دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا موفق به ساخت واکسنی شدند که در صورت موفقیت در فاز سوم بالینی، می‌تواند از ظهور سارس_کوو ۳ پیشگیری کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا یک واکسن جهانی ساخته‌اند که از موش‌ها نه تنها در برابر کووید-۱۹ بلکه ویروس‌های مختلف کرونا محافظت و سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با هر نوع خطرناک بالقوه در آینده آماده می‎‌کند.

گرچه هیچ کس نمی‌داند کدام ویروس می‌تواند شیوع بعدی را ایجاد کند، اما ویروس‌های کرونا همچنان پس از شیوع در سال ۲۰۰۳ و بیماری همه گیر کووید-۱۹ تهدید محسوب می‌شوند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در آینده، محققان UNC-Chapel Hill این واکسن را برای محافظت در برابر ویروس کرونای فعلی و گروهی از کرونا ویروس‌های شناخته شده در انتقال از حیوانات به انسان طراحی کردند.

محققان اصلی این مطالعه با تیمی از دانشمندان UNC-Chapel Hill، دانشکده پزشکی دانشگاه دوک و دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا پرلمن همکاری کردند.

محققان UNC-Chapel Hill نقشی اساسی در تولید واکسن ویروس کرونا دارند. باریچ محقق اصلی این مطالعه گفت پس از آزمایش اثربخشی واکسن‌های کووید-۱۹ نسل اول، آن‌ها برای بررسی واکسن نسل دوم متمرکز شدند؛ واکسنی که ویروس‌های ساربکوویروس را هدف قرار می‌دهد.

ویروس‌های ساربکوویروس، بخشی از خانواده بزرگ کروناویروس‌ها هستند که پس از دو بیماری ویرانگر در دو دهه گذشته، اولویت ویروس شناسان  سارس و کووید-۱۹ است.

رویکرد این تیم با mRNA شروع شد که مشابه واکسن‌های مورد استفاده کنونی است، اما آن‌ها به جای درج کد mRNA فقط برای یک ویروس، mRNA را از چندین کرونا ویروس جوش دادند.

هنگامی که این واکسن ترکیبی به موش‌ها داده شد، به طور موثری آنتی بادی خنثی کننده‌ای را در برابر پروتئین‌های مختلف سنبله تولید کرد که ویروس‌ها از آن‌ها برای اتصال به سلول‌های سالم استفاده می‌کنند، از جمله آن‌هایی که با B.۱.۳۵۱ همراه هستند که به عنوان گونه آفریقای جنوبی شناخته می‌شود.

باریچ گفت: این واکسن پتانسیل جلوگیری از شیوع نوع جدید را در صورت استفاده دارد.

بر اساس داده‌های این مطالعه واکسن مذکور از آسیب به ریه در موش‌ها جلوگیری کرده است. آزمایش‌های بیشتر می‌تواند روند استفاده از این واکسن را در آزمایش‌های بالینی انسانی تسریع بخشد.

مارتینز یکی دیگر از محققان این مطالعه گفت: یافته‌های ما برای آینده درخشان به نظر می‌رسد، زیرا نشان می‌دهد که ما می‌توانیم واکسن‌های کرونای جهانی را برای محافظت فعال از ویروس‌هایی که می‌دانیم در معرض خطر ظهور در میان انسان‌ها هستند، طراحی کنیم. با این استراتژی، شاید بتوانیم از سارس-کوو ۳ جلوگیری کنیم.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۲ تير ۱۴۰۰
بهنرین واکسن پیشگیریه