سرانه تولیدپسماند در همدان بالاتر از میانگین کشوری است

مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت:سرانه تولید روزانه پسماند در همدان ۱۵۰ گرم بیشتر از میانگین کشوری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، جعفری نژاد بسطامی مدیرکل سازمان محیط زیست استان همدان سرانه تولیدپسماند در استان را ۱۵۰ گرم بیشتر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: میانگین سرانه تولید روزانه پسماند چیزی حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ گرم است اما در شهر همدان میانگین ۸۰۰ گرم است.

او با بیان اینکه در خصوص مدیریت پسماند آنچه در استان همدان صورت می‌گیرد و نیز مشابه آن در کشور، نمی‌توانیم بگوییم مدیریت پسماند در کشور شرایط مطلوب دارد گفت: حرکت‌هایی در این زمینه در کشور آغاز شده که به طور مثال مراکز محل دفع پسماند هر محدوده آلوده کم می‌شود و در حال تجمیع‌سازی است.

مدیر کل سازمان محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه این اقدام بسیار خوبی است و باید به سرعت کار پیش رود افزود: در خصوص مدیریت پسماندهای روستایی عقب هستیم و اتفاق خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

جعفری نژادبسطامی، به دنبال این هستیم دو سایت پسماند استان نهایی شود تا سایت روستایی نیز به مرکز منتقل شود که کار بسیار خوبی است.

او با اشاره به اینکه باید برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد و فرایند مدیریت پسماند در مدیریت شهری مورد توجه باشد تصریح کرد:‌ موضوع تفکیک زباله از مبدا بسیار حائز اهمیت است.

مدیر کل سازمان محیط زیست استان همدان با بیان اینکه در حوزه زباله‌های عفونی، همه بیمارستان‌های استان دستگاه اتوکلاو را دارند و در ایام کرونا نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی همدان اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت افزود: در حوزه زباله‌های مطب‌ها مشکلات حل شده و امروزه بیشترمطب‌ها با شرکت مربوطه قرارداد دارند.

جعفری‌نژادبسطامی با بیان اینکه در شهر ملایر کمی مشکل داشتیم اما امروزه در بیشتر شهرها این موضوع پیگیری می‌شود گفت: خوشبختانه سازمان نظام پزشکی نیز ورود کرد و موفقیت خوبی به دست آمد که امیدواریم زباله‌های تعداد کمی از مطب‌ها که باقی مانده‌اند نیز بی‌خطرسازی شوند تا مشکلی در این زمینه در استان نداشته باشیم.

او در خصوص ورود فاضلاب به رودخانه‌ها نیز بیان کرد: سیستم شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری استان به طور کامل تحت پوشش قرار نگرفته است و نیاز به مدیریت جدی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در خصوص  مسئله جاده‌کشی از الوند نیز گفت:  تا جایی که در جریان هستم دیوان محاسبات از همه دستگاه‌ها پاسخ خواسته و پیگیر بوده است؛ حساسیت وجود دارد، مطمئنا در چارچوب وظایف دستگاه‌ها این امر در حال پیگیری است.

مطالعه جامع غارهای استان در دستور کار است

جعفری نژادبسطامی از نصب دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های حفاظتی در منطقه حفاظت شده خانگرمز سخن گفت و افزود: عقد قرارداد مطالعه جامع غارهای استان از دیگر اقدامات است.

مدیر کل سازمان محیط زیست استان همدان از پیگیری ارتقای سطح مناطق و قرار گرفتن در دستور کار شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور ؛کوهستان الوند به اثر طبیعی ملی- غار سراب، به اثر طبیعی ملی- تالاب شکار ممنوع آقگل، به پناهگاه حیات وحش- منطقه حفاظت شده خانگرمز به پناهگاه حیات وحش  اشاره کرد.

جعفری‌نژاد بسطامی با بیان اینکه طرح مدیریت توجیهی ـ تفصیلی مناطق حفاظت شده شرا، خانگرمز، ملوسان، لشگردر، آلموبلاغ، گلپرآباد تدوین و بازنگری شده است گفت: یک‌هزار و ۶۱۸ مجوز استقرار ، ۱۶۴ مجوز توسعه و تغییر خط و ۱۳۸ مجوز بهره برداری سال گذشته صورت گرفته است.

او  افزود:  چهار قطعه فاخته، ۲۲ قطعه کبوتر، چهار قطعه کبک، سه قطعه کبک ماده از گونه هایی است که با  شکار غیر مجاز تهدید می شوند.

مدیر کل سازمان محیط زیست استان همدان با اشاره به شکار غیر مجاز پستاندار که یک سر خرگوش ماده، یک قلاده روباه، ۱۳ سر خرگوش، ۸ راس قوچ، یک راس میش، چهار راس گراز، سه راس بز، یک راس کل، یک سرخدنگ، یک سر تشی جمعا ۳۴ پستاندار بود گفت: در خصوص زنده گیری پرنده با  چهار بهله دلیجه، ۱۸ قطعه سهره، ۶ قطعه بلدرچین جمعا ۲۸ پرنده مواجه بودیم.

جعفری نژاد بسطامی در زمینه نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیر زنده به ۶ قطعه طرقه، ۸ قطعه سهره، یک عدد تاکسیدرمی سمور، یک راس گورکن ، یک راس گوزن زرد جمعا ۱۷ جانور  اشاره کرد و افزود: ۲۵ عدد قفس، ۱۲ عدد تور صید سهره، یک عدد جعبه نگهداری سهره، ۷ عدد قلاب ماهیگیری، ۲۶ عدد فشنگ، یک عدد دام زنده گیری حیات وحش، یک عدد نورافکن، یک قطار فشنگ کشف شده است.

او در پاسخ به اینکه در حوزه شهری مشکلات محیط زیستی بسیاری داریم و  نامزدها باید به چه موضوعاتی بپردازند ضمن اینکه شاهد از بین رفتن باغ ها و مسائل و مشکلاتی در حوزه پسماند به ویژه زباله‌های عفونی هستیم اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های سازمان محیط زیست این است که افرادی به هر طریقی در مسوولیت‌ها قرار می‌گیرند، شاید دارای برنامه، هدف‌گذاری مشخص و یک اتفاق نظر در خصوص محیط زیست شهروندی و سلامت شهروندی نبوده و نیستند.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان همدان تاکید کرد: باید مطالبه کنیم و امروزه مسائلی که به دلایل مختلف در شهر همدان به طور درست بیان می‌شود و خواست بسیار منطقی است، مسئله شهر همدان به عنوان خواستگاه فرهنگی و تاریخی است که الوند را در کنار خود دارد.

جعفری نژاد بسطامی گفت: امروزه با توجه به ظرفیت بسیار خوب در همدان نظیر رودخانه‌ها و دامنه‌ الوند آنچه بازخورد از این مسئله گرفتیم خوب نبوده که یکی از دلایل افرادی هستند که به عنوان مدیر شهری یعنی به عنوان شهردار و شورای شهر انتخاب می‌شوند و آن همگرایی لازم را برای سیاست‌گذاری‌ها ندارند.

منبع:فارس

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.