وزیر خارجه آلمان اعلام کرد با وجود پیشرفت‌هایی که در مذاکرات وین به دست آمده اما همچنان موانعی در مسیر احیای پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد.


به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الجزیره، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان امروز (چهارشنبه) مذاکرات وین بر سر پرونده هسته‌ای ایران را دارای موانع ارزیابی کرد.

او  در کنفرانس خبری مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در برلین، پایتخت آلمان اعلام کرد: مذاکرات وین درباره پرونده هسته‌ای ایران هنوز با موانعی روبرو است.

هایکو ماس افزود: ما انتظار داریم پس از دولت بایدن و انتخابات جدید ایران به توافق هسته ای برگردیم.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین در خصوص تحولات لیبی گفت: نیرو‌های خارجی باید خاک لیبی را ترک کرده و انتخابات را طبق برنامه تعیین شده در ماه دسامبر برگزار کنند.

ماس در ادامه افزود: ما خواستار اتحاد نهاد‌های نظامی در لیبی و به دنبال حذف نیرو‌های خارجی از آنجا هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد: چالش‌هایی وجود دارد مانند تغییرات آب و هوا و بیماری همه گیر کرونا که بر زندگی شهروندان ما تأثیر می‌گذارد.

او افزود: چالش مشترکی که ما بر سر آن توافق داریم این است که دموکراسی نظامی موفق است که آرزو‌های مردم را برآورده می‌کند. در اجلاس ناتو ما در مورد اطمینان از داشتن اتحادیه از توانایی‌های مناسب برای پاسخگویی به چالش‌ها بحث کردیم.

بلینکن درباره تحولات لیبی گفت: ما در تلاش هستیم تا امنیت لیبی را به دور از مداخلات خارجی به دست آوریم، بنابراین ما از برگزاری انتخابات در دسامبر حمایت می‌کنیم. تمام مفاد توافق آتش بس باید در لیی خصوصاً برکناری نیرو‌های خارجی اجرا شود. تمام نیرو‌های خارجی باید از خاک لیبی خارج شوند.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: یکی از مهمترین موارد اختلاف بین واشنگتن و برلین پروژه خط لوله گاز است. واشنگتن معتقد است که پروژه خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» تهدیدی برای امنیت انرژی در اروپا است.

او مدعی شد: من با همتای آلمانی خود درباره خط لوله گاز مخالف هستم، زیرا روسیه از آن برای تهدید امنیت انرژی در اروپا و اوکراین استفاده می‌کند. هدف ما همچنان اطمینان از استفاده نکردن روسیه از خط لوله گاز به عنوان اهرم فشار علیه اوکراین یا دیگران است.

آنتونی بلینکن درباره روابط واشنگتن با چین اعلام کرد: ما توافق کردیم مفاهیم راهبردی خود را در خصوص چین را تمدید کنیم. ما قصد نداریم چین را مهار کنیم یا آن را بازگردانیم بلکه به دنبال دفاع از ارزش‌های حقوق بشر هستیم. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که هیچ محصولی که از کار اجباری بدست آمده است، چه از چین و چه از جا‌های دیگر صادر نمی‌شود.

ششمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام روز یکشنبه با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و بدون حضور آمریکا به ریاست انریکه مورا، معاون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی در گراند هتل وین پایان یافت. رئیس هیئت مذاکره‌کننده کشورمان در این نشست از طرف‌های مذاکره خواست تا با جدیت و اراده قوی به منظور حفظ و احیای برجام، با واقع‌بینی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. رؤسای سایر هیئت‌ها نیز ضمن تایید پیشرفت‌های صورت گرفته بر ضرورت مشارکت همه طرف‌ها با رویکردی سازنده در ایجاد زمینه رسیدن به توافق تاکید کردند.

شایان ذکر است، مقامات کشورمان بر لزوم لغو همه تحریم‌های ایران و ایجاد سازوکاری برای تضمینِ ماندن آمریکا در این توافق به منظور بازگشت تهران به آن تاکید کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نااشنا
۱۹:۵۳ ۰۲ تير ۱۴۰۰
چرا شما که در مورد نعهداتتان هیچگونه برجامی کار عملی انجام نداده اید در صدد حل این مشکلات کاری انجام نمیدهید ایا باید امریکا بشما اجازه بدهد ؟تا زمانیکه مشکل تحریمها حل نشود موانع هم برطرف نخواهد شد موانع را شما غربیها باید برطرف کنید لطفا کار عملی انحام دهید تا شاهد بر طرف شدن مشکلات باشیم.
آخرین اخبار