مدیر جهادکشاورزی رفسنجان از خسارت قریب به ۱۴ هزار تن پسته این شهرستان به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس حاج عبداللهی رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان با اعلام اینکه جهاد کشاورزی از ادغام دو وزارت خانه‌ کشاورزی و جهاد سازندگی بوجود آمد، گفت: وزارت جهاد سازندگی از اوایل انقلاب تاسیس شده بود و وزارت کشاورزی از سال دهه سی  فعالیت خود را شروع کرد و در سال ۱۳۷۹ این دو وزارت با همدیگر ادغام شدند.

او با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم جهاد  کشاورزی ترویج و آموزش است، افزود: ارائه اطلاعات علمی و راهکار‌های مبارزه با آفات و… به کشاورزان از جمله وظایف جهادکشاورزی است.

حاج عبداللهی تصریح کرد: طی پارسال،  قریب به ۲۰ وبینار در مورد آموزش بهینه سازی  اداره باغات برگزار شد و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت که در این زمینه، امسال نیز وبینار‌های متعددی در دستور کار داریم و قرار است برگزار شود.

او از خسارت قریب به ۱۴ هزار تن پسته به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: بیشترین مقدار خسارت محصول پسته، پارسال در مناطق کبوترخان و بهرمان بوده که همه‌ی ارقام این محصول را درگیر کرده است.

حاج عبداللهی افزود: به غیر از پسته، بیش از  ۵۰  درصد محصولات دیگری مانند گردو، بادام و… که در مناطق راویز، سرچشمه، خنامان، داوران و… قرار دارند، خسارت دیده اند.

مدیر جهاد کشاورزی بیان کرد: ۲۴ هزار هکتار باغات خسارت دیده کشاورزان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و از آنجایی که خسارات محصولات کشاورزی معمولاً در مهر و آبان ماه  پرداخت می‌شود، برای استمهال تسهیلات از طریق مجلس و سایر مراجع قانونی پیگیر امور کشاورزان هستیم و اگر منابع مالی تامین شود، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش هم در دستور کار داریم.

حاج عبداللهی به وضعیت آبیاری اشاره کرد و گفت: ۱۴ هزار هکتار از باغات رفسنجان با سیستم آبیاری تحت فشار و کم فشار مدیریت می‌شوند.

او با بیان اینکه  امسال حدود ۶۰ میلی متر بارندگی داشته ایم، افزود: بسیاری از دامداران با کمبود علوفه در مراتع روبرو هستند؛ ضمن اینکه توزیع علوفه با قیمت ارزان و تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای دامداران از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

عبداللهی از کشاورزان خواست: حضور آفت سن را در باغات خود رصد کنند، با توجه به اینکه مراتع امسال زیاد علوفه ندارند، احتمال هجوم آفت سن به باغات پسته وجود دارد .

او تصریح کرد: کشاورزان لازم است باغات خود را پایش کنند و به محض رویت شدن آفت سن، آن را از بین ببرند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: خوشبختانه مصرف سموم کشاورزی طی چند سال اخیر در شهرستان رفسنجان پایین آمده است؛ چون تعدادی از کشاورزان برای مبازره با آفت پسیل، گوگرد را جایگزین کرده اند.

عبداللهی به کمبود پسته امسال در رفسنجان اشاره و بیان کرد: امسال پسته نیست و در سال آینده هم پسته اندکی برداشت خواهد شد، لذا باید بانک‌ها با کشاورزان تعامل و همکاری داشته باشند و به آن ها در پرداخت اقساط فرصت دهند.

او با اعلام اینکه پارسال قریب به ۱۰ میلیارد  تومان وام  به گلخانه‌ها داده شده است، تصریح کرد: بیشترین تسهیلات به گلخانه‌ها اختصاص یافته است که به ازای احداث هر متر گلخانه هیدروپونیک یک میلیون تومان وام به متقاضیان داده می‌شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.