خراسان رضوی در تازه‌ترین گزارش محیط کسب و کار مربوط به زمستان ۱۳۹۹، با دو پله تنزل، در رتبه دهم در میان استان‌های کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  محمدرضا هاشمی کارشناس پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق بازرگانی مشهد گفت: در گزارشی که از سوی اتاق بازرگانی ایران منتشر شده است، استان  خراسان رضوی با کسب نمره شاخص ۵.۷۱، به رتبه دهم تنزل نمود. البته شاخص خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (زمستان ۹۸)، ۴ درصد بهبود را نشان می‌دهد.

او افزود: طرح پایش ملی محیط کسب وکار کشور - زمستان ۱۳۹۹ - در راستای اجرای ماده ۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار مصوب ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی، در اسفندماه پارسال انجام گرفت. هدف کلی از اجرای این طرح، شناخت وضعیت جاری محیط کسب و کار در ایران و تغییرات آن به صورت فصلی و سالانه است. این خطه همچنین فصل گذشته (پاییز ۹۹) با جهشی ۷ پله‌ای از جایگاه پانزدهم در میان استان‌های کشور به پله «هشتم» صعود کرده بود.

کارشناس پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه، مجموعه اعضای فعال اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، اتاق‌های اصناف و تعاون ایران، جامعه هدف این طرح را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: در این دوره ۲۹۲ فعال اقتصادی از خراسان رضوی جهت شرکت در طرح پایش محیط کسب و کار از سوی اتاق ایران تعیین گردید. اعلام نظر و تکمیل پرسشنامه طی مدت یک ماه به صورت آمارگیری تلفنی انجام گرفت که مشارکت ۴۸ درصدی فعالان اقتصادی استان را به همراه داشت.

هاشمی بیان کرد: در این طرح همچون دوره‌های گذشته ۲۸ مانع اصلی در محیط کسب وکار مورد سنجش قرار گرفت و به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، شاخص ملى محیط کسب و کار با احتساب اثر کرونا به عنوان یکى از موانع کسب و کار محاسبه گردید.

او اشاره‌ای به نتایج این پایش و بررسی نیز داشت و تصریح کرد: در زمستان ۱۳۹۹، فعالان اقتصادی مشارکت کننده، همچون دوره‌های اخیر به ترتیب سه مولفه «بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب وکار»، «رویه‌های ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات» و «موانع در فرآیند‌های اداری و اخذ مجوز‌های کسب وکار در دستگاه‏های اجرایی» را نامناسب‌ترین عوامل اثرگذار بر این محیط معرفی نمودند. متقابلا سه عامل «دسترسی به آب»، «دسترسی به حامل‌های انرژی» و «دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت» نیز به عنوان مولفه‌های مناسب ارزیابی و جمع بندی شد.

کارشناس پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق بازرگانی مشهد، به میزان تأثیرگذاری ویروس کرونا بر کسب و کار‌ها از نظر فعالان اقتصادی شرکت کننده در طرح پایش اشاره و تاکید کرد: استان خراسان رضوی با کسب نمره ۶.۰۹، رتبه پانزدهم را از لحاظ میزان اثرپذیری از ویروس کرونا در بین استان‌های کشور کسب نموده است.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.