۱۹۷ میلیون دوز واکسن ایرانی تا پایان سال تولید می شود که علاوه بر تامین نیاز ایرانی ها می تواند امکان صادرات نیز وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعتی که از کودکی آن را در کشور داریم و داشتن آن به معنای ایمن بودن در برابر بیماری هاست تا اینکه یک مهمان ناخوانده از راه رسید و دوباره خاطراتمان را زنده کرد.

براساس این گزارش؛ تا قبل از شیوع ویروس کرونا ۸ واکسن ایرانی طی ۴ دهه در ایران تولید شدند،‌ اما واکسن سازی در سال گذشته حسابی توانست خودی نشان دهد و در حال حاضر ۵ واکسن کرونا در مراحل تست انسانی هستند.

این در حالی است که ششمین کشور مطرح دنیا در حوزه واکسن قلمداد می شویم و می توانیم خودمان از نقطه صفر واکسن کووید ۱۹ را بسازیم.

کوو برکت، پاستوکووک رازی کووپارس، فخرا، اسپایکوژن از آن دسته واکسن هایی هستند که یکی پس از دیگری مسیر آزمایش انسانی را طی می کنند و به زودی وارد رگ های ایرانیان می شوند.

واکسن کوو ایران برکت که حاصل ویروس کشته شده است مجوز مصرف اضطراری گرفته و به زودی تزریق عمومی آن تا تیرماه انجام خواهد شد.

پاستو کووک، واکسن پروتئین نوترکیب که تولید مشترک ایران و کوباست و در انستیو پاستور ایران تولید می شود، دومین واکسنی که وارد فاز ۳ شده و پس از برکت و تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی آماده تزریق به عموم مردم است و مقرر شده فاز نهایی واکسن ۲۴ هزار نفر از هموطنان را مورد بررسی قرار بگیرند.

واکسن کووپارس رازی اولین واکسن تزریقی استنشاقی جهان است که در فاز ۲ انسانی به ۵۰۰ داوطلب تزریق می شود.

واکسن فخرا نیز مراحل تولید آن در وزارت دفاع دنبال می شود وارد فاز ۲ انسانی شد.

اسپایکوژن نیز که تولید مشترک ایران  و استرلیاست وارد فاز ۲ انسانی شده که تا پایان سال ۱۹۷ میلیون دوز واکسن ایرانی تولید می شود و علاوه بر تامین نیاز ایرانی ها امکان صادرات آن نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.