مهرداد جمال ارونقی گفت: ۶.۲ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات و بنادر کشور دپو شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران در نشست با فعالان اقتصادی استان البرز با انتقاد از دپوی ۶.۲ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات و بنادر کشور، گفت: تنها در بندر امام خمینی (ره) ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی دپو شده است.

او با اشاره به این که یک میلیون تن کالای اساسی هنوز روی کشتی‌هایی است که محموله‌هایی را برای بنادر و گمرکات کشور حمل کرده اند، گفت: ایستایی‌ها و بروکراسی‌های داخلی بیشتر از موارد خارجی بر وضعیت اقتصادی کنونی اثرگذار بوده است.

معاون فنی گمرک ایران با بیان این که در سال جهش تولید بالغ بر ۴.۸ میلیون تن کالای غیر اساسی غیرکانتینری درگمرکات و بنادر کشور دپو شد، گفت: ۸۵ درصد این کالا‌ها مواد اولیه، مواد واسطه‌ای و ماشین آلات مورد نیاز خط تولید بوده است.

او با اشاره به این که در سال جهش تولید متاسفانه شعار سال به صورت کامل محقق نشد، افزود: در ۴ ماهه ابتدایی سال ۹۹ کار تولید در شرکت‌های زیادی که در صف تخصیص و تامین ارز قرار گرفتند، در آستانه توقف قرار گرفت و اغلب این شرکت‌ها نتوانستند حتی یگ گرم از کالای خود را از گمرک خارج کنند.

ارونقی با اشاره به این که در تیرماه سال گذشته زمانی که بحث کمبود روغن خوراکی در داخل مطرح بود، دو کشتی حامل روغن خوراکی در بندر شهید رجایی هرمزگان قرار داشت، گفت: مشکل تأمین و انتقال ارز این محموله‌های روغن در آن زمان باعث عدم امکان تخلیه و اظهار این محموله‌ها شد و دقیقا چند هفته بعد از آن شاهد بروز مشکلات داخلی در زمینه تامین روغن بودیم.

او افزود: در نهایت محموله‌های روغن این دو کشتی بعد از گذشت ۴ ماه با پرداخت مبلغی بابت دموراژ، تامین ارز شد تا مشکل کمبود این کالا در سطح عرضه مرتفع شود.

اگر شما قصد دارید کالای خود را به خارج از کشور صادر کنید یا دستگاهی را برای خط تولید کارخانه خود از کشورهای خارجی تهیه کنید، باید برای انتقال کالای خود یک یا چند کانتینر اجاره کنید. شرکت‌های حمل و نقل که به وسیله‌ی کشتی محصولات مختلفی را بین کشورها جابه‌جا می‌کنند، معمولا کانتینرها را با زمان معینی به شرکت‌ها یا مالکین بار اجاره می‌دهند. اگر شما در مدت زمان تعیین شده کانتینر را به شرکت‌های حمل نقل دریایی تحویل ندهید باید مبلغی را به عنوان جریمه به آنها بپردازید که به آن دموراژ (Demurrage) گفته می‌شود.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.