مدتی است که کمیته‌ای برای انطباق نتیجه مذاکرات وین با سیاست‌های اعلامی رهبری، متشکل از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته بود که زمزمه‌هایی از تشکیل یک کمیته به گوش رسید؛ کمیته‌ای برای انطباق نتیجه مذاکرات وین با سیاست‌های اعلامی رهبری. چندی بعد سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری دوشنبه (۳۱ خرداد ماه) تشکیل این کمیته را تایید کرد و گفت که اولین جلسه این ستاد قبل از سفر آخر سید عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین و معاون سیاسی وزیر خارجه برگزار شد. 

وی همچنین گفت که این کمیته، یک روال مشخص طبیعی سازوکار در داخل ایران است و شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته این کمیته باشد و سپس براساس گزارش آنها تصمیم‌گیری خواهد شد. اعضای آن از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی هستند. تطبیق در مورد جزئیات توافق در آنجا انجام می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که تشکیل کمیته برجام در واقع ضرورت محسوب می‌شود، چراکه مذاکرات احیاء برجام اکنون به مرحله‌ای رسیده است که طرف‌های مذاکره کننده به ویژه جمهوری اسلامی ایران در حال وارد شدن به فاز تصمیم نهایی و عملیاتی هستند، لذا در این خصوص لازم است اجماعی میان ارکان مختلف تصمیم گیر و مجری در نظام جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد، بنابراین برای وجود این اتحاد و هم افزایی تشکیل این کمیته یک ضرورت است.

خواسته‌هایی که ایران از آن دست نمی‌کشد!

همانطور که بارها و بارا از سوی مقامات کشورمان اعلام شد؛ ایران در مذاکرات وین که اکنون شش دور و نزدیک به سه ماه از اولین نشست آن می‌گذرد، چهار مطالبه و خواسته اصلی دارد؛ مطالباتی که همه آن‌ها خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند؛ نخست بحث رفع واقعی تحریم‌هاست، به گونه‌ای که تحریم‌های مغایر با برجام و تحریم‌های اصلی واقعا برداشته شود، دومین مسئله بحث راستی آزمایی بازگشت آمریکا به برجام است، به گونه‌ای که واشنگتن نتواند فقط ادعای برگشت به برجام را کند و در عمل هم از سوی ایران تایید شود.

تشکیل کمیته برجام؛ برای هماهنگی بیشتر در مذاکرات وین یا قطع توافق؟ / مزایا و معایب تشکیل کمیته برجامی

سومین مسئله ایران بحث ارائه تضمین در خصوص حفظ توافق هسته‌ای است که طی هفته‌های اخیر هیئت آمریکایی به گونه‌ای از آن فرار کرده‌اند! چهارمین مسئله هم بحث فعالیت‌های ایران در خصوص حوزه تحقیق و توسعه مربوط به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای است؛ بنابراین به اعتقاد کارشناسان لازم است که در زمینه این چهار مسئله که ذکر شد، موضع طرف‌های مقابل در برجام مشخص شود که البته تا حدودی در این نشست هایی که برگزار شد، روشن شده است.

تشکیل کمیته برجام؛ خوب یا بد؟

حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تشکیل کمیته میزان انطباقی، معتقد است که باید اجماعی میان نخبگان، تصمیم گیران و مجریان کشور بر سر مطالبه و خواسته ایران و نحوه عملیاتی آن به وجود بیاید، بنابراین تشکیل کمیته انطباق نتیجه مذاکرات وین با سیاست‌های اعلامی رهبری، ضرورت دارد.

غفاری همچنین گفت که تشکیل کمیته انطباق نتیجه مذاکرات وین با سیاست‌های اعلامی رهبری در نهایت سبب می‌شود که مواضع‌مان در دور هفتم یعنی حساس‌ترین دور مذاکرات  محکم‌تر شود، احتمالا هفتمین دور مذاکرات در اواخر همین هفته در وین برگزار می‌شود، از سوی دیگر تشکیل این کمیته اجماعی را در قبال حوزه‌های اختلافی در داخل کشورمان و خروجی مذاکرات وین ایجاد خواهد کرد.

تشکیل کمیته برجام؛ برای هماهنگی بیشتر در مذاکرات وین یا قطع توافق؟ / مزایا و معایب تشکیل کمیته برجامی

علی نعمت اللهی سفیر سابق ایران در سوئیس و برزیل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان هم درباره کمیته برجام، می‌گوید: این پروسه خوب است، چراکه نمایندگان مجلس و شورای عالی امنیت دیگر نمی‌توانند اعتراضی به روند مذاکرات داشته باشند و در اجرایی کردن آن همراهی می‌کنند، اما فردی که در حال مذاکره در وین است مرتب با مسائل مختلف روبه رو می‌شود، باید فردی مورد اعتماد با تخصص لازم باشد که بتواند خودش در آنجا تصمیم گیری کند، اگر این کار بخواهد در تهران انجام شود مرتب مجبور است این موضوع را به اینجا منعکس کند و این رفت و آمد‌ها کار را مشکل می‌کند که به نتیجه رساندن و نهایی رساندن متن توافق را غیر ممکن می‌کند.

وی همچنین گفت که اگر بخواهد در تهران با نمایندگان شورای عالی امنیت و نمایندگان مجلس مذاکرات بررسی شود و به توافق برسد، ممکن است توافق نهایی را غیر ممکن کند یا به عقب بیاندازد که به صلاح نیست. تیم و ستادی که در تهران می‌خواهد، متن توافق برجام را تایید کند، شاهد مباحث مطرح شده و استدلال‌های مطرح شده در وین نبوده است به نتیجه رسیدن و توافق بسیار مشکل خواهد شد، اما راه حل این است که تیم مذاکره کننده باید یک تیم قوی، متخصص، زبان دان،کاملا قابل اعتماد، مورد تایید حاکمیت، آشنا به مذاکرات، روابط بین الملل و مسائل حقوقی باشد که بتواند در همان جا مذاکرات را نهایی کند.

کمیته ای برای هماهنگی و نظارت بیشتر در احیاء برجام

اما در مقابل رحیم بایزیدی مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تشکیل کمیته برجام، معتقد است که موضوع اصلی احتمال وجود مخالفت در مجلس شورای اسلامی با مفاد توافق بین ایران و سایر اعضای برجام است، تشکیل این کمیته در حالی انجام شده، که مجلس شورای اسلامی بار‌ها اعلام کرده که توافق امضا شده باید توسط این مجلس تایید شود تا وجهه قانونی پیدا کند؛ لذا این مکانیسم طراحی شده تا نهاد‌های مهم کشور شامل دولت، مجلس و شورای عالی امنیت ملی با هماهنگی یکدیگر توافق را به تایید برسانند تا احیانا مشکلی برای تداوم حیات برجام در دولت آینده پیش نیاید.

بایزیدی با اشاره به اینکه تشکیل کمیته انطباق مذاکرات وین با سیاست های اعلامی مقام معظم رهبری چه ضرر‌ و منفعتی دارد، گفت که  به نظر می‌رسد که از مهمترین مسائل در زمینه تشکیل کمیته برجام، احتمال انتقال مجدد پرونده هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی در دولت بعدی باشد. ترکیب کمیته برجام به خوبی بیانگر نقش برجسته شورای عالی امنیت ملی در آن است که سابقا مرجع اصلی در حل پرونده هسته‌ای بوده است. این تغییر می‌تواند دست وزارت امور خارجه را در پرداختن به چالش‌های مهمی همچون سیاست همسایگی، مبادلات اقتصادی و سایر موضوعات بازتر بگذارد و این وزارتخانه بدون اولویت بخشی به پرونده هسته ای، سیاست خارجی را به پیش ببرد. از طرفی دیگر نیز شورای عالی امنیت ملی که اعضای دولت در آن نقشی برجسته دارند، می‌تواند پرونده هسته‌ای را با هماهنگی نهاد‌های حاکمیتی ایران به سرانجام برساند.

تشکیل کمیته برجام؛ برای هماهنگی بیشتر در مذاکرات وین یا قطع توافق؟ / مزایا و معایب تشکیل کمیته برجامی

مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی با اشاره به نقش برجسته‌تر دولت در کمیته انطباق مذاکرات وین در ایران با سیاست های اعلامی رهبری، تاکید کرد: اگرچه دولت و مجلس هر کدام دو نماینده در کمیته برجام دارند، اما باید این مسئله را نیز در ذهن داشت که شورای عالی امنیت ملی نیز در این کمیته عضویت دارد و اتفاقا دولت، نقش برجسته‌ای در این شورا دارد. البته طبعا اگر دولت تغییر کند و کمیته برجام همچنان به حیات خود ادامه دهد، این دولت بعدی خواهد بود که هدایت این کمیته را بر عهده خواهد داشت و البته نقشی هر چند محدود نیز برای مجلس در نظر گرفته شده است.

احتمال منتفی شدن مذاکرات وین در کمیته برجام وجود دارد؟

بایزیدی معتقد است که با توجه به ماهیت کمیته برجام، بعید است که این نهاد از شخصیت حقوقی مستقل برای الزام به تایید یا قطع مذاکرات برخوردار باشد. تشکیل چنین نهاد‌هایی با اختیارات اجرایی و تصمیم سازی، مستلزم وجود چارچوب‌های قانونی مشخص و تصریح شده است، حتی اگر کمیته برجام از چنین اختیاراتی نیز برخوردار بود، با توجه به ترکیب اعضای آن که متشکل از شورای عالی امنیت ملی، دولت و مجلس است، بعید به نظر می‌رسد اکثریت اعضای کمیته، چنین تصمیمی اتخاذ کنند.

بایزیدی تاکید کرد: کمیته برجام بیش از اینکه یک نهاد تصمیم گیر باشد، یک نهاد هماهنگ کننده است تا موانع سیاسی موجود در زمینه پرونده هسته‌ای به نحوی مطلوب‌تر رسیدگی شوند و به طور خاص به این مسئله پرداخته شود که آیا توافقات حاصل شده در مذاکرات برجام، منافاتی با متن برجام دارد یا نه؛ بنابراین شکل گیری این کمیته را می‌توان در جهت ارزیابی مفاد توافق انجام شده و نظارت بر آن دانست.

تشکیل کمیته برجام؛ برای هماهنگی بیشتر در مذاکرات وین یا قطع توافق؟ / مزایا و معایب تشکیل کمیته برجامی

مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی اضافه کرد: حتی در مورد تداوم فعالیت این کمیته نیز بحث وجود دارد که بعد از مشخص شدن پرونده احیاء برجام، آیا این کمیته فعالیت‌های خود را ادامه خواهد داد یا نه. البته پیش بینی من این است، که با توجه به اینکه بخش‌هایی از مفاد برجام تا بعد از سال ۲۰۳۰ نیز تداوم دارد، لذا حتی اگر نتیجه مذاکرات برجام و احیاء پرونده توافق نیز در هفته‌های پیش رو مشخص شود، کمیته مزبور ماموریت‌های جدیدی را برای خود تعریف کرده و به حیات سیاسی خود با هدف افزایش هماهنگی‌های بین نهادی، در پرونده هسته‌ای ادامه خواهد داد.

در نهایت باید گفت که تشکیل کمیته برجام منجر به افزایش هماهنگی بین نهاد‌های دخیل در پرونده هسته‌ای کشور و جلوگیری از تشدید دوصدایی یا چندصدایی است که می‌تواند پشتوانه سیاسی مذاکره کنندگان را تحلیل ببرد.

در واقع با توجه به عدم همسویی دولت و مجلس در شرایط فعلی، اختلافات در این زمینه می‌تواند به یکی از موانع سیاسی مهم در پیشبرد توافقات دولت تبدیل شود. به نظر می‌رسد که با تشکیل این کمیته ایران قصد دارد از طریق بررسی همه جانبه مفاد توافق از سوی نهاد‌های اصلی درگیر در مذاکرات، به این پراکندگی و اختلاف نظر پایان دهد.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
برجام یک بیماری خطرناک سیاسی است که ایران را زمین گیر و غربی ها را تبرئه می کند.
Iran (Islamic Republic of)
سیدرضاحسینی
۲۰:۱۰ ۰۷ تير ۱۴۰۰
درهرحال مجلس درراس اموراست، درهرقرارداد و مقاوله نامه باکشورهای خارجی ونهادهای بین المللی حتمابایددرمجلس شورای اسلامی و صحن مجلس به بحث گذاشته شود و رای بالاتر ازدوسوم نمایندگان را داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۷ تير ۱۴۰۰
در حال حاضر ادامه مذاکرات وجهه ای ندارد اجازه دهید تا مورد دوم که همان راستی آزمایی است عملی شود بعد به مذاکرات ادامه دهید ؛ ضمن اینکه مجلس و تیم رئیس جمهور منتخب باید عاقلانه رفنار کند و به دولت فعلی به کل نباید اعتماد کند ، اینجا پای منافع ملی در میان است و اعتماد میتواند باعث ضرر وزیان غیر قابل جبران برای ملت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۷ تير ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۷ تير ۱۴۰۰
جناب وقتی هنور برجام و مفاد آن مشخص نیست چه چیز را باید راستی آزمایی کرد ؟
نباید به دولت فعلی اعتماد کرد ؟ منظور دولت روحانی است یا بایدن ؟ و اگر اعتمادی در کار نباشد پس باید مذاکرات را از صفر شروع کرد یعنی روز از نو و روزی از نو ؟ کجای کاری ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۷ تير ۱۴۰۰
ما اون کسی رو که بتونه به تنهایی تصمیم بگیره اونطرف نداریم و قصدشون از زدن این حرف اینه که اگر فردا هر قراردادی امضا کردن دیگه کسی نتونه رو حرفشون حرف بزنه و این دقیقا به ضرر ماست و این ترفند دولت روحانی برای زدن تیر خلاص به پیکر نیمه جان ایران است. حرف حق تلخه دوست نداشتید سانسور کنید یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۷ تير ۱۴۰۰
باید به خودمون بیاییم
در برابر دشمن متخاصم
فقط و فقط ایستادگی ومقاومت جواب‌ میده
نه مذاکره وبرجام بی فرجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۷ تير ۱۴۰۰
دولت بعد بیاد حالیتون میکنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۷ تير ۱۴۰۰
8 سال گذشت کنار برا چی بروید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۷ تير ۱۴۰۰
سلام
دولت روحانی با این کار برجام مرده میخواد قانونی کند و دولت بعدی تو دردسر بیندازد مجلس تازه کار گول نخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۷ تير ۱۴۰۰
مرگ یه بار شیون یه بار، یک بار برای همیشه خودتون رو از شر این غربی های خائن خلاص کنید، با یک نگاه به رهبران کشورهایی که دلخوش به آمریکا و اروپا بودند خواهید فهمید که از اینها آبی گرم نمی‌شود، معمر قذافی، حصنی مبارک، صدام، بن علی، و خیلی از سران که فکر میکردن با دل بستن به اجنبی کار راه میافته، 8 سال تباهی و پوچی که اگر خرج توان داخلی میشد الان اونها به ما نیاز داشتند، تیم فشل و زوار در رفته روحانی به غیر از گذاشتن هزینه روی دست مردم و دولت بعد هیچ ارمغانی نداشت، خروج از برجام بزرگترین دستاورد خواهد بود تا آنها بفهمند اقتدار چیست
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۱:۱۳ ۰۷ تير ۱۴۰۰
داداش اشتباه نکن این دل بستن نیست. این در جهت رفع تحریم هاست که حق ملت ایران است براحتی نمیشه که از حقت گذشت و شاهد دلار ۵۰ هزار تومانی بود، خواهشا فک نکرده حرف نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۸ تير ۱۴۰۰
هشت ساله دارید می گید مذاکرات برای رفع تحریم هاست
ولی توی این هشت سال جز خسارت چیزی ندیدیم
تازه تحریم ها بیشتر هم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۷ تير ۱۴۰۰
چیزی که ما مردم میبینیم رسیدن دلار به ۲۵ هزار تومانه و گران و گرانتر شدن اجناس و تاثیر مثبتی این مذاکرات در زندگی مردم نداشته دیگه از این وضع خسته شدیم پول نداریم وگرنه از این مملکت فرار میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۷ تير ۱۴۰۰
چیزی که ما مردم میبینیم رسیدن دلار به ۲۵ هزار تومانه و گران و گرانتر شدن اجناس و تاثیر مثبتی این مذاکرات در زندگی مردم نداشته دیگه از این وضع خسته شدیم پول نداریم وگرنه از این مملکت فرار میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۰۷ تير ۱۴۰۰
خوب اگر پول داشتی دیگه چه دردی داشتی که فرار کنی ؟ اصلا چرا فرار ؟ کسی که جلو تو نگرفته !
Iran (Islamic Republic of)
بیدار
۱۰:۴۲ ۰۷ تير ۱۴۰۰
باز بوی ماست مالی میاد به کجا با این عجله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۷ تير ۱۴۰۰
سلام امضای برجام وطن فروشی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۷ تير ۱۴۰۰
روحانی خیلی بهمون ضربه زدی
اینم بزن به عنوان تیر اخر
خلاصمون کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۷ تير ۱۴۰۰
غربیها وامریکا نه مذاکره را قبول دارندنه تعامل نه رابطه فقط سلطه را قبول دارند برجام هم شده دستاویزی که با ان وقت کشی و زمان گیری کنند تا با تحریمها و همچنین کارشکنی و سنگ اندازی و ناراضی تراشی تعمدی مزدوران بی جیره وبا جیره و مواجب بگیران داخلی از درون اتفاقی در ایران بیافتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۷ تير ۱۴۰۰
سلام : آقای روحانی از گذشته برجام و عهد شکنی های مکرر آمریکا عبرت نمی گیرد، تیم هسته ای اومتخصص باج دادن و نابودی صنعت و علوم و فنون هسته ای از طریق مذاکره به غرب هستند نمونه آن برجام (بتون ریزی در قلب رئاکتور اراک و تعطیلی 100نوع فنآوری هسته ای )در زمان فعلی و تعلیق غیر قانونی غنی سازی اورانیوم و پذیرش پروتکل الحاقی(بازدید های سر زده و آنی بازرسان آژانس بین المللی از برنامه هسته ای و غیر هسته ای) از زمان آقای خاتمی که تاکنون نیز ادامه داردواین کار هیچ دستاوردی جزوعده حلوای نسیه ، ابر تورم برای کشور و خسران آشکار برای ایران نداشته و ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۷ تير ۱۴۰۰
سلام:مجلس اگر براستی انقلابی و عصاره فضائل ملت است باید با تصویب طرح قاطع دو فوریتی ممنوعیت قانونی ابدی مذاکره از طرف هر دولت جمهوری اسلامی با غرب وبیگانه را در زمینه دفاعی ،موشکی ، فضایی، نانو ، هسته ای جدید، سلول های بنیادی، پزشکی، هوش مصنوعی وهمه علوم و فنون پیشرفته را تصویب کند زیرا هدف وضع تحریم های همه جانبه علیه ایران از طرف امریکا و غرب ،ناراضی کردن ملت و در پی آن گشودن باب مذاکره است و اهداف مذاکره هم باج خواهی و پسرفت کشوردرسراشیبی سقوط است درصورت عدم مذاکره امید به آن، از طرف دشمن قطع گردیده و حربه و بازی کثیف تحریم و مذاکره بی خاصیت می گردد.درغیر این صورت با این مذاکرات خفت بار تمام موئلفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری از طرف غربگرایان و شیفتگان مذاکره به تاراج می رود بدون اینکه ساختار کلی تحریم ها لغوگردد«بی پرده باید گفت با این قرارداد امثال برجام علاوه بر نابودی صنعت هسته ای جز خفت، ذلت و تاراج علمی و فنون پیشرفته ،تورم افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش قیمت ارز و گرانی بی ضابطه کالاومسکن،هیچ رهاوردی برای کشور نخواهد داشت» نکته مهم و حیاتی دیگر که نمایندگان محترم مجلس همواره باید مد نظر قراردهند در تصویب هر نوع قوانینی باید نظارت و بازدارندگی در خود آن قانون گنجانده شود به این نحو که مصوبه ای که به قانون تبدیل شده در هررده و مقامی از ریاست جمهوری گرفته تا هرمقامی در صورت عدم اجرای آن از طرف مستنکف، وصف مجرمانه ومجازات بازدارنده در آن گنجانده شود تا کسی جرات نکند قانون را به سخره گرفته و یا آنرا قبول نداشته و اجرا نکند. مصوباتی که بار ها ازطرف مجلس و تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد اما همچنان ازطرف دو رئیس جمهور اخیر آقایان احمدنژاد و مخصوصاً روحانی اجرا نشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۷ تير ۱۴۰۰
معلوم هست نماینده هامون اونجا چه.... دارن میکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۷ تير ۱۴۰۰
دولت به هر ریسمانی چنگ میزنه که فقط اسمی از برجام وجود داشته باشه که بگه بزرگترین دستاورد منه. نمیذاره ایران از برجام خارج بشه. البته چه برجامی؟ فقط پوست برجام باقی مونده، از درون متلاشی و پوک شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۷ تير ۱۴۰۰
این جمله تا جایی که گفته از برجام خارج بشه غلط و بقیه درست است.
Iran (Islamic Republic of)
شوقی
۰۹:۵۳ ۰۷ تير ۱۴۰۰
نمایندگان مجلس انقلابی جهادی رئیس جمهور انقلابی جهادی لطفا ناموس و شرفتون نفروشید و مرد و مردانه روی حرف های ماههای گذشته ایستادگی کنید برجام آتش بزنید اف ای تی اف تصویب نکنید
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۰۹:۵۱ ۰۷ تير ۱۴۰۰
انشاا... توافق نشه و کلا امید از آمریکا و غرب برداشته شه تا ما مخترعین بتونیم در سایه همین کشور کارآفرینی کنیم و این همه دست و پای ما به خاطر رانت خواران و وارد کنندگان قاچاق و آقازاده های فاسد کارخانه تعطیل کن بسته نشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۷ تير ۱۴۰۰
تصویب با درایت بشه چون اگر تصویب نشه فشار های تحریمی و حقوق بشری و دفاعی و ... و ارجاع پرونده به سازمان ملل برای آزاد گذاشتن دست غربیان برای هر نوع تهاجم باز خواهد بود و فلسفه وجودی برجام خروج از این مخمصه ساختگی و ظالمانه بود چنانکه در متن برجام هم آمده که اگر ایران تخلف کند سیاست ماشه به صورت خود کار اجرا خواهد شد .
آیا شما عواقب و نتایج خروج از برجام را تحمل و تقبل می کنید ؟ جناب مدعی و مخترع ! اول شناسنامه ات را نشان بده بعد ادعای مخترع بودن بکن ، یا شاید ماشین کاغذی
و یا دوک نخ ریسی اختراع کردی و هنوز ثبت اختراع نکرده ای ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۷ تير ۱۴۰۰
مردم موشک و جمگ نمی خواهند. غذا و پیشرفت می خواهند سرنوشت کشورهایی که تحریم وانزوا ماندن مثل کره شمالی و ونزوئلا هست چرا کاسبان تحریم نمی فهمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۷ تير ۱۴۰۰
کاسبان تحریم کسانی هستند که دلار ۴۲۰۰ تومان در اختیارشان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۷ تير ۱۴۰۰
استقلا و عزت و شخصیت و شرافت و هویت و ناموس و مملکت و آزادی و .... چی هیچکدام را نمی خوای؟ کاسبان تسلیم بردگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۷ تير ۱۴۰۰
این هم یک سیاست دولت روحانیه که با کشیدن مجلس در این کمیته کارشون رو پیش ببرند . میترسند برن توافق کنند و مجلس اعتراض کنه که چرا همه تحریمها برداشته نشد . شماها اگه حرف رهبری براتون مهم بود که الان این برجام نافرجام وجود نداشت که حالا به هر دری بزنید که بخواهید ملت رو بدبخت کنید . فقط واگذارتون می کنیم به خدا و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۷ تير ۱۴۰۰
چند روز صبح کنی ، دولت جدید که مستقر شد، خود مجلس طرح الزام احیای برجام را می ده و از میوه های شیرینش استفاده می کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۷ تير ۱۴۰۰
درست میگه همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۷ تير ۱۴۰۰
اینا که منفی دادند همینها هستند که با دستبند بنفش مملکت رو به این روز انداختند و هم چنان استمرار بر موضع خود دارند# فرقه خطرناک اصلاح طلب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۷ تير ۱۴۰۰
احسنت .
خدا خودت کمکمون کنه تا این جام
بی فرجام
بی تموم بشه و مردم نفس راحتی بکشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۰۷ تير ۱۴۰۰
حالا باید دید مجلس درکش بیشتر است یا شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۷ تير ۱۴۰۰
بله
آخرین اخبار