رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت :نوسانات دمایی، سرمازدگی، گرمازدگی و... عامل اصلی کاهش ۸۴ درصدی محصول پسته در استان کرمان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس سعیدی رئیس  سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان  در رابطه با افت محصول پسته استان کرمان در سال جاری گفت: عدم تامین نیاز سرمائی در زمستان سال ۹۶ ونوسانات دمایی اواخر اسفند و اوایل فروردین بخصوص گرمای بیش از حد روز‌های اولیه سال، موجب ریزش جوانه‌های گل پسته و تشکیل نشدن جوانه‌های سال آینده شد.

وی گفت: این نوسانات چیزی بالغ بر ۲۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ در استان کرمان به محصول پسته خسارت وارد آورده است.

سعیدی با اشاره به این مطلب که عمده محصول پسته استان صادراتی می‌باشد، گفت: سال گذشته ۱۲۰ هزار تن پسته تولید، ولی امسال شایدحداکثر ۲۰ هزار تن تولید پسته استان کرمان باشد که درمقایسه با سال قبل کاهش بیش از ۸۴ درصدی تولید این محصول را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: با توجه به خسارت زیادی که به باغداران وارد شده است، پیگیریم که غرامت بیمه کشاورزی باغداران به صورت ۱۰۰ درصد پرداخت و وام کشاورزان تمدید گردد.

رییس جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه پیگیری‌های لازم از طریق دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت حمایت باغداران انجام شده است، اظهار کرد: بر آنیم که عده‌ای از کشاورزان عزیزی که بیمه نبوده اند و از تسهیلات نیز استفاده ننموده اند را جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی نمائیم.

سعیدی در پاسخ به این سوال که آیا آفات و استفاده از کود‌هایی شیمیایی در افت محصول پسته امسال دخیل بوده اند، گفت: خسارت باغات پسته امسال به دلیل عدم تامین نیاز سرمائی، نوسانات دمایی، سرمازدگی، گرمازدگی وتگرگ بوده و آفات و استفاده از کود‌های شیمیایی هیچ تاثیری در این خسارت نداشته اند.

وی در ارتباط با محصول سال آینده گفت: بایستی صبر نمود تا پایان خرداد ماه تا با مشاهده جوانه‌های زایشی پسته بر روی شاخه‌ها میزان پسته سال آینده را تخمین زد.

انتهای پیام/ی

باغ های پسته استان کرمان در اثر سرما خسارت دید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.