سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت:دوز دوم واکسن تولید مشترک ایران و کوبا با چند روز تأخیر به داوطلبان همدانی تزریق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،محمد طاهری سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه دوز دوم واکسن تولید مشترک ایران و کوبا با چند روز تأخیر به داوطلبان همدانی تزریق خواهد شد تصریح کرد: طبق نظر سازمان جهانی بهداشت اگر دریافت دوز دوم با چند روز تاخیر انجام شود، مشکلی پیش نمی‌آید.

او افزود: همدان جزو هشت استانی ست که ماه گذشته کارآزمایی انسانی واکسن کرونا تولید مشترک ایران و کوبا در آن انجام شد و سه هزار همدانی به صورت داوطلبانه در این کارآزمایی شرکت کردند و قرار بود چند روز پیش دوز دوم واکسن خود را دریافت کنند که به علت تحویل ندادن واکسن از طرف وزارت بهداشت فعلا انجام نشده است.

دکتر طاهری ادامه داد: از آن جایی که مشخص نیست چه کسانی دارو و چه کسانی دارونما دریافت کرده اند، نتایج نمونه به وزارت بهداشت ارسال شده و ارزیابی نتایج بر عهده این وزارتخانه است.

او ادامه داد: معیار مرکز بهداشت استان همدان برای تزریق این واکسن به داوطلبان داشتن سن بالای ۱۸ سال، نداشتن بیماری زمینه‌ای و سکونت در شهر همدان است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به عوارض احتمالی این واکسن برای داوطلبان گفت: تزریق این واکسن جز عوارض معمول مانند تب، لرز، افت فشار و تهوع آن هم به مدت ۴۸ ساعت، هیچ عارضه خطرناکی برای تزریق کنندگان نداشته است.

طاهری تأکید کرد: به طور کلی در واکسن‌ها سطح آنتی بادی دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن به سطح مطلوب می‌رسد و شاید برخی از افراد دریافت کننده این واکسن نیز کرونا گرفته باشند چراکه بالاترین اثربخشی واکسن‌ها ۹۲ درصد است، اما به طور حتم میزان بیماری و فوت افراد دریافت کننده واکسن به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

او یادآور شد: پیش بینی می‌شود تا ۴۰ میلیون ایرانی با این نوع واکسن در برابر کرونا ایمن شوند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.