار بگیرند.

او با بیان اینکه میزان تاب آوری افراد مبتلا به این بیماری در مقابل استرس کمتر از سایرین است گفت: این بیماری مردان را با توجه به شرایط اقتصادی و بسیاری از مشکلات دیگر تهدید می‌کند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.