تکنولوژی جدیدی که صدای موتور هواپیما را به اندازه سشوار کم می کند

دانشمندان توانستند ماده جدیدی را بسازند که اگر در موتور هواپیماها مورد استفاده قرار بگیرد، صدای آن ها را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آی ای؛ اگر در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، احتمالاً هواپیما‌ها را در آسمان دیده اید و اگر در ارتفاع کمی بودند صدای غرش آن‌ها را شنیده اید. در قرن گذشته، صدای هواپیما‌ها به قدری بلند شد که قیمت خانه‌ها در شهر‌های بزرگ که نزدیک به فرودگاه‌ها بودند به طرز باور نکردنی کاهش پیدا کرد. اما اکنون ماده‌ای جدید کشف شده که ممکن است بتواند صدای موتور هواپیما‌ را کاهش دهد.


بیشتر بخوانید


عایق موتور هواپیمای جدید بسیار سبک است

بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شد، تیمی از دانشمندان یک ماده بسیار سبک را تولید کردند که قادر به عایق بندی موتور‌های هواپیما و کاهش سر و صدای آن‌ها تا ۱۶ دسی بل و کاهش جیغ ۱۰۵ دسی بلی موتور‌های جت تا حد یک سشوار است. مواد عایق جدید می‌تواند در ۱۸ ماه آینده در حد انبوه تولید شود.

این ماده جدید یک هواژل گرافن اکسید-پلی وینیل الکل است و فقط ۲.۱ کیلوگرم در متر مکعب وزن دارد که به طور قابل توجهی سبک‌تر از سایر مواد عایق صدا است. هواژل ساختاری لانه زنبوری دارد که باعث می‌شود آنقدر سبک باشد که بتواند درون موتور هواپیما به عنوان عایق کار کند و تقریباً هیچ وزنی را به موتور اضافه نکند.

تکنولوژی جدیدی که صدای جت را به اندازه سشوار کم می کند

این مطالعه در مرکز ساخت و ساز‌های دانشگاه بات (MAST) انجام شده و می‌تواند کل صنعت هواپیمایی را تقویت و بهینه‌سازی کند. پروفسور میشل میئو، مدیر این پروژه گفت: "هواژل به وضوح یک ماده بسیار هیجان انگیز است که می‌تواند به روش‌های مختلفی استفاده شود. ابتدا در هوا فضا، اما به طور بالقوه در بسیاری از زمینه‌های دیگر مانند حمل و نقل خودرویی و دریایی، و همچنین در ساخت و ساز ساختمان‌ها نیز کاربرد دارد."

وی در ادامه گفت: "ما با استفاده از ترکیبی مایع از اکسید گرافن و یک نوع پلیمر، که با حباب‌های هوا زده و یخ زده ساخته می‌شود، موفق به تولید چنین چگالی بسیار سبکی شدیم. این ماده جامد است، اما حاوی هوای زیادی است، بنابراین وزن کم و کارایی بالای آن برای دستیابی به پیشرفت‌های بزرگ در کاهش سر و صدا موثر است. "

تمرکز بعدی این محققان شامل همکاری با شرکت‌های هوافضا برای اجرای آزمایشات روی ماده جدید به عنوان عایق صوتی عملکردی برای موتور‌های جت واقعی است. اما ممکن است این مواد برای هلی کوپتر‌ها و موتور‌های اتومبیل نیز استفاده شود. در حالی که کشور‌های بزرگ جهان در پی یافتن راه حل‌های جدید و پایداری برای صنایع مستقر مانند حمل و نقل زمینی و هوایی برای کاهش و در نهایت از بین بردن انتشار کربن هستند، مهندسان و مقامات این فرصت را دارند که کار‌های بیشتری انجام دهند تا این کاهش کربن اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۵۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
همچین قطعه ای علاوه بر صدای موتور قدرت و نیروی تراست یا رانش هواپیما رو به نحو قابل توجهی کاهش میده

خیلی از اختراعات مدرن هیچ وقت به تولید انبوه نرسیدن فقط در حد یه اختراع موندن.