رییس جمهور پیشین افغانستان گفت آمریکا در طول سالیان اشغال افغانستان به هیچ یک از اهداف خود نرسید و متحمل شکست سنگینی شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پولیتیکو، حامد کرزای، رییس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم و گروه‌های افراطی بیشتر از ۲۰ سال است وارد خاک افغانستان شده و در طول این سال‌ها نه تنها نتوانست باری از دوش کشور بردارد که موجب تشدید درگیری‌ها و کشتار مردم شد.

بر این اساس، وی اظهار کرد: نیرو‌های آمریکایی با خروج از افغانستان در حال ترک فاجعه‌ای هستند که خودشان آن را خلق کرده اند. در حال حاضر افغانستان شاهد بیشترین درگیری‌های داخلی است و این امر جز نتیجه سال‌ها دخالت نیرو‌های خارجی از جمله آمریکا نیست.

رییس جمهور سابق افغانستان با اشاره به اینکه اکنون افراط گرایی در کشور در بالاترین سطح خود قرار دارد، افزود: این نشان می‌دهد جامعه جهانی و در راس آن آمریکا که به بهانه مبارزه با افراط گرایی وارد خاک افغانستان شده بودند، امروز با شکست سنگینی مواجه شده اند.

حامد کرزای گفت: امروز آمریکا در نهایت ننگ و در اوج فاجعه‌ای که خودش مسبب اصلی آن است در حال ترک خاک افغانستان است.

گفتنی است نیرو‌های خارجی باید تا سالگرد حملات یازده سپتامبر طبق ضرب العجل تعیین شده توسط آمریکا خاک افغانستان را به طور کامل ترک کنند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند آمریکایی‌ها در طول دو دهه حضور خود در این کشور نتوانستند به هیچ کدام از خواسته‌های خود برسند و حالا پس از تضعیف مواضع خود در حال ترک خاک افغانستان هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.