فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا در تهران مطرح کرد؛

کاهش مرگ و میر بیماران کرونایی در موج چهارم

زالی گفت: با وجود اینکه در پیک چهارم با ویروس چموش انگلیسی مواجه بودیم، اما میزان مرگ و میر بیماران کرونایی در این موج کاهشی بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران صبح امروز در جلسه ویژه شورای فرماندهی ستاد مدیریت کرونا که در قرارگاه ثارالله برگزار شد با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا، اظهار کرد: امروز هفتمین جلسه مشترک ستاد کرونا با قرارگاه ثارالله تهران است. ما در آستانه شکل گیری یک حماسه بزرگ ملی هستیم و من همه مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کنم.

او ادامه داد: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری مردم در روز جمعه فرد اصلح را انتخاب خواهند کرد. در شهر تهران چهار انتخابات در سال جاری برگزار می‌شود و جمعیت رای دهنده استان تهران معادل با ۱۳ استان کشور است.

ورود روزانه یک میلیون نفر برای امور درمان به تهران

زالی بیان کرد: تهران گرانیگاه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور است و هر پدیده بحرانی در آن می‌تواند کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد. جمعیت استان تهران بیش از ۱۴ میلیون نفر است و چگالی جمعیتی و تراکم نفرات بیشتر از سایر شهر‌های کشور است. روزانه بیش از یک میلیون نفر برای امور درمانی وارد تهران می‌شوند.

او تاکید کرد: امروزه ۲۵۰ هزار نفر در طول روز از ناوگان اتوبوسرانی تهران استفاده می‌کنند. یک میلیون و ۳۵۰ هزار اتباع خارجی در تهران داریم و این در حالی است که تنه نیمی از این افراد به ثبت رسیده اند. جمعیت ساکن در سکونت‌های غیر رسمی چالشی از نظر مسائل بهداشتی و درمانی محسوب می‌شوند. به دلیل شرایط خاص تهران ما یک مدل متفاوت با سایر مناطق برای مقابله با بیماری کرونا برای تهران در نظر گرفتیم.

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: تمام ظرفیت چهار دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران برای مقابله با بیماری کرونا استفاده شده است و یک تعامل بین بخشی و هم گرایی خوبی در تهران برای مقابله با بیماری انجام شده است. کارنامه سپاه و بسیج در تهران بسیار درخشان است و در قالب طرح شهید سلیمانی موفقیت‌های بزرگی کسب شده است.

زالی افزود: تا به امروز در تهران یک میلیون و ۸۷۰ هزار نفر به بیمارستان‌ها و یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر به بخش‌های بهداشتی مراجعه کرده اند و بیش از ۲۹۰ هزار نفر تا به امروز در مراکز درمانی بستری تهران شده اند.

او بیان کرد: واکسیناسیون کودکان، مادران باردار، غربالگری مادران باردار و پوشش‌های بهداشتی بیماران خاص در دوران بیماری کرونا کاهش پیدا نکرده است و مرگ و میر مادران باردار در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کم‌تر شده است.

۷۶ مرکز تجمیعی تزریق واکسن در تهران راه اندازی شده است

زالی گفت: در پیک چهارم با ویروس چموش انگلیسی مواجه بودیم و میزان مراجعه به مراکز نسبت به موج قبلی ۴۳ درصد رشد داشت، اما میزان مرگ و میر بیماران کرونایی در پیک چهارم کاهش داشته است. همچنین میزان اقامت بیماران در بیمارستان‌ها در پیک چهارم بیماری به ۵/۵ کاهش پیدا کرده است.

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد: ما این ظرفیت را داریم که بطور شبانه روزی کار واکسیناسیون را در تهران انجام دهیم و تا به امروز ۷۶ مرکز تجمیعی تزریق واکسن راه اندازی شده است. اگر سبد مکفی واکسن در اختیار ما قرار بدهند تهران این ظرفیت را دارد که رکورد‌های جدیدی در زمینه واکسیناسیون مردم را به ثبت برساند.

او گفت: پیشنهاد در خصوص دارو‌های فاویپیراویر مربوط به اردیبهشت سال گذشته توسط ستاد کرونای تهران بوده است و ما اولین بار پیشنهاد تاخیر در پرداخت قبوض و مالیات را به وزرای مربوطه داده بودیم. اجرای برنامه سرپایی ضد کرونایی موجب تقلیل بستری جمعیت ۴۰۰ هزار نفری شده است و میزان کشندگی بیماران کرونایی به ۱/۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

بستری بیش از ۱۳ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان بقیه الله

در ادامه مراسم ابوالقاسمی رییس دانشگاه بقیه الله گفت: ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی خودمان را تقویت کردیم و این بیماری به ما آموخت که دوره بیماری‌های مسری در دنیا تمام نشده است. در بیمارستان بقیه الله بیش از ۱۳ هزار بیمار بستری شده‌اند و حدود ده درصد از بیماران بستری فوت کرده اند. در دانشگاه‌های خودمان بیش از ۳۰۹ مقاله علمی چاپ کردیم و از همان روز‌های اولیه به فکر ساخت واکسن افتادیم به طوری که واکسن تولید دانشگاه از هفته آینده وارد فاز مطالعات انسانی می‌شود.

او افزود: تجربه خوبی در زمینه بستری در منزل ویژه بیماران کرونایی کسب شد و در پیک چهارم بیماری ظرفیت تخت‌های ما پر نشد. باید بهداشت را در منطقه کنترل کنیم.

در ادامه مراسم سید جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: امروزه تولید واکسن در کشور‌ها قدرت محسوب می‌شود که خوشبختانه ایران کار‌های درخشانی در این زمینه انجام داده است.

او ادامه داد: سامانه ۶۰۷۰ با هدف پاسخ به سوالات بهداشتی و درمانی مردم طراحی و راه اندازی شده است.

کوهپایه زاده بیان کرد: واکسن کووپارس نتایج خوبی را در فاز‌های اولیه به دست آورده است و امیدواریم در تیرماه وارد فاز سوم شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار