مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار جلد کتاب از استان کردستان به عراق صادر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، عبیدالله رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه کردستان علاوه بر حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و معدنی در زمینه تولید محصولات فرهنگی هم دارای ظرفیت‌های فراوانی است، اظهار داشت: از ابتدای سال گذشته تاکنون ۷۱۳ عنوان در یک میلیون و ۷۰۰ هزار جلد کتاب چاپ جدید و چاپ سنوات مختلف از این استان به عراق صادر شده است.

او با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۰۰ عنوان کتاب با تیراژ ۲۶۶ هزار و ۳۰۰ جلد در استان منتشر شده است، یادآور شد: از این تعداد ۱۷۹ عنوان کتاب فارسی و ۱۲۱ عنوان هم کتاب کُردی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یکی از برنامه‌های حمایتی این اداره‌کل خرید کتاب است، افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از ۸۶ عنوان در چهار هزار و ۷۵۰ جلد کتاب از ناشران و نویسندگان استان خریداری شده است.

رستمی با اشاره به اینکه برای خرید این تعداد کتاب یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است، گفت: ناشران و نویسندگان، چاپ نخست، کتاب کودک و نوجوان و کتاب‌های تالیفی در اولویت خرید این اداره‌کل قرار دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اظهار داشت: در این مدت حدود یک میلیارد ریال کتاب هم به موسسات فرهنگی و هنری، مدارس، سازمان‌ها و ادارت، کتابخانه‌های عمومی حاشیه شهر و شهرستان‌های تابعه اهدا شده است.

قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در استان ۱۱۸ عنوان بود که این تعداد با ۱۱۲ درصد رشد به ۳۱۴ عنوان در این دولت رسید؛ تعداد عناوین کتاب‌های تالیف شده هم طی هشت سال دولت تدبیر و امید در این استان به نسبت سال ۱۳۹۲ و ابتدای دولت یازدهم به ترتیب ۱۳۴ درصد افزایش داده شده و میزان شمارگان انتشار یافته از این کتاب‌ها هم بیش از ۱۰ برابر رشد داشته است.

آمار کتاب‌های منتشر شده چاپ اول در ابتدای دولت یازدهم ۳۵ عنوان بود که پس از هشت سال این مهم با افزایش ۶۱۱ درصدی مواجه شده و به ۲۴۹ عنوان رسیده است. این رشد تنها مختص تعداد عناوین کتاب‌ها نبوده بلکه تعداد مولفان و ناشران هم در این راستا افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که تعداد ناشران استان از ۳۶ به ۷۹ ناشر و تعداد مولفان هم به ۱۸۵ مولف افزایش پیدا کرده است.

تعداد چاپخانه‌های فعال در استان هم از ۵۴ به ۸۰ باب رسیده به عبارتی در این بخش هم افزایش ۴۸ درصدی را شاهد هستیم و تعداد نمایشگاه‌های کتاب برگزار شده هم طی این هشت سال ۳۰ درصد رشد کرده است.

علاوه بر این موارد ذکر شده دولت یازدهم و دوازدهم به حلقه آخر حوزه کتاب یعنی فروش آن هم توجه اساسی داشته است و طی این سال‌ها با اجرای طرح‌های تابستانه، پاییزه، بهاره و زمستانه حمایت ویژه‌ای از ناشران و کتابفروشان کرده است و در این بین کردستان همواره در فروش و عرضه کتاب در این طرح‌ها جزو استان‌های برتر کشور بوده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.